Det viktigaste vid valet av ras är nog att man analyserar hur mycket tid man har att spendera på katten. Olika raser kräver olika mycket stimulans och valet kanske kan bli lite därefter.
Själv har jag haft både raskatt och vanlig bondis som innekatt och med lite olika resultat. Bondisen var från början van att vara ute men vi provade att omvända honom när han var ca 5 månader. Det gick lysande och han gjorde alla sina behov ute (i sele), blev lite som en hund. När vi inte var hemma hade han låda och allt fungerade bra.
Sen har jag haft 3 chinchilla perser och de har det inte varit några problem med, utan de har funnit sig i det. En ville ofta vara ute i sele och en annan ville aldrig vara ute. Så det har väl lite med deras egen personlighet att göra.
Just nu har jag två birmor och det är den katten som jag gillar mest, men som det har varit svårast att stimulera tillräckligt. Det är en katt som kräver mycket uppmärksamhet och stimulans och är en pratig katt, i varje fall de 4 som jag har erfarenhet av. Om vi har varit borta mycket så kan vi räkna med att inte få sova på natten för då ska det busas och gosas. Visserligen bara den lilla, är 2½ år och inte vuxen ännu ;O). Den andra birman är 6½ och är hur cool som helst och det funkar jättebra, men har var likadan tills han var runt 3-4 år. Nu har mina birmisar kommit från samma uppfödare så det kan säkert skilja sig väldigt mycket.
Försök att ta reda på så mycket som möjligt om rasen och har du möjlighet så fråga de som har rasen hur de upplever dem och vad de kräver.
Ett viktigt tips är att du, om du tänker köpa en raskatt, är att du tar reda på så mycket om uppfödaren så att du verkligen vet att det är en seriös uppfödare. Har haft oturen att köpa katt som bar på en sjukdom, FIP och som dödade kattungen och smittade mina andra katter. Så i dag får mina katter inte utsättas för stress eller inte träffa andra katter, både för sin egen skull och andras. Det värsta var att uppfödaren var medveten om att hon kunde ha smittan men sålde ändå.
Det blev långt inlägg men hoppas att jag tillfört dig något!
Lycka till!