• Mammas gossar

Jag ska få en foderhäst.

Nu är det dags att ha häst igen, jag har inte haft häst sen 10 år (dagligen) men nu ska jag prova på att ha en häst på foder ett tag.

Vad bör man ha i häst "apotek" hemma? Minns inte riktigt allt
    Något annat bra-att-ha tips?

Jag har stallet alldelles utanför mitt hus så det är suveränt, det ska gå två hästar till i stallet men då får jag sköta fodring och in-ut släpp för dem (stallet används inte annars)
    så nu ska jag röja ut i stallet och pyssla men det är supermysigt.

Känns så kul att få en hobby igen...

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Jag ska få en foderhäst.
  • Mammas gossar

ensilage kan jag ju inte ha, måste ha balar för jag hinner ju aldrig ta slut på det. Men hur ska man räkna om det då? Till vanligt hö?

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Alicia05sMamma

När jag hade min häst ( avlivades för 5 år ) så hade jag:

* sax
    * jodopax
    * bomull
    * gasbinda
    * termometer
    * linement
    * Helosansalva
    * självhäftande bandage
    * kompresser

Kan nog ha glömt ngt

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • MissTag

Mamma till Hampus skrev 2007-11-19 13:29:10 följande:

Vad är "sil" för foder? Är det lika med hö kanske?Det står så här:                Sil            Hippo     Korn        BetforMorgon:     4             0.5 kg     0.5 kg      2 DlMiddag:     3              Kväll:        4             0.75 kg     0.5 kg      2 DLHippo är väl kraftfoder typ som pellets va?
    Sil är ensilage ja. De flesta kör på det numera.

Jag är oxå avis, vill oxå ha ett stall utanför dörren, kunde tagit hand om andras hästar då.
  • MillanB

Om du vi ha ensilage kan du köpa det i 40 kilosbalar dom är lite större än vanliga höbalar men inte så stora som rundbalar dom väger mellan 600-800 kg.

• ANOF

vad roligt för dig med en häst. Hästar är fina och smarta djur. Jag rekommanderar att du köper av masknings medel, så´att du kan avmaska hästen. Det ska du göra ganska ofta för hästar äter mycket och får i sig mask, vilket inte är bra för hästen.

• emmizenma
    Mamma till Hampus skrev 2007-11-19 13:35:00 följande:
    ensilage kan jag ju inte ha, måste ha balar för jag hinner ju aldrig ta slut på det. Men hur ska man räkna om det då? Till vanligt hö?
    Det beror lite på värderna i höet du köper. köp med analys eller skicka på analys så är det lättare att räkan ut en foderstat.
    Min vallack gick på 8 kg hö om dagen...ca 10kg när det var som kallast. MEn som sagt lättre om man vet vad höet innehåller energi och protein mässigt.
  • Bumbi mia
    ANOF skrev 2007-11-21 16:09:19 följande:
    vad roligt för dig med en häst. Hästar är fina och smarta djur. Jag rekommanderar att du köper av masknings medel, så´att du kan avmaska hästen. Det ska du göra ganska ofta för hästar äter mycket och får i sig mask, vilket inte är bra för hästen.
    Innan man släpper hästen på bete och efter betet brukar man avmaska.
  • Bumbi mia

Mamma till Hampus skrev 2007-11-19 13:35:00 följande:

Den stora skillnaden mellan ensilage och hö är TS. Varesig du ska utfodra med ensilage el hö så bör du skicka iväg prov för analys så att du kan räkna ut en bra foderstat.
  • Annason

Här har ni en till som blev jätte avis!!!! har presic sålt min prins som finns med bland mina bilder *min älskade vän*
    13 årig valack på 173, han hade fri tillgång på hö, = )

*Mamma till Hampus* Fråga ägarna annars vad dom menar med Sil om du är osäker, och fråga innan så det e ok att du bytter till hö igen. ska nog inte vara någon fara. det är värre åt andra hållet från Hö till ensilage, då ska man helst vaccinera dom först.. men som sagt tvärtom ska inte vara någon fara = ) hehe

Om min kar får sina pengar från komun som det är tänkt har han lovat mig ett stall oxå = )) *håller tummarna* för det är juuuu sååååå mysigt med eget = ))

Och alla andra tog nog med bra att ha saker vid olycka i stallet så jag säger inget mer än Lycka till = ))

sen avmaskning sker En gång om året OFTAST, och det är vi sommarbete, ELLER om man ska flytta hästen till ett annat stall då brukar man vilja att hästen är avmaskad. Från och med den 15 Oktober blev det Receptbelagt (avmaskningsmedel alltså) För att det missbrukades.

hade bra å lycka till Mvh en avundsjuk gamal häst ägare = )

Svar på tråden Jag ska få en foderhäst.