• MamaMari

(¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)

Såg ju att nu var vår trea slut så jag startar en ny.
    Jag vill passa på att gratulera alla gravidisar och en nybliven mamma också. Det är bra att vi hjälper till att befolka Tyskland Jag säger som Katinka hoppas att det smittar av sig

• Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)
  • Appeltoss

Nämen hoppsan, det blev visst dubbelt!

• katinka1

Jag har också hittat...med lite hjälp av MamaMari. Måste erkänna att jag inte fattade först och trodde att MamaMari menade barn nr 4, när du skrev fyran är där Blev väldigt förvirrad en liten stund.....

Vi firar jul i Tyskland och har lagt ner det där med julmat. Fast tomtegröt lär det bli till frukost, för det har jag alltid ätit och kan inte låta bli att göra det då heller. Tegut har svensk mat?? Handlar gärna där när jag är i Göttingen. NovaUniqe: "Tegut - alles gut" har mycket kravodlade grönsaker och ekologiskt överhuvudtaget men även ett bra sortiment i övrigt också.

• Lottschen

Tegut är bra, men tyvärr finns det bara i södra tyskland. Vet inte riktigt var gränsen gar men vi handlar gärna där när sambons föräldrar hälsas pa i Würzburg. Gillar deras trevliga utbud av vegetariska köttsurrogatsprodukter

• MamaMari

Katinka 1: Hahaha jag ville ju att det skulle vara lite klurigt också

Tegut har haft sverige veckor varje år före jul med Ballerinakex och Pepparkakshus och Punschrullar (dammsugare) mmmm. Det har alltid varit kul mer info vart Tegut finns här: www.tegut.de/

Appeltoss: Nu är det nog dags att åka hem en sväng va hihi

• MamaMari

Tegut finns bara i Hessen, Tueringen och Bayern. Några i södrastedelen av Niedersachsen.

• Hedi

Hej på Er!

Jag får väl ta och ansluta mig till denna Gemeinschaft!!
    Om ni nu räknar Bayern till Tyskland =).

Lg Camilla

• Hedi

Hej igen!!

Läste lite vad ni skrivit om (Sverige Vs Deutschland) väldigt roligt att se. Jag tycker precis tvätom angående service tycker ofta den är extremt dålig i tyskland, jag tycker det även det är störigt att man betalar trinkgeld direkt!! Man hinner ju inte tänka efter hur mycket man vill ge.

Att säga Sie är inga problem längre tycker jag. Kom på mig själv när jag var i Sverige att jag tyckte det lät mkt otrevligt när folk sa du när de handlade mat. Ännu konstigare när mina prof på Universitetet skriver hälsningar Lotta eller så; Herregud det är väl inte dagis =).

Då jag bor i Muenchen. Är fördelarna naturligtvis:
    Bergen, Ölen, Biergarten, finns en mkt större arbetsmarknad om man är utbildad, i bayern finns det jobb och pengar att tjäna! Klimatet, fotbollen. Det finns lägenheter att hyra, dock schweine teuer. Vården och säkerheten är grymt bra. Vi svenksar är ju lyx ausländer också. De älskar ju sverige och bla bla bla.

Nackdelar:
    Så jäkla mkt trafik och stau jämt. Inget hav, för en göteborgska hårt=). Stängt på Söndagar. Inte så optimalt för kvinnor..Det tyska skolsystemet inte för att det svenska är bättre. Men jag gillar inte att det sker en utslagning när de är så små.

Är i Sverige men måste säga att jag längtar hem..

• katinka1

Heidi: Välkommen Frågan är om du verkligen tillhör Tyskland Troligen pratar du så mycket dialekt att jag bara skulle sitta som ett frågetecken när du pratar tyska. Kommer i och med detta att tänka på "Der Dicke Kommisar" som jag har så svårt att förstå....

Man kan väl säga att så mycket mer söderut i Niedersachsen, än vi bor, kan man egentligen inte komma. På andra sidan Weser, som (jaha, vad säger man: börjar i Hann. Münden??) börjar Hessen och HMÜ jobbar jag i.

Ska i alla fall till Tegut imorgon och kolla om julsortimentet är kvar!

Nä, Dr. House väntar och jag tycker det är helt okej att titta på det även om serien är dubbad....eftersom jag inte känner till den på engelska.

Ha en underbar kväll!

• katinka1

Måste bara fråga: Jag mätte precis Jonatans fötter för att köpa skor och har en mätgrej från www.kinderfuesse.com som verkligen kan rekommenderas. Man blir mörkrädd när man ser statistiken de tagit fram om barnfötter och barnskor.

I alla fall jämförde jag storleken på den skalan med Elefantens och de stämmer ju inte överrens på nåt håll! Jag har bara ett par Elefantenskor och tycker de verkar bra men hur mäter de egentligen?? Enligt deras skala är 157 mm = 25 och enligt den andra skalan (som dessutom lägger på 12 mm) skulle han ha 23 eller 24 om man lägger på maximala 17 mm som en sko tydligen får ha. Har ni märkt det också?? Lite kul var att jag testade på min egen fot och enligt elefanten har jag strl 42 även om jag "bara" har 39,5...alltså 40

Ville bara vara lite tysk och beklaga mig

• katinka1

Är det nån som vet var man hittar färdig pepparkaksdeg? Ikea hittar jag ingen på nätet och även om Sverigeshoppen har otroligt mycket god mat så verkar de inte ha det?

Tack på förhand

Svar på tråden (¯`°•.¸ Svenskar i Tyskland - vier¸.•°´¯)