• Dag o natt

Omskärelse/könsstympning

Att den kvinnliga könsstympningen är fruktansvärt vidrig hoppas jag verkligen att vi alla är väldigt överesne om!!!

Men den manliga? Pga annan tråd så har det  framkommit en ganska delad uppfattning. Jag har försökt göra en omröstning som inte är fördel för varken den ena eller den andra åsikten utan försökt hålla den neutral...

Så frågan lyder alltså är du för eller emot en manlig omskärelse/könsstympning på BARN?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-09 16:13:19:
    Har fått klagomål att omröstningen är ledande och inte neutral. Vilket FAKTISKT inte var min mening...

Se svar alternativet istället som:

EMOT

FÖR

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Omskärelse/könsstympning
  • Miss Congeniality
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:06:21 följande:
    "Forskning visar att omskärelse minskar spridning av HIV med så mycket som 60%."JajaLåt vuxna omskära sig bäst de vill. Det är väl ingen som pretesterar mot det.Det är ju att ingreppet utförs på spädbarn som det invänds emot.Och så vitt jag vet är lär inte spädbarn få HIV genom sin sexuella aktivitet (vilket ju studien handlade om)
    åter igen mkt bra!
    Drar igång bebisverkstaden i September 2008!!!
  • Miss Congeniality
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:12:25 följande:
    Lite mer fakta:"Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad. Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning."Källa www.vardguiden.se/Article.asp
    Precis detta har jag sagt!!!! om nerverna! tack för att du var duktigare en jag att hitta en källa.
  • SkåneP

"Tyvärr är det ju inte alla, faktiskt inte många alls, som väntar till myndig ålder med att ha sex."

Säkert är det så. Men vad har det med saken att göra egentligen?
    Jag antar att du inte är för omskärelse för att dina barn ska ha minskad HIV-smittorisk i unga år.

• Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:12:25 följande:
    Lite mer fakta:"Förhuden har till uppgift att skydda ollonet mot nötning och att hålla huden på ollonet smidig för att bevara känsligheten. När man skär bort förhuden försvinner ungefär tio procent av nerverna i penis samt talgkörtlarna på förhudens insida. Ollonet ligger bart och utsätts för nötning från kalsonger och intilliggande hud. Huden härdas, blir grövre och en del av känsligheten går förlorad. Detta har naturligtvis betydelse för sexualiteten. En del känner att sexlivet blir bättre eftersom de kan ha sex längre innan de får orgasm eller utlösning. Andra kan få problem med att känseln försvinner så mycket att de inte längre kan få orgasm eller utlösning."Källa www.vardguiden.se/Article.asp
    Jag tror inte på det vårdguiden skriver för de vill säkert bara vara PK.

Sorry, var tvungen att skoja lite
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:14:40 följande:

Då är ta mig fan halva läkarkåren världen över okunniga då om det är det DU baserar på att jag är okunnig.Snacka om dryghet....vet du hur många läkare både i sverige och resten av världen som hävdar att manlig omskärelse är könsstymping och inte alls rekomenderar det.Tror du att det är ngt jag hittar på. Fråga då min sambo, min pappa, som sagt läkare som är emot mfl. De tycker allihoppa att det är könsstympning.Könsstympning avgör inte du om det är det avgör den vars lem det har att göra med och främst också vad som görs med lemmen så att säga. Varför skapas män med förhud om den nu inte tjänar ngt syfte? den finns ju där av en anledning, men du vill inte se det eller tror inte på det för att du har blivit uppfostrad att tro ngt annat. Precis som jag har.
    Nej, jag avgör inte vad könstympning är utan ordbestämmare avgör. Stympning är:

"Stympning, avlägsnande av kroppsdel.

Stympning har tillämpats som straff, i syfte att kontrollera den stympade (t ex könsstympning) eller av hälsoskäl (amputation). Stympning användes även som en avrättningsmetod då man amputerade kroppsdelar tills den dömde dog av förblödning."

"Kvinnlig omskärelse, ofta kallat kvinnlig könsstympning eller bara könsstympning innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien som en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna bli gift.

Kvinnlig omskärelse kan inte jämföras med manlig omskärelse. Manlig omskärelse har liksom kvinnlig, ofta en rituell funktion, men den utförs ofta också av medicinska skäl. Den innebär inte heller handikapp eller nedsatt sexuell förmåga, såsom oftast är fallet med kvinnlig omskärelse. Om den kvinnliga omskärelsen är mycket omfattande, kallas den ibland amputation, eller stympning.[1]"

Var vänlig och slå upp ordet könsstympning eller stympningi vilken ordbok, vilket uppslagsverk eller googla det hur mycket du vill. Du kommer aldrig finna en kompetent människa som påstår att omskärelse är stympning. Sen kan man hitta massor av motståndare som hävdar saker utan belägg men det är inte relevant.

