• Mamma igen 07

Napp till nyfödd?

Vad ska jag köpa för napp åt min bebis som föddes 4 veckor för tidigt? Tycker alla nappar är så stora!

• Svar på tråden Napp till nyfödd?
  • kixan

Kiddo: Och det finns forskningsrön som visar att fri amning motverkar psd... det är bara att välja vad man tycker är mest värt, en unge som tar napp eller att amma fritt...

Att prematurer har nytta av napp har inte mycket med psd att göra, det handlar om omogen sugteknik som mår bra av att stimuleras bland annat.

Och nappfobi är väl att ta i, men det är ju trots allt så att napp faktiskt inte är något bebisar egentligen behöver om man ammar fritt (ger man flaska kan det ju vara en annan sak, det kan nog vara svårt att låta bebisen tröst/myssuga på flaskan), det är ju ett behov man skapar som förälder.

• lillajag82
    kixan skrev 2007-11-12 09:05:36 följande:
    Kiddo: Och det finns forskningsrön som visar att fri amning motverkar psd... det är bara att välja vad man tycker är mest värt, en unge som tar napp eller att amma fritt...Att prematurer har nytta av napp har inte mycket med psd att göra, det handlar om omogen sugteknik som mår bra av att stimuleras bland annat.Och nappfobi är väl att ta i, men det är ju trots allt så att napp faktiskt inte är något bebisar egentligen behöver om man ammar fritt (ger man flaska kan det ju vara en annan sak, det kan nog vara svårt att låta bebisen tröst/myssuga på flaskan), det är ju ett behov man skapar som förälder.
    Ja jag håller med dig!! Hade jag kunnat amma mitt barn så hade jag inte proppsat på napp..men nu är det annorlunda då min son flaskmatas..Jag ger honom bröstet även om jag inte har någon större mängd mat i dom så han kan tutta lite..för napp det totalratar han..
  • Ninalu

Jag ammade min dotter fritt, åtminstone så fritt som var möjligt; tre gången/timme, två, en; jag höll inte räkningen; närhelst hon ville. Däremellan gav jag henne napp ändå. Hon hade ett väldigt sugbehov, flaxade med armarna och gnydde så fort hon varit stilla en några minuter. När hon fick napp blev hon alldeles lugn i kroppen. Hon fick napp när hon var en vecka gammal. Amningen fortsatte att fungera utmärkt och jag fortsatte att amma mest hela tiden.

Det här hör inte alls hemma på den här tråden; men det känns så onödigt att skuldbelägga folk som vill ge napp. Frågan TS ställde var ju inte; "ska jag ge napp".

Kiddo: Och det finns forskningsrön som visar att fri amning motverkar psd... det är bara att välja vad man tycker är mest värt, en unge som tar napp eller att amma fritt...Att prematurer har nytta av napp har inte mycket med psd att göra, det handlar om omogen sugteknik som mår bra av att stimuleras bland annat.Och nappfobi är väl att ta i, men det är ju trots allt så att napp faktiskt inte är något bebisar egentligen behöver om man ammar fritt (ger man flaska kan det ju vara en annan sak, det kan nog vara svårt att låta bebisen tröst/myssuga på flaskan), det är ju ett behov man skapar som förälder.
  • kixan

Lillajag: Smart!

ninalu: Det handlar väl inte om att skuldbelägga, jag försöker bara få folk att tänka efter. Det finns så otroligt många som ger napp på rutin, för det är så man "ska" göra. Jag vet inte hur många gånger jag sett gravida kvinnor köpa nappar. Fullständigt onödigt tycker jag! Och sen folk härinne då som tror att det är något fel på deras barn när de inte vill ha napp. Visst, napp kan säkert vara ett bra hjälpmedel till vissa barn som trots att man ammar fritt inte verkar riktigt tillfreds och behöver något mer (fast i dessa fall ger jag hellre mitt eget finger att suga på istället, men man prioriterar ju olika), men napp är ju långt i från något _alla_ barn utan undantag behöver.

• Ninalu

Okej, jag håller med. Lite. Tycker också det är lite märkligt att man köper napp innan ens barnet är född.

