• Anonym (nyfiken)

    hur mycket får man som stödfamilj??

    hej jag undrar hur mycket pengar man får i mån som stödfamilj?? kan ju inte var så mycket eller??

    har en bekant som funderar på att bli de..men vet inte om dom gör de för dom bryr sig eller för pengarna..så nu är jag nyfiken hur mycket får man som stödfamilj när man är de nån helg i mån??
    tack för svar

  • Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??
  • Anonym (Hmm.)
    snillis skrev 2007-11-07 12:47:10 följande:
    Men det stämmer som någon tidigare nämnt, att betalningen är uppdelad i två delar, en "lön" som man får som "tack" för att man ställer upp och denna är skattepliktig, samt en ersättning för utlägg, tex mat, om man gör nåt, tex bio osv och denna del är inte skattepliktig eftersom det inte är lön. Så var det i allafall för oss och jag antar att det är samma regler för alla
    Just precis, det var PRECIS så jag hade det.
  • Anonym (undrar)

    Okej jag har länge funderat på att bli stödfamilj för att jag skulle vilja hjälpa familjer men om man som jag har gamla betanmärkningar och en liten skuld så går alltså inte det?
    Vi har en stabil ekonmi då sambon jobbar och han har absolut inga ekonomiska problem.

    Jag har stor livserfarenhet och känner att jag skulle vilja ge av mej själv till någon som behöver det, har också en stor lgh så inga problem att låta barnet/barnen sova i ett eget rum.
    Känns faktist ganska hårt om det ska falla på mitt galma liv.

  • Anonym (Hmm.)
    Anonym (undrar) skrev 2007-11-07 12:50:04 följande:
    Okej jag har länge funderat på att bli stödfamilj för att jag skulle vilja hjälpa familjer men om man som jag har gamla betanmärkningar och en liten skuld så går alltså inte det?Vi har en stabil ekonmi då sambon jobbar och han har absolut inga ekonomiska problem.Jag har stor livserfarenhet och känner att jag skulle vilja ge av mej själv till någon som behöver det, har också en stor lgh så inga problem att låta barnet/barnen sova i ett eget rum.Känns faktist ganska hårt om det ska falla på mitt galma liv.
    Jo du kan få bli iaf, jag känner andra som har betalningsanmärkningar & få bli det iaf, bara att ansöka, du kan inte få mera än ett nej. Lycka till!
  • Anonym (...)
    ung5barnsmamma skrev 2007-11-07 12:44:31 följande:
    Det där med att kolla upp hos kronofogden är oxå olika från kommun till kommun.. Vi är själva kontaktfamilj,(snart ev både jour o failjehem) och oss har de inte kollat upp.(har inget att dälja heller =)  )men jag har en vänn som har massa hos kronolle,men är ändå familjehem.. så som allt annat från kommun till kommun är detta oxå inte alltid en rutinsak.... jag blir ledsen när jag hör att det finns folk som gör en sån här sak för pengarna, det är ju för att hjälpa ett utsatt barn man gör en sån här insats.. o med tanke på att det är ett 24 timmars jobb dygnet runt är det sverges minsta betalda jobb....
    hur vet du att de inte har kollat upp er där? det är inget som behöver framkomma till er. och ja man kan bli godkänd trots anmärkningar i vissa fall (det beror ju helt på omständigheterna)
    jag tror att det är väldigt få som gör det pga pengarna idag för som du skriver ÄR det ett enormt arbete inta bara med barnet utan även med skolan och biologfamiljen.
  • snillis

    Det är ju ett enormt behov av stödfamiljer så man kan ju alltid försöka.

  • Anonym (...)
    snillis skrev 2007-11-07 12:47:10 följande:
    Men det stämmer som någon tidigare nämnt, att betalningen är uppdelad i två delar, en "lön" som man får som "tack" för att man ställer upp och denna är skattepliktig, samt en ersättning för utlägg, tex mat, om man gör nåt, tex bio osv och denna del är inte skattepliktig eftersom det inte är lön. Så var det i allafall för oss och jag antar att det är samma regler för alla
    det är viktigt att använda rätt begrepp. man är inte anstäld och får ingen lön utan (som jag skrivit) ett arvode och en omkostnadsersättning. ja det gäller för alla.
  • Anonym (undrar)

    Ja man skulle kanske ta och göra det då. Tack för era svar.

  • Anonym (Hmm.)
    Anonym (...) skrev 2007-11-07 12:52:56 följande:
    det är viktigt att använda rätt begrepp. man är inte anstäld och får ingen lön utan (som jag skrivit) ett arvode och en omkostnadsersättning. ja det gäller för alla.
    Jag var ANSTÄLLD av kommunen.
  • Anonym (...)

    Anonym (undrar) skrev 2007-11-07 12:50:04 följande:


    Okej jag har länge funderat på att bli stödfamilj för att jag skulle vilja hjälpa familjer men om man som jag har gamla betanmärkningar och en liten skuld så går alltså inte det?Vi har en stabil ekonmi då sambon jobbar och han har absolut inga ekonomiska problem.Jag har stor livserfarenhet och känner att jag skulle vilja ge av mej själv till någon som behöver det, har också en stor lgh så inga problem att låta barnet/barnen sova i ett eget rum.Känns faktist ganska hårt om det ska falla på mitt galma liv.
    det är möjligt men OM man har en stabil ekonomi så betlar man ju av på skulden. gör ni det regelbundet så finns det möjlighet för er.
  • Anonym (...)

    Anonym (Hmm.) skrev 2007-11-07 12:53:53 följande:


    Jag var ANSTÄLLD av kommunen.
    vilken kommun var det? snälla låt mig kolla om det var möjligt 2002-2003 så är det här ur världen sedan.

    du var altså anställd och fick lön men betalade ingen skatt??????
Svar på tråden hur mycket får man som stödfamilj??