• kajsa kavat

Lämplig kattras för innekatt?

Hej!

Jag vet att många har synpunkter på att ha innekatt överhuvudtaget, men nu är det inte det jag undrar över utan om någon har något tips på en lämplig katt att ha som innekatt, som inte mår dåligt av att vara inne??

Tack!

• Svar på tråden Lämplig kattras för innekatt?
  • Solaris

Jag tycker inte det är fel att ha innekatt, vi har kattkille som är hälften bondkatt och till hälften birma och han trivs väldigt bra att leva inomhus. Har försökt att gå ut med honom i sele, men då blir han lite smått nervös, så det händer inte så ofta.
    Däremot älskar han att vistas på vår balkong, det är nästan höjdpunkten när vi går ut oc kolla in fåglar och annat.

• sign

Hmmm... brittisk korthår var en bra idé! Den eller exotic om ni inte vill ha pälsvård. Britten är ju så himla söt. Tänk på att väljer ni en livligare ras som skogis eller siames så behöver katten mer stimulans. Men även den lugnaste rasen (perser) kräver klösträd, leksaker och yta att hoppa och springa runt och rejsa på (fast det visste du såklart men jag säger det ändå).

• Camsan

Alla kattraser passar som innekatt. Det finns ingen ras som passar bättre eller sämre. Valet av ras skall baseras på vad du gillar för egenskaper och utseende på katten.

Det finns lugnare raser och raser med mer fart i. Pratiga raser och tysta raser. Tja...listan blir oändlig.......

Själv har jag en kärlekskatt och en Norsk Skogkatt. De är nu utekatter bägge två, men har varit innekatter tidigare.

Kolla länken: Katter.nu -----> Där kan du läsa om olika raser och även fråga vidare i deras diskussionstrådar. Där hittar du åxå många uppfödare.

• ming

Men jag håller fortfarande på ragdoll. Anledningen till att jag valde denna rasen var ju just för att de skulle vara innekatter, och då ville jag ha en lugn ras som inte klättrar på allt (nästan ) och som inte är så aktiv och behöver så mycket stimulans som exempelvis siamesen.

• gosebus

cornish rex är en innekatt, de har inte det yttersta lagret av päls som katter har för att skydda mot väder och vind, de har världens mjukaste vågiga päls och de är roliga att leka med, vippor och bollar är jätteroliga! De kan tänka sig att vara ute på sommaren när det är varmt och skönt (i sele förstås) men annars är det för kallt för dom.
    Du kan se bilder på mina c-rexar i mitt bildgalleri och på deras hemsida
    www.charmigakatter.rexkatt.se

• Beloved

burmor är också en sådan katt som inte har något emot att vara inne.
    Självklart trivs alla katter både inne och ute, men en del katter passar lite bättre som innekatter.
    Burmor är en ras som inte har någon underpäls utan bara överpäls så de trivs bäst inomhus, men på sommaren går de hemskt gärna ut, i koppel eller fritt. De är extremt sociala och läraktiga. De älskar värmen och sover gärna i sängen!

hur som helst vill du läsa mer om burmor så titta på
    www.burmaalliansen.se

• kajsa kavat

Tack snälla ni för alla tips!
    Ojoj, vad ska man välja?!? *förvirrad* Lite smått sugen på den där brittiska korthåriga eller en burma. Perser gillar jag inte så jättemycket, tycker de ser lite "småsura" ut
    Måste nog läsa in mig lite mer och kolla upp priser, men nu har jag ju kommit en bit på vägen i alla fall

• lilaki

Devon Rex! (se bild)
    Dock av det livligare slaget, så vill man ha en katt som tar mycket plats och hänger med hemma på allt du gör så är det perfekt.
    Vill man ha en gosig "soffkudde" ska man nog skaffa en perser istället.

• Beloved

kajsa kavat
    klart du ska ha en burma *fnissar*

Svar på tråden Lämplig kattras för innekatt?