Om du nu känner halva läkarkåren världen över skulle du vara medveten om att din åsikt är i väldig minoritet. Det råkar nämligen vara så att ickeomskurna män är i minoritet i världen vilket betyder att det är väldigt många läkare som utför ingreppen. (för du tror väl inte att tre läkare från sverige utgör halva världens läkarkår???)
  • Ayishaaa

Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:16:37 följande:

Precis detta har jag sagt!!!! om nerverna! tack för att du var duktigare en jag att hitta en källa.
    Ja, en källa som först och främst påpekar att många män upplever att sexlivet blivit bättre =D Jag la in denna länk till dig för ett par sidor sen.
  • Lequisha
    SkåneP skrev 2007-11-12 15:16:40 följande:
    "Tyvärr är det ju inte alla, faktiskt inte många alls, som väntar till myndig ålder med att ha sex."Säkert är det så. Men vad har det med saken att göra egentligen?Jag antar att du inte är för omskärelse för att dina barn ska ha minskad HIV-smittorisk i unga år.
    Nej, jag tänker inte låta omskära mitt barn.
    Jag försöker bara visa att det faktiskt finns viss bakgrund till varför folk tänker olika i frågan.
  • SkåneP

"Jag tror inte på det vårdguiden skriver för de vill säkert bara vara PK.

Sorry, var tvungen att skoja lite "

Vi kan säkert hitta lösrykta fakta hit och dit för och emot.

Grejjen är bara att det för mig är en smula obegripligt att man gör ett så radikalt(*) ingrepp baserat på varianter på det-är-antagligen-bättre efterhandkonstruktioner för att motivera ett religiöst påbud.

(*)
    Att det är radikalt är enkelt bevisat: Närma dig valfri mans skrev med en sax och lek klipp-klipp får du se hur han reagerar.

• Miss Congeniality
    Ayishaaa skrev 2007-11-12 15:20:04 följande:
    Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:14:40 följande: Nej, jag avgör inte vad könstympning är utan ordbestämmare avgör. Stympning är:"Stympning, avlägsnande av kroppsdel.Stympning har tillämpats som straff, i syfte att kontrollera den stympade (t ex könsstympning) eller av hälsoskäl (amputation). Stympning användes även som en avrättningsmetod då man amputerade kroppsdelar tills den dömde dog av förblödning.""Kvinnlig omskärelse, ofta kallat kvinnlig könsstympning eller bara könsstympning innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien som en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna bli gift.Kvinnlig omskärelse kan inte jämföras med manlig omskärelse. Manlig omskärelse har liksom kvinnlig, ofta en rituell funktion, men den utförs ofta också av medicinska skäl. Den innebär inte heller handikapp eller nedsatt sexuell förmåga, såsom oftast är fallet med kvinnlig omskärelse. Om den kvinnliga omskärelsen är mycket omfattande, kallas den ibland amputation, eller stympning.[1]"Var vänlig och slå upp ordet könsstympning eller stympningi vilken ordbok, vilket uppslagsverk eller googla det hur mycket du vill. Du kommer aldrig finna en kompetent människa som påstår att omskärelse är stympning. Sen kan man hitta massor av motståndare som hävdar saker utan belägg men det är inte relevant.Om du nu känner halva läkarkåren världen över skulle du vara medveten om att din åsikt är i väldig minoritet. Det råkar nämligen vara så att ickeomskurna män är i minoritet i världen vilket betyder att det är väldigt många läkare som utför ingreppen. (för du tror väl inte att tre läkare från sverige utgör halva världens läkarkår???)
    till att börja med om vi nu skall märka ord så ja jag vet vad stympning betyder...men kära du börja nu inte med o sänk nivån ännu mer vi har varit på botten en gång men tjafs.

DU vet mkt väl vad man pratar om när man rellaterar omskärelse till könsstympning...men antingen börjar dina argument sina eller så skall du vara motvallskärring bara för att skapa debatt.

din länk missade jag ....o jag säger forfarande att det jag har hört är precis motsattsen till det du säger. jag påstår INTE att alla män får försämrad sexuelll upplevelse lika lite som du kan garantera att alla pojkar som blir män vill vara omskurna, som gillar iden att du/ngn annan gjorde de valet för dem, eller att de får ett försämrat sexliv.

O det är åter igen det jag är ute efter att en vuxen man väljer att göra ngt så dumt o onödigt på sig själv är en sak. Men att en förälder gör ett sådant val för sina barn är enbart pga ren egoism o "för jag tycker/vill" sydrom.
  • Mellvis
    Lequisha skrev 2007-11-12 15:15:36 följande:
    Du skrev tidigare till mig att du inte går på att man kan behöva ta bort förhud pga medicinska orsaker, för att du inte känner någon som behövt det. Var finns faktan i det?
    Det är fakta.
    De flesta män i sverige har klarat sig i alla år med förhud.
    Att någon får en infektion är väl inget skäl att ta bort den.
    Man tar väl inte bort allt man kan få infektion i?
Svar på tråden Omskärelse/könsstympning