• kajsa kavat

Lämplig kattras för innekatt?

Hej!

Jag vet att många har synpunkter på att ha innekatt överhuvudtaget, men nu är det inte det jag undrar över utan om någon har något tips på en lämplig katt att ha som innekatt, som inte mår dåligt av att vara inne??

Tack!

• Svar på tråden Lämplig kattras för innekatt?
  • Månsan

Det viktigaste vid valet av ras är nog att man analyserar hur mycket tid man har att spendera på katten. Olika raser kräver olika mycket stimulans och valet kanske kan bli lite därefter.

Själv har jag haft både raskatt och vanlig bondis som innekatt och med lite olika resultat. Bondisen var från början van att vara ute men vi provade att omvända honom när han var ca 5 månader. Det gick lysande och han gjorde alla sina behov ute (i sele), blev lite som en hund. När vi inte var hemma hade han låda och allt fungerade bra.

Sen har jag haft 3 chinchilla perser och de har det inte varit några problem med, utan de har funnit sig i det. En ville ofta vara ute i sele och en annan ville aldrig vara ute. Så det har väl lite med deras egen personlighet att göra.
    Just nu har jag två birmor och det är den katten som jag gillar mest, men som det har varit svårast att stimulera tillräckligt. Det är en katt som kräver mycket uppmärksamhet och stimulans och är en pratig katt, i varje fall de 4 som jag har erfarenhet av. Om vi har varit borta mycket så kan vi räkna med att inte få sova på natten för då ska det busas och gosas. Visserligen bara den lilla, är 2½ år och inte vuxen ännu ;O). Den andra birman är 6½ och är hur cool som helst och det funkar jättebra, men har var likadan tills han var runt 3-4 år. Nu har mina birmisar kommit från samma uppfödare så det kan säkert skilja sig väldigt mycket.

Försök att ta reda på så mycket som möjligt om rasen och har du möjlighet så fråga de som har rasen hur de upplever dem och vad de kräver.

Ett viktigt tips är att du, om du tänker köpa en raskatt, är att du tar reda på så mycket om uppfödaren så att du verkligen vet att det är en seriös uppfödare. Har haft oturen att köpa katt som bar på en sjukdom, FIP och som dödade kattungen och smittade mina andra katter. Så i dag får mina katter inte utsättas för stress eller inte träffa andra katter, både för sin egen skull och andras. Det värsta var att uppfödaren var medveten om att hon kunde ha smittan men sålde ändå.

Det blev långt inlägg men hoppas att jag tillfört dig något!

Lycka till!

• LPW

Vi vill också ha en katt som passar som innekatt och har bestämt oss för ett brittiskt korthår. Jag tycker att de är underbart söta och jag längtar tills vi får hem vår britt! Vill man istället ha en långhårig katt så finns faktiskt brittiska långhår hos en del uppfödare (dvs långhåriga britter) som också är ursöta.

• sign

Månsan: Många kloka ord från dig!

En innekatt är MYCKET MER katt än en utekatt - och missförstå mig inte nu (vet att det lätt kan missförstås). Vad jag menar är att en innekatt kräver mer stimulans (av ägaren), mer jobb helt enkelt. Å andra sidan är ju chansen stor att man får ännu mer tillbaks också!

Sen vill jag även säga att det även finns 'old style' - perser och exotic med rakare näsor (som min plutt t.ex.).

• snysop

Många uppfödare säljer inte sina raskatter som utekatter. De vill absolut inte att de går ute... Har hört detta om Norsk skogskatt och om Main Coon.

• martinii

Sign -- din kise är ju bara för söt

• Majsan70

Snysop

Det stämmer! Vi har Birmor och kommer enbart att sälja dem som innekatter. Liksom våra uppfödare har gjort i sin tur.

• Belladonna

Orientalisk korthår är personliga, trevliga och snygga katter som lämpar sig bra för att vara innekatt.
    Lycka till

• Linisen

Jag har en blandning av perser/norsk skogskatt, Sebbe lite drygt 6 månader, han följer mig överallt går på lådan när jag är på toa, sitter i badkaret när jag duschar, ja han är med överallt. Är därför väldigt lätt att låsa in, typ i skafferi, garderoben etc!!
    Men han jamar sig ut, man märker knappt att hoppat in, han är svinsnabb.

Han är en underbar liten filur, kolla gärna i mitt galleri.

Linisen

• Norrlandsmorsan

Inga katter skall vara innekatter....

Katter skall få vara ute i friska luften och inte vara instängda

• ming

Dessutom vill inte alla katter gå ut, om de själva får välja.

• saranara

Nej det vill dom inte..Hade en Kompis som hade en perser blandning ...han rös så fort man bar ut honom och sprang det fortaste han kunde för att komma in igen...jätte gullit..

• Ammi

Vi har två katter...
    En bondkatt.. han är två½år och har aldrig i hela sitt liv varit ute. Han är helt inne katt. Funkar jätte bra.
    Så har vi en birma... han är snart 7år.. har varit ute katt i 1,5år under tiden han varit vuxen. Han är den av dom två som har störst behov att vara ute. MEN han nöjjer sig med balkongen ett par gånger om dagen och sen gå ut i gräset lite då och då på sommar nätter.

Jag tror att om katten aldrig varit ute kommer den aldrig att sakna det oavsätt ras.
    Min birma va tex den bästa rått jägaren osv på hästgården där vi bodde under 1,5år. där fanns det 5 andra katter också alla bondisar. Det enda negativa med att ha honom ute va när det regnade....... han blev lerig och gick sen och la sig i sängen. ;)

• hatte

Hej! Har inte läst hela tråden med Rag doll ska vara en superbra innekatt! Lugn och snäll och lite smålat

• hatte

Glömde säga att dom oxå e lätta att lära saker och ting, vill lära sig! Så det e lite hund över dom

• babycat

Hej har inte heller läst hela tråden men som hatte säger kan jag rekommendera en ragdoll, har en själv och han är helt ljuvlig.
    Väldigt social, lugn, och gosig och det är verkligen lite hund över denna ras........

Svar på tråden Lämplig kattras för innekatt?