• Humminggirl

Tik...hur länge blöder de egentligen?

Min lilla tik (finsk lapphund) är nu nästan ett år och löper för första gången. Det är 13:e dagen nu som hon blöder och det ser inte ut att sluta. Hur länge brukar era tikar blöda?

• Svar på tråden Tik...hur länge blöder de egentligen?
  • Birgitta2

Om jag inte minns fel var det tre veckor... men det är ju några år sen jag hade en tik hemma.

• Danielsmamma

En tik löper i 2 stadium det första å sen höglöpningen

• Humminggirl

Danielsmamma

Jo några veckors löp räknar jag med men hur länge av tiden blöder de?

• Irme

Min tik brukar löpa och bete sig underligt i ungefär 3 veckor, men hon blöder bara max 1 vecka.

• Danielsmamma

2 veckor brukar en tik blöda

• mysmatte

3,5 veckor löper min tik men det är så olika!

• buffybus

det är nog olika... min tik löper 2-3 veckor... och efter 1 eller 2 månader blir hon skendräktig... hehe... då e det bebisar som gäller... hennes pipleksaker eller nått.. hon kan inte sova utan dem..

ibland glömmer hon ta med dem in när vi ska lägga oss... då kan hon vakna mitt i natten och springa från ena sidan av sängen till andra o desperat försöka väcka oss... jag brukar alltid vakna så får jag öppna dörren så springer hon ut o kommer lika snabbt tillbaka med sin bebis i munnen... så sött... Skrattande

BF 11 feb =)
  • Odessa

Ååh, det är supergulligt! Vi hade besök av våra vänner och de hade med sig sin tik. Hon var tydligen skendräktig och började visa sååååå stort intresse för vårt marsvin. Till slut tog vi ut marsvinet ur buren så hon fick hälsa. Hon blev heltokig och började slicka och tvätta marsvinet! *s*

Marsvinet tyckte det var lugnt, så vi lade ner honom på golvet. Då började tiken cirkulera kring honom och efter ett tag lade hon sig framför marsvinet- och försökte dia! Marsvinet såg förvirrat ut, bytte håll och hon cirkulerade en gång till och försökte sedan dia igen. Hon såg helt förtvivlad ut när han inte ville äta, haha. Försökte "puffa" honon rätt med tassen osv.

När vi lyfte i marsvinet i buren igen hoppade hon efter.. Det var nästan lite sorgligt. Och ATTANS att jag inte hade videokamera!

buffybus skrev 2007-11-11 18:37:54 följande:
    det är nog olika... min tik löper 2-3 veckor... och efter 1 eller 2 månader blir hon skendräktig... hehe... då e det bebisar som gäller... hennes pipleksaker eller nått.. hon kan inte sova utan dem..ibland glömmer hon ta med dem in när vi ska lägga oss... då kan hon vakna mitt i natten och springa från ena sidan av sängen till andra o desperat försöka väcka oss... jag brukar alltid vakna så får jag öppna dörren så springer hon ut o kommer lika snabbt tillbaka med sin bebis i munnen... så sött...
  • Danielsmamma

Min vovve blir med det å har sin lilla pipleksak men ja tar den ifrån henne :) å gömmer den under tiden fast order från hennes vetinär .:)

buffybus skrev 2007-11-11 18:37:54 följande:
    det är nog olika... min tik löper 2-3 veckor... och efter 1 eller 2 månader blir hon skendräktig... hehe... då e det bebisar som gäller... hennes pipleksaker eller nått.. hon kan inte sova utan dem..ibland glömmer hon ta med dem in när vi ska lägga oss... då kan hon vakna mitt i natten och springa från ena sidan av sängen till andra o desperat försöka väcka oss... jag brukar alltid vakna så får jag öppna dörren så springer hon ut o kommer lika snabbt tillbaka med sin bebis i munnen... så sött...
Svar på tråden Tik...hur länge blöder de egentligen?