• Speedway

Stevia, ofarligt sötningsmedel. Varför används inte det?

Ibland undrar jag vad Livsmedelsverket håller på med! I japan är aspartam förbjudet för att det ÄR GIFTIGT! Där används i stället en rot som heter Stevia som är 250-300 ggr sötare än socker. Det påverkar inte bloidsockret och är helt ofarligt för diabetiker at äta. Ger inga som helst biverkningar. Aspartam är farligt, det framkallar cancer och andra symtom som torra ögon, minnespåverkningar och dyl.

Stevia är inte kemiskt som aspartam.

Till skillnad från aspartam, som bryts ner vid värme, så kan man även använda Stevia till matlagning (då den klarar värme bättre). Stevia finns som vätska (även smaksatt), blad, tabletter och pulver. Vill man använda Stevia till bakning är Stevian i pulverform att föredra, då bakverken blir saftigare.

Stevia-anhängare anser att påtryckningar från socker- och sötningsmedelsindustrin ligger bakom FDA:s inställning till stevia. Vissa forskningsresultat tros också vara påverkade av sockerindustrin.

Jag tycker det är ytterst märkligt att aspartam får användas som sötningsmedel när det finns andra ofarliga alternativ. Människan är inte gjord för att trycka i sig kemikalier, det säger ju sig självt.

I Japan är aspartam förbjudet, och där används stevia som sötningsmdel.

• Svar på tråden Stevia, ofarligt sötningsmedel. Varför används inte det?
  • listo

Det är inte alldeles tvärsäkert att stevia är helt ofarligt...
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/883

"Anledningen till att stevia än så länge är förbjudet inom EU, liksom i Usa, Kanada och större delen av världen, är att ämnet visat sig vara cancerframkallande i en del, men inte alla, djurförsök. Men också att  något ämne i det blad som stevia utvinns ur tycks fungera hämmande för reproduktionen.
    Paraguays indianer använder inte bara bladet för den söta smaken utan också som preventivmedel och de studier som hittills finns kan inte utesluta att det är det starka sötningsmedlet som står för den effekten"
    (http://blogg.svd.se/matochhalsa?year=2007&month=10)

"Varför är det inte tillåtet att använda stevia som sötningsmedel? 
    Svar: Stevia är en växt vars löv innehåller det söta ämnet steviosid. Steviosid är ca 300 ggr sötare än vanligt socker och används huvudsakligen i Japan och Sydamerika. I Japan konsumerar man inga mängder, och sötningsmedel används överhuvudtaget inte på samma sätt som i USA, Kanada och Europa t.ex. Om steviosid skulle tillsättas i en massa olika produkter kan det totala intaget innebära en toxisk risk, och därför agerar man hellre efter försiktighetsprincipen och väntar på fler studier som kan ge en säkrare riskbedömning.
    Camilla Thörnqvist, LivsmedelsSverige/SLU"
    (http://www.livsmedelssverige.org/faq/veckansfraga.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=71)

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Speedway

Försiktighetsprincipen...Då tillsätter man aspartam som är ännu farligare...Jo det är ju fint.

• Champagne

Jag tycker det är bra att de (Livsmedelsverket) är försiktiga med att köpa allt med hull och hår, bara för att det är ett naturpreparat. Fler studier behövs!

"För extrakt av stevia är situationen mer komplext. En studie genomfördes på möss och rapporterade att ett ämne i stevia kunde minska reproduktionsförmågan hos hannar. Ämnet steviol, som är nedbrutningsprodukt av ämnen i Stevia, har i en annan studie rapporterats vara mutagen (d.v.s. skadar DNA vilket kan orsaka cancer m.fl. sjukdomar).

Det är okänt om steviol överhuvudtaget bildas i kroppen när vi äter stevia. Studier på djur har inte givit några entydiga resultat." Källa: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/883
  • Speedway

Ja då gör man ju mer studier på det. För aspartam är FARLIGT! Jag trycker hellre i mig stevia än aspartam, ger hellre sockerprodukter till mitt barn än saker mad aspartam i. 180 oberoende forskare över hela världen har testat aspartam på råttor, råttorna börja utveckla cancer av små doser aspartam som finns i 0,5 liter coca cola light. *Kling kling* Varningsklockor klingar!

• Lily38

är det inte så att det är mängden som avgör? med aspartam menar jag...om du typ dricker mer än 4 liter cola zero på en dag är det ju inte bra men om man dricker ett glas då o då så är det väl ingen fara?? o hur är det med sukralos? är det lika illa? nån som vet?

• narrip

Varför inte bara vanligt socker i mindre mängd? Jag tycker att försiktighetsprincipen borde omfatta både Aspartam och Stevia (och även de andra sötningsmedlen på marknaden). När det finns studier som pekar åt båda hållen (farligt/ofarligt) finns det anledning att vara restriktiv. Om något är framställt kemiskt eller isolerat från en rot eller växt har faktiskt ingen betydelse. Det finns ju giftiga växter också.

