Inlägg från: MiaMariah |Visa alla inlägg
  • MiaMariah

Vita hem del 6

Karamellfabriken skrev 2007-11-22 23:54:07 följande:
    Är du vaken än Mia?Fick du tag i "Vit jul" av Susanne Magelund? Annars kan jag tipsa om att beställa den på danska istället. Det är precis amma bok men en annan bild på omslaget.  Det är den som ligger under krukan på bilden.
    ja, maken måste jobba lite här på kvällskvisten (egen företagare) så jag håller honom sällskap men jag tror han snart är klar faktiskt..

tack för att du frågar - vilket minne du har - jag fick tag i den genom inredningsbutiken Vita Rummet www.vitarummet.se som skickade den till mig - fick den idag faktiskt så nu ska jag läsa och mysa!
  • MiaMariah

Ah, vad härligt - vad blir det för nåt? hur långt har ni kommit?

Jag julpyntar hihi, kan inte låta bli - började med julpyssel i oktober så jag tycker det är hög tid nu Flört Annars har jag precis gått igenom förrådet och rensat lite..

• MiaMariah
    Karamellfabriken skrev 2007-11-23 00:13:48 följande:
    Förresten, gammeldansk är väl en spritsort?Det var nog gammelnorsk jag läste. Usch, vad jag verkar oseriös Men jag har en massa litteratur om någon vill låna.........
    haha, ingen aning men det kanske är så.. jag reagerade inte i alla fall så då är jag också oseriös
  • MiaMariah

Å vad snyggt det kommer att bli! Ser fram emot bilder när det är klart.. Fullt ös nu då

Min man har tagit ledigt mån o tisd så det ska bli skönt att ha honom hemma..

• MiaMariah

Ja, det är jätteskönt att rensa! Tycker det är rätt intressant med Feng Shui faktiskt även om jag inte kan allt och inte heller följer det till punkt och pricka. Men det där med att man ska rensa med jämna mellanrum följer jag!

• MiaMariah
    Ewis skrev 2007-11-23 07:44:23 följande:
    God Morgon!Har inte hunnit med ER här inne på några dagar.Är förkyld, jätte hostig och fruktansvärd huvudvärk trots detta så måste jag arbeta Phu.Har även hunnit med en heldag i skolan med sonen vilket gjorde att jag fick jobba på kvällen istället samt att det har varit massor av idrott kvällstid och så har man ju ett hem som man ska hålla ordning på.Känner mig helt slut efter denna veckan med endast ett fåtal timmars sömn per natt.Idag är jag ledig och tösen är hemma från dagis (varje fredag), funderar på att göra dom där havrefrasen med choklad och florsocker på fast jag hittade frashjärtan. Är det någon som har det lätta receptet?Kan man använda vanlig Marabou choklad istället för blockchoklad tror ni?Tänkte att det måste bli godare med vanlig choklad eller?Nu ska jag kika bakåt lite.
    Usch vad tungt med förkylning! Jag ska hämta receptet, ett ögonblick bara.. Det går säkert med vanlig choklad också. Jag använde mörk choklad, inte blockchoklad utan 70% och det blev gott! Tänk bara på att florsockret gör det sötare så det inte blir för sött med vanlig choklad..
    pofsan skrev 2007-11-23 08:59:43 följande:
    Jag måste gå mot strömmen, tycker att v47 är bästa veckanVi har letat på blocket efter lite möbler till stugan och igår hittade jag klädskåpet jag letat efter till ett bra pris, när jag fick tag på säljaren sa han att flera hade mailat men att han inte hunnit kontakta dom än och då kläcker jag: vad bra då tar jag skåpet så är det klart. Han skrattade lite men sa okSå har vi letat efter en bäddsoffa från Ikea som har utgått ur deras sortiment och gissa vad jag hittar på blocket, jo soffan, ringde tjejen som meddelade att hon tvättat klädseln i 60grader så den hade krympt men du får soffan för 300 bara du hämtar den.Jag trodde någon skämtade med mig när jag några timmar senare hittade nästa annons på blocket: Ny soffklädsel (i förpackning) till soffan jag just köpt, iofs i beige, jag hade tänkt mig vit men vad tusan spelar det för roll, jag kan beställa en vit från www.bemz.com senare om jag vill.Och sist men inte minst hittar jag ett linneskåp till sovrummet. Skåpet behöver lite färg eller nåt men det var det minsta problemet, övertala maken trodde jag skulle bli värre men det gick hur bra som helst. Jag sa helt enkelt: jag har hittat ett linneskåp till sovrummet, hämtar du det samtidigt som de andra möblerna eller ska jag ringa en budfirma. Och så var det problemet löstJag är så glad så jag håller på att spricka, lite nervös ifall allt ska gå tokigt.Håller tummarna för Juliah idag, så spännande.
    Nämen oj vilken tur - grattis!
    Juleja skrev 2007-11-23 07:48:04 följande:
    Godmorgon alla glada! Idag har vi UL! Så härligt att få se räkan igen, även om det bara var två veckor sen sist! Och så är jag ledig idag! Ska bara gå på stan och äta mammas mat till kvällen! Det här blir nog en finfin dag!Ha en bra dag nu allihopa! =)
    Mysigt - lycka till!
  • MiaMariah

Pudrade chokladfras:

100 g mörk choklad
    5 dl havrefras
    1 1/2 dl florsocker (jag behövde dock mer)

Smält chokladen i en skål över sjudande vattenbad. Rör ner havrefras och blanda försiktigt tills alla fras är täckta med choklad. Häll florsockret i en plastpåse tillsammans med de chokladtäckta havrefrasen. Knyt igen påsen och skaka om ordentligt tills alla fras är täckta med florsocker. Skaka bort överfllödigt florsocker genom att lägga dem i en sil.

(Tips - jag använde först en plastpåse till att skaka om men eftersom det blir så mycket choklad i så byter jag påse efter att ha skakat om ordentligt. Då blir det lättare sedan att få dem helt täckta utan något chokladkladd. Jag låter dem ligga kvar i påsen tills de svalnat och torkat.)

Svar på tråden Vita hem del 6