• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 16:24:45 följande:
    Men bara för att det är en annan kultur är det inte automatiskt rätt.
    Nej, det har du rätt i. Ifrågasättande är sunt.
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:58:25 följande:

"Visst går det att rellatera fast du vill bara inte att det skall vara så o vägrar se det."

jag vägrar aldrig att se någonting, visa mig ett litet bevis på att det går att relatera dessa två så överväger jag att ringa svenska akademin och be dem byta ut sina ordförklaringar.

"Har du kollat in den första länken jag lade in?finns fler men de får jag återkomma med när jag är hemma.men den länken iaf tar upp många (män) som just precis ses som omskärelse som stympning."

Har inte sett någon länk? Ja, om du tar en motståndarsida och lägger upp länkar därifrån är dt uppebart att männen på sidan är just emot omskärelse, personerna bakom hemsidan skulle liksom misslyckas annars (lite som om du kikar på Sd's hemsida, inte hittar du något som förespråkar hur bra mångkultur är där inte, eller om du kikar på en nynazist hemsida inte skulle de förespråka något de är motståndare till på sin privata sida)
    När man söker information om sånt här hjälper det att titta på alla sidor, både för och emot och självklart även neutralt annars blir det väldigt missvisande.

"Tyvärr är det så att varken DU eller jag avgör hur en annan människa (man) uppfattar det."

Nej precis och man kan saker uppfatta saker olika, de jag har frågat känner sig kränkta av påståendena att de skulle vara stympade (har som sagt inte hört någon som ångrar eller anser att deras omskärelse är felaktig)

"Min sambos kommentar till när jag fråga vad han tyckte om det efter vi tittat på bullshit programmet var typ: Förjävligt!!!"

Är din sambo omskuren? Annars ser jag inte varför din sambos kommentar till ett oseriöst program på tv skulle ha någon relevans för ämnet?

"o med det vill jag ha sagt att du kan förklara det hur mkt du vill o linda in det i bomull göra det sött o vackert men i slutänden är det fel o stympning om mannen känner så o det vet du inte hur de känner för det för ens de är vuxna nog att förstå vad det innenbär."

Som sagt fel i DINA ögon men DU är i GROV minoritet i världen.

• Ayishaaa
    Mellvis skrev 2007-11-12 16:02:45 följande:
    Manlig omskärelse tillämpas främst i den judiska och den muslimska religionen men även bland afrikaner genom tradition[4]. Sanningen är att vi i dagens Sverige gör skillnad på svenska och utländska barn[5]. Det är de facto så att de flesta omskärelser utförs i familjer med utländsk bakgrund. Vad som skulle resultera i ett långt fängelsestraff för en svensk förälder är tillåtet ifall man tillhör en viss religion eller har en viss kulturell tradition. Det är alltså avhängigt vilka föräldrar ett barn har ifall de ska få åtnjuta privilegiet att skyddas av de svenska lagarna. Enligt min uppfattning bedriver på detta vis den svenska staten en grym form av rasism gentemot barn med utländsk härkomst. Artikel ett och sju i FN:s konvention om MR framstår som ett hån mot de små som är utelämnade till tusenåriga traditioner och i vissa fall antik läkarvetenskap ?Alla människor äro födda fria och lika i värde och rättigheter? (Artikel 1, MR). ?Alla äro lika inför lagen och äro utan åtskillnad berättigade till lika skydd från lagens sida? (Artikel 7, MR).
    Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.

Vad får dig att tro att svenska föräldrar inte har rätt att omskära sina barn? Varför skulle de hamna i fängelse? Det finns kliniker som utför enbart omskärelse med duktiga kirurger.
  • Öyvind

Ayishaaa

?Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.?

Jaså ?om du tar illa vid dig!! Okej må hända !! Ditt problem !
    Vad tror du denna lilla pojke känner ang. förnedring och kränkning då ??

www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_254837.svd

VEM FRÅGAR GOSSARNA? Rätten till omskärelse kan bara vara individens rätt. Föräldrars eller kollektivs önskemål måste stå tillbaka.Små gossar förstår inte ingreppets karaktär och kan inte ta till sig information om konsekvenserna.

• Ayishaaa
    Öyvind skrev 2007-11-12 16:54:02 följande:
    Ayishaaa ?Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.?Jaså ?om du tar illa vid dig!! Okej må hända !! Ditt problem !Vad tror du denna lilla pojke känner ang. förnedring och kränkning då ??www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_254837....VEM FRÅGAR GOSSARNA? Rätten till omskärelse kan bara vara individens rätt. Föräldrars eller kollektivs önskemål måste stå tillbaka.Små gossar förstår inte ingreppets karaktär och kan inte ta till sig information om konsekvenserna.
    Jag är kvinna och tar inte illa vid mig, däremot har dem jag frågat tagit väldigt illa upp vid era anklagelser.
  • Ayishaaa
    Öyvind skrev 2007-11-12 16:54:02 följande:
    Ayishaaa ?Och det är en grov förnedring och kränkning att påstå att omskärelse är stympning.?Jaså ?om du tar illa vid dig!! Okej må hända !! Ditt problem !Vad tror du denna lilla pojke känner ang. förnedring och kränkning då ??www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_254837....VEM FRÅGAR GOSSARNA? Rätten till omskärelse kan bara vara individens rätt. Föräldrars eller kollektivs önskemål måste stå tillbaka.Små gossar förstår inte ingreppets karaktär och kan inte ta till sig information om konsekvenserna.
    Som tidigare skrivet, du kan hitta massor av motståndar åsikter (som inte har något stöd i forskning) och information på nätet som grundas på åsikter. Söker man efter motståndar infor hittar man detta precis som om man söker efter stöttar info. Försök söka neutral fakta, forskning gjord utan påverkan av hans egna åsikter.
  • DaCiss

Men, här plockar folk efter att hitta skriven text för att få "fakta" i frågan. Men vilka mänskor vet bäst om ämnet? Är det inte de som har erfarenhet?

Jag känner en omskuren man och han bor i Israel där detta är norm. Jag känner ingen i Sverige. Jag känner inte såpass många så att jag kan dra fram fakta och sedan säga att det är fel eller rätt utifrån faktan jag kan läsa mig till. Visst, en åsikt kan jag ju alltid ha, men veta kan jag inte. Jag vill vara lite opartisk då jag läser info för man vet aldrig om infon man läser är opartisk eller inte.

Men, de mänskor som lever bland detta, som känner många omskurna män, de har lite mer erfarenhet i ämnet. Om du dessutom inte har, levande i denna kulturen bland mycket omskärelser, träffat män som haft problem av sin omskärning då förstår man ju varför föräldrar i den kulturen kan göra detta med sina pojkar.

Om du skulle stöta på många som haft problem med t ex vaccinationer tror jag det är många föräldrar som skulle tänka om innan de vaccinerade barnen, även om det ger skydd mot farliga sjukdomar. För du vill heller inte riskera göra ingrepp på dina barn som kan medföra risker eller dåliga känslor hos dem som vuxna över det som är gjort. Har du inte sett sådant här hända och du är uppvuxen i traditionen/kulturen och ser fördelar med att omskära ja, hur konstigt är det då att det fortsätter? Och vem har egentligen mest erfarenhet om inte de som lever i det?

Svar på tråden Omskärelse/könsstympning