Jag hade extrem ångest när jag gav min dotter napp. Tyckte att jag täppte till hennes behov och uttrycksförmåga med den där groteska saken i munnen. Så här i efter hand (när jag är otroligt vis och erfaren 3-månadersmor.. :)) kan jag tycka att det finns betydligt värre saker att noja över. En napp är en napp och så länge den inte stör amningen fattar jag inte problemet. Det är ju knappast så att hon kommer använda den som tonåring.

Vi försökte också med fingret. Hon fnös.

kixan skrev 2007-11-12 09:31:42 följande:
    Lillajag: Smart! ninalu: Det handlar väl inte om att skuldbelägga, jag försöker bara få folk att tänka efter. Det finns så otroligt många som ger napp på rutin, för det är så man "ska" göra. Jag vet inte hur många gånger jag sett gravida kvinnor köpa nappar. Fullständigt onödigt tycker jag! Och sen folk härinne då som tror att det är något fel på deras barn när de inte vill ha napp. Visst, napp kan säkert vara ett bra hjälpmedel till vissa barn som trots att man ammar fritt inte verkar riktigt tillfreds och behöver något mer (fast i dessa fall ger jag hellre mitt eget finger att suga på istället, men man prioriterar ju olika), men napp är ju långt i från något _alla_ barn utan undantag behöver.
  • kiddo

Och långt ifrån alla ammar så det är inte alla som kan göra valet vad som är "mest värt"...

• PyretS

Vår tjej föddes 5 v för tidigt och när vi började testa med napp nån vecka senare var Pigeon den enda som funkade.

• Ellpi

Angående nappens vara eller icke vara så kan jag säga att nappen räddade vår amning! TS barn är ju fö för tidigt född så varför ifrågasätta?

TS jag tycker du kan testa olika nappar och se vilken ditt barn föredrar. Min son föredrog stora nappar från 4 mån redan från start.

• kixan

Kiddo: Fast ammar man inte är det ju en annan sak? Jag har redan skrivit om det längre bak i tråden.
    Ellpi: Jag missade att TS bebis var för tidigt född, men frågan är ju om h*n är så mycket för tidig att nappen kan ha en positiv effekt, till prematurer ger man ju napp för att stimulera sugreflexen eftersom den kan vara omogen, samt för att sugandet i sig är lugnande och bra för magen, men barn som inte är mycket för tidigt födda har nog inte behov av napp på det sättet. Hade det varit medicinskt indikerat (kanske fel ord, men du förstår nog vad jag menar) hade antagligen personalen på prematuren sett till att h*n fick napp.

• Ellpi
    kixan skrev 2007-11-12 17:09:14 följande:
    Kiddo: Fast ammar man inte är det ju en annan sak? Jag har redan skrivit om det längre bak i tråden.Ellpi: Jag missade att TS bebis var för tidigt född, men frågan är ju om h*n är så mycket för tidig att nappen kan ha en positiv effekt, till prematurer ger man ju napp för att stimulera sugreflexen eftersom den kan vara omogen, samt för att sugandet i sig är lugnande och bra för magen, men barn som inte är mycket för tidigt födda har nog inte behov av napp på det sättet. Hade det varit medicinskt indikerat (kanske fel ord, men du förstår nog vad jag menar) hade antagligen personalen på prematuren sett till att h*n fick napp.
    Det är möjligt men eftersom TS frågar om råd angående val av napp så har hon väl bestämt sig för att introducera napp. Det behöver inte vara negativt, det kan vara positivt!
  • Chickmum

Hej!

Vi testade flera olika nappar och fick veta att latexnappen ofta var bättre för barn som ammas ckså. Jag helammar helt fritt och upplever inte att det är något problem med att kombinera det med napp!

Angående nappfobin så tycker jag det är lite underligt att säga att det är bättre att ge fingret i munnen varje gång. Fingret funkar bra i början och när man är hemma och kan tvätta händerna ofta. En napp går att hålla ren och jag skulle aldrig låta min son suga på mitt finger om jag var ute på stan, eller på nåt annat sånt ställe. Nappen är toppen då!

Svar på tråden Napp till nyfödd?