• Mammas gossar

Jag ska få en foderhäst.

Nu är det dags att ha häst igen, jag har inte haft häst sen 10 år (dagligen) men nu ska jag prova på att ha en häst på foder ett tag.

Vad bör man ha i häst "apotek" hemma? Minns inte riktigt allt
    Något annat bra-att-ha tips?

Jag har stallet alldelles utanför mitt hus så det är suveränt, det ska gå två hästar till i stallet men då får jag sköta fodring och in-ut släpp för dem (stallet används inte annars)
    så nu ska jag röja ut i stallet och pyssla men det är supermysigt.

Känns så kul att få en hobby igen...

Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Svar på tråden Jag ska få en foderhäst.
  • Mammas gossar

Stallet ligger mitt emot vårat hus, sonen kan vara med hela tiden förutom vid ridningen och jag har nära kontakt med grannarna som kan fodra vid lunch.

Med barn så vaknar man aldrig efter 7.

• Bumbi mia
    ANOF skrev 2007-11-21 21:24:14 följande:
    Mamma till Hampus skrev 2007-11-21 21:16:56 följande:
    Bra! Du får inte glömma bort att en häst kräver mycket skötsel. Du ska ge den mat flera gånger om dagen och du ska mocka varje dag, sen så ska också hästen ridas varje dag. Det kan nog vara svå´rt för dig om du är själv, det måste du tänka på. Det är ett stort ansvar som du måste känna till.
    Måste du låta så nedvärderande?
  • Kenzie
    ANOF skrev 2007-11-21 21:29:55 följande:
    Mamma till Hampus skrev 2007-11-21 21:27:07 följande: Men hur ska du göra med fodringen av häste? Den ska ju ha mat tidigt på´morgonen och sen flera gånger på dagen och sent på kvällen. Jag tror säkert att du kan sköta en häst, men jag är lite nyfiken på´hur du ska ha tid.
    Var har TS antytt att hon inte skulle ha tid? Inte skaffar man väl en häst om man inte vet att man har tid.
    Älskade Theodor 060329
  • Annason
    Mamma till Hampus skrev 2007-11-21 21:27:07 följande: Men hur ska du göra med fodringen av häste? Den ska ju ha mat tidigt på´morgonen och sen flera gånger på dagen och sent på kvällen. Jag tror säkert att du kan sköta en häst, men jag är lite nyfiken på´hur du ska ha tid.
    En liten undran hur ofta matar du hästar?????3 gånger om dagen brukar ju vara normalt, på alla dom ställen jag har stått iaf, morgon middag kväll. vi turades om om morgon fodringen och kvällsfodringen, middagen la vi ut det sista vi gjorde innan vi åkte på morgon/förmiddan, å det klarar sig hästar på.
  • nilla85

hahaha anof gjorde tråden rolig hon är nog proffs

• J L

Mamma till Hampus skrev 2007-11-21 21:27:07 följande:
    Men hur ska du göra med fodringen av häste? Den ska ju ha mat tidigt på´morgonen och sen flera gånger på dagen och sent på kvällen. Jag tror säkert att du kan sköta en häst, men jag är lite nyfiken på´hur du ska ha tid.
    Förlåt men kan inte låta bli att bli lite ehm.. Hur ska jag uttrycka det?!? Ehm.. Fundersam...
    Mat morgon och kväll och dessutom FLERA ggr på dagen?!?
    Har hållt på med hästar hela mitt liv och har alltid fodrat morgon+kväll och under dagen när hästarna gått i hagen har de haft fri tillgång till gräs alt. hösilage beroende på säsong.
    De brukar dessutom få en extra portion efter hårdare träning.
    Men, det kanske är dags att tänka om? Eller?!? ;)
  • Annason
    Annason skrev 2007-11-22 21:17:41 följande:
    En liten undran hur ofta matar du hästar?????3 gånger om dagen brukar ju vara normalt, på alla dom ställen jag har stått iaf, morgon middag kväll. vi turades om om morgon fodringen och kvällsfodringen, middagen la vi ut det sista vi gjorde innan vi åkte på morgon/förmiddan, å det klarar sig hästar på.
    3 gånger om dagen vinter-tid, om det va nån som blev fundersam, på hur rätt det stod hos mej = ) hehe
    sommaren stod dom ute dygnet runt så då fodra vi inte lls, förutom dom som hade sina tävlingshästar gav lite kraft om dom hade hästarna inne natte tid
  • soffan82

Anof du verkar vara en Allvetare Om djur å så haha

• Ex ungue leonem
    ANOF skrev 2007-11-21 21:24:14 följande:
    Mamma till Hampus skrev 2007-11-21 21:16:56 följande: Bra! Du får inte glömma bort att en häst kräver mycket skötsel. Du ska ge den mat flera gånger om dagen och du ska mocka varje dag, sen så ska också hästen ridas varje dag. Det kan nog vara svå´rt för dig om du är själv, det måste du tänka på. Det är ett stort ansvar som du måste känna till.
    TS har efarenheter av hästar.Så du kommer med mycket gamla pekpinnar
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • Ex ungue leonem
    Men ifrågasätt inte det som inte är relevant för TS
    Den som är utan skuld kastar första stenen.
  • challe 1

kan tipsa om att silvertejp är bra att ha.
    min herre har ett balltramp nu och då plåstrar jag med kompresser och silvertejp. självhäftande lindor sitter inte bra runt hoven.

• xenaa

hahaha men gud! låt henne skaffa en häst om hon vill sen om hon inte har tid för den det är väl egentligen inte dina problem. men hon säger ju själv att hon skulle ha skaffat en häst annars .

♥Leo 07-06-22 ♥
Svar på tråden Jag ska få en foderhäst.