Miss Congeniality skrev 2007-11-12 15:14:40 följande:
Då är ta mig fan halva läkarkåren världen över okunniga då om det är det DU baserar på att jag är okunnig.Snacka om dryghet....vet du hur många läkare både i sverige och resten av världen som hävdar att manlig omskärelse är könsstymping och inte alls rekomenderar det.Tror du att det är ngt jag hittar på. Fråga då min sambo, min pappa, som sagt läkare som är emot mfl. De tycker allihoppa att det är könsstympning.Könsstympning avgör inte du om det är det avgör den vars lem det har att göra med och främst också vad som görs med lemmen så att säga. Varför skapas män med förhud om den nu inte tjänar ngt syfte? den finns ju där av en anledning, men du vill inte se det eller tror inte på det för att du har blivit uppfostrad att tro ngt annat. Precis som jag har.
Nej, jag avgör inte vad könstympning är utan ordbestämmare avgör. Stympning är:
"Stympning, avlägsnande av kroppsdel.
Stympning har tillämpats som straff, i syfte att kontrollera den stympade (t ex könsstympning) eller av hälsoskäl (amputation). Stympning användes även som en avrättningsmetod då man amputerade kroppsdelar tills den dömde dog av förblödning."
"Kvinnlig omskärelse, ofta kallat kvinnlig könsstympning eller bara könsstympning innebär borttagande av hela eller delar av de yttre kvinnliga könsorganen, d.v.s. klitoris, inre blygdläppar och yttre blygdläppar. Kvinnlig omskärelse utförs på flickor i olika delar av Afrika och Asien som en initiationsrit, och betraktas i många fall som en förutsättning för att flickan ska kunna bli gift.
Kvinnlig omskärelse kan inte jämföras med manlig omskärelse. Manlig omskärelse har liksom kvinnlig, ofta en rituell funktion, men den utförs ofta också av medicinska skäl. Den innebär inte heller handikapp eller nedsatt sexuell förmåga, såsom oftast är fallet med kvinnlig omskärelse. Om den kvinnliga omskärelsen är mycket omfattande, kallas den ibland amputation, eller stympning.[1]"
Var vänlig och slå upp ordet könsstympning eller stympningi vilken ordbok, vilket uppslagsverk eller googla det hur mycket du vill. Du kommer aldrig finna en kompetent människa som påstår att omskärelse är stympning. Sen kan man hitta massor av motståndare som hävdar saker utan belägg men det är inte relevant.
Om du nu känner halva läkarkåren världen över skulle du vara medveten om att din åsikt är i väldig minoritet. Det råkar nämligen vara så att ickeomskurna män är i minoritet i världen vilket betyder att det är väldigt många läkare som utför ingreppen. (för du tror väl inte att tre läkare från sverige utgör halva världens läkarkår???)