Men, här plockar folk efter att hitta skriven text för att få "fakta" i frågan. Men vilka mänskor vet bäst om ämnet? Är det inte de som har erfarenhet?
Jag känner en omskuren man och han bor i Israel där detta är norm. Jag känner ingen i Sverige. Jag känner inte såpass många så att jag kan dra fram fakta och sedan säga att det är fel eller rätt utifrån faktan jag kan läsa mig till. Visst, en åsikt kan jag ju alltid ha, men veta kan jag inte. Jag vill vara lite opartisk då jag läser info för man vet aldrig om infon man läser är opartisk eller inte.
Men, de mänskor som lever bland detta, som känner många omskurna män, de har lite mer erfarenhet i ämnet. Om du dessutom inte har, levande i denna kulturen bland mycket omskärelser, träffat män som haft problem av sin omskärning då förstår man ju varför föräldrar i den kulturen kan göra detta med sina pojkar.
Om du skulle stöta på många som haft problem med t ex vaccinationer tror jag det är många föräldrar som skulle tänka om innan de vaccinerade barnen, även om det ger skydd mot farliga sjukdomar. För du vill heller inte riskera göra ingrepp på dina barn som kan medföra risker eller dåliga känslor hos dem som vuxna över det som är gjort. Har du inte sett sådant här hända och du är uppvuxen i traditionen/kulturen och ser fördelar med att omskära ja, hur konstigt är det då att det fortsätter? Och vem har egentligen mest erfarenhet om inte de som lever i det?