Inlägg från: Himmelbit |Visa alla inlägg
  • Himmelbit

Vita hem del 6

Peak skrev 2007-12-05 19:51:19 följande:
    hur funkar det där egentligen - är det så lätt att om man köper dessa tjänster för 1000:- på ett år får man dra av 500:- ?
    Yes! 
    Så här står det hos Skatteverket:
    • Skattereduktionen är 50 % av arbetskostnaden inklusive moms,

men högst 50 000 kr per sökande och år ( 25 000 kr år 2007 ).

• Den som utför hushållsarbetet måste ha F-skattsedel eller

motsvarande intyg.

• Arbetskostnaden måste vara minst 1 000 kr per år.

• Din ansökan ska ha kommit in till Skatteverket senast den

1 februari året efter det år då arbetet betalts.

Om man nu skulle komma över 50 000 kronor som är "taket" så gäller den per person. Dvs bor ni två vuxna i huset så är det 50 000 kr var som gäller.

• Himmelbit
    Kajsa M skrev 2007-12-05 19:59:44 följande:
    Åh det är ju en dröm som faktiskt kan bli sann! tänka tt få slippa ägna sig åt den tråkiga biten i hemmet! Kan man hyra in stryk-hjälp också?
    Yes, strykning, matlagning, matinköp, barnpassning, trädgårdsskötsel  - you name it!!
    De kan även tvätta åt dig men får inte bära iväg tvätten från hemmet, utan får göra det hemma hos dig.

Ska ni ha grillparty så kan de både handla åt dig plus stå och laga maten. Det är service det .
    lasseliten skrev 2007-12-05 19:58:00 följande:
    Gaaaaaaah, skrev du GRATIS Himmelbit?! På tal om hushållsnära tjänster så kommer det faktiskt ett städbolag och provstädar hemma hos oss på fredag. Känner att den dagen vi båda jobbar så vill vi ha hjälp med städningen. Nu kommer de hjälpa till lite mer sporadiskt. Men väldigt skönt ska det bli att ha helt rent inför helgen. Det kostar 300 kr timmen här. 2 h ska det ta ungefär...50 % drar man av på deklarationen som skrevs tidigare. Tycker inte att det är så farligt dyrt.
    Gratis var det ja...

Här tar de 295 kr i timman, så det är ju liknande. Likaväl som att köpa ett klädesplagg som man bara hänger in i garderoben, så kan man ju unna sig städning för samma summa. Tänk vilken lycklig familj man kan få för så lite pengar och så mkt tid man frigör till att umgås - superbra tycker jag!
  • Himmelbit
    LinaoMatilda skrev 2007-12-05 20:51:57 följande:
    hej. tittar in en snabbis. Hinner inte kommentera. Min man är äntligen hemma en kväll (jobbar så mycket annars) Så vi hjälps åt att skrapa ett skåp. Ser att ni pratade vedkorg och då måste jag ju sätta in en bild på den jag köpte idag. Flera här som har liknande och jag blev överlycklig när jag fick köpa denna (den var eg inte till salu utan hörde till rekvisitan i affären)   Titta inte på den fula kopparskivan som är på golvet, den ska bytas ut.
    Titta vad fin!!!
    Mys ordentligt med mannen!
  • Himmelbit
    MariaV skrev 2007-12-05 20:54:03 följande:
    Hej tjejer. Hoppas det är okej att jag hoppar in lite då och då i tråden. Jag hinner inte riktigt med, jag vill hinna med familjen och att njuta av december månad Jag står i valet och kvalet angående julklappar. Vad tycker ni?Den lila kaninen:www.luckylittleme.se/product.asp?product=6183...ellerwww.luckylittleme.se/product.asp här grisen:www.luckylittleme.se/product.asp den här:www.luckylittleme.se/product.asp...
    Klart att det är ok!! Detta är ju helt frivilligt och ska ju endast leda till glädje och inspiration - inget annat!

Jag röstar för den söta kaninen (tyckte apan såg läskig ut..) och den andra grisen.
  • Himmelbit
    almlin skrev 2007-12-06 21:45:15 följande:
    I veckan har jag skött om mig själv. I tisdags var jag till en naturfrisör och tonade håret utan kemikalier.Idag har jag utnyttjat ett presentkort på en helkroppsmassage. Jag valde en aroma olja som skulle ge mig ENERGI som jag lider stor brist av. Men det blev helt motsatt effekt, jag blev så trött efteråt, det kändes nästan som att jag skulle stupa av trötthet på stan, när jag kom hem hade jag lite frossa...men nu känner jag mig återställd.
    Åhh låter som en mysig vecka!!

Ett tips är att du dricker väldigt mkt vatten efter massagen. Den driver ju ut väldigt mkt från din kropp så det är viktigt att fylla på med vätska.
  • Himmelbit
    Värsta Supermamman skrev 2007-12-06 22:12:21 följande:
    Himmelbit: Titta vad jag precis ramlade på! www.blocket.se/vi/14442807.htm Fynd, eller hur!!
    Där är du ju!!! Trodde att jag aldrig mer skulle få fina skåplänkar till Blocket Gråter

Fiiiint!! Köp! Vilket fynd! Om du inte har plats för det själv så köp det ändå, måla vitt och sälj dyyyrt!
  • Himmelbit
    Värsta Supermamman skrev 2007-12-06 22:36:07 följande:
    *saknade skåpkvällarna jag med* Såg att du var online och sprang genst in på blocket och föll över det här. Hoppas hoppas att det inte är sålt, och det där med att sälja dyrt går kanske maken med på. Va sa mannen din när han kom hem? La han märke till allt du köpt? ( har själv en make som verkligen inte ser nya saker i hemmet!)
    Jag förvarnade honom lite genom att skicka foton på soffan och kristallkronan... .
    Han blev jättenöjd och tyckte att det var fiiint! Med min kvinnliga list så svarade jag att kristallkronan kostat 8000 kronor. Efter att han gapat ett tag och bestämt sig för att jag var galen, så kläckte jag att den egentligen kostat 995 kr. Tänk dig själv vad billig han tyckte att den var - den var ju i princip gratis!! Alla som sett den frågar om det är arvegods eller om jag köpt den i ngn antikaffär, och det är ju ett gott betyg

Som krydda på moset hade han själv fixat ett mörkt fårskinn medan han var borta - det är bra att plantera små frön ibland...
  • Himmelbit
    Värsta Supermamman skrev 2007-12-06 22:45:26 följande:
    Du är inte dum du!! Det där ska jag ta efter nån gång!Själv ska jag göra budget fårskinn. Vi har två överbilvna fina lammskinnskappor (de där rikgtigt krulliga) i källaren på jobbet. Det är någon  som dött för flera år sen som haft dem och istället för att slänga dem när vi rensar i källaren så ska de får följa med hem och återanvändas..
    Titta - du har ju andra intressen. Ta tillvara gamla saker och återvinna..

Nu kallar sängen - ha en toppenkväll och godnatt!
Svar på tråden Vita hem del 6