• listo

Men man måste ju samtidigt ta med i beräkningen att det finns en massa forskning på aspartam som säger att det inte är skadligt i de mängder vi normalt konsumerar. Det är ju inte så att alla entydigt är överens om att aspartam är helt ofarligt eller helt livsfarligt.
    Precis som för stevia...

När det gäller aspartam så är det viktberoende. Via ett stort antal undersökningar har man kommit fram till gränsvärden som inte anses vara toxiska (gränsvärde med en säkerhetsfaktor 100). Från djurdata har man kommit fram till att gränsvärdet är 40 mg aspartam/kg kroppsvikt och dag. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka ca 4 liter aspartamsötad läsk per dag. Och som sagt...gränsvärdet är satt med en säkerhetsfaktor 100.

Vad väger en råtta? Ett halvkilo kanske?
    I ½ liter lightläsk är det som allra mest 300 mg aspartam (högsta tillåtna värde är 600 mg/liter). Om råttan väger 15 kg bör den alltså inte dricka mer än en halvliter lightläsk per dag.
    Om råttan å andra sidan väger ett halvkilo så innebär det att den inte bör konsumera mer än 20 mg aspartam per dag. 300 mg innebär alltså femton gånger mer än den rekommenderade maxmängden. Ungefär som att en 60-kilosperson skulle dricka sextio liter lightläsk per dag. Och ja, då skulle nog ingen bli förvånad om det orsakade cancer...

Man måste fundera över vad man jämför... det går inte att jämföra hur som helst även om det naturligtvis låter väldigt spektakulärt att en råtta får cancer av en halvliter lightläsk.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • Speedway
    Lily38 skrev 2007-11-17 09:40:03 följande:
    är det inte så att det är mängden som avgör? med aspartam menar jag...om du typ dricker mer än 4 liter cola zero på en dag är det ju inte bra men om man dricker ett glas då o då så är det väl ingen fara?? o hur är det med sukralos? är det lika illa? nån som vet?
    vad tror du dom små mängderna gör i långa loppet? 1 cigg om dagen är inte mycket, men kan ändå ge dig cancer efter ett tag.
    listoplisto skrev 2007-11-17 10:16:53 följande:
    Men man måste ju samtidigt ta med i beräkningen att det finns en massa forskning på aspartam som säger att det inte är skadligt i de mängder vi normalt konsumerar. Det är ju inte så att alla entydigt är överens om att aspartam är helt ofarligt eller helt livsfarligt. Precis som för stevia...När det gäller aspartam så är det viktberoende. Via ett stort antal undersökningar har man kommit fram till gränsvärden som inte anses vara toxiska (gränsvärde med en säkerhetsfaktor 100). Från djurdata har man kommit fram till att gränsvärdet är 40 mg aspartam/kg kroppsvikt och dag. Det betyder att en person som väger 60 kg kan dricka ca 4 liter aspartamsötad läsk per dag. Och som sagt...gränsvärdet är satt med en säkerhetsfaktor 100.Vad väger en råtta? Ett halvkilo kanske?I ½ liter lightläsk är det som allra mest 300 mg aspartam (högsta tillåtna värde är 600 mg/liter). Om råttan väger 15 kg bör den alltså inte dricka mer än en halvliter lightläsk per dag.Om råttan å andra sidan väger ett halvkilo så innebär det att den inte bör konsumera mer än 20 mg aspartam per dag. 300 mg innebär alltså femton gånger mer än den rekommenderade maxmängden. Ungefär som att en 60-kilosperson skulle dricka sextio liter lightläsk per dag. Och ja, då skulle nog ingen bli förvånad om det orsakade cancer...Man måste fundera över vad man jämför... det går inte att jämföra hur som helst även om det naturligtvis låter väldigt spektakulärt att en råtta får cancer av en halvliter lightläsk.
    Sen så snackar dom massa gojja också och propagerar om att det inte är farligt, för att få in pengar. Så funkar det. Finns t.ex motorer till bilar som går å komprimerad luft, som gör 130 km i timmen och ger inte ifrån sig några som helst avgaser... varför används inte det? Nej för då får dessa oljebolag inte sina MILJARDER, sen om jorden går under och människor dör är skitsamma. Man ska va kritisk och ifrågasätta. Precis som reklam för att vi ska köpa, det låter så bra, men är det bra? Aspartam är en kemisk produkt, i mina öron låter det inte bra!

Små mängder aspartam. En människa kanske dricker en halvliter cola light, sen tuggar i sig ett paket tuggummi extra, som det är aspartam i. Sen är det mat, korv och mackaroner, då har man sockerfri ketchup med aspartam i. Sen till kvällen ska man va nyttig och äta sockerfritt godis, med aspartam i. Det är aspartam i så jävla mycket så i långa loppet så får man i sig mer än vad man tror. Man ska passa sig!

Som sagt: Vad är det EGENTLIGEN vi trycker i oss?
  • Starkast

Det bästa är väl att skippa produkter som innehåller sötningsmedel och annat snusk.

• LadyGrand

VAR Cyklamatet SÅ farligt??? Jag är skeptisk - den tog över i allt och sockerinustrin stod inför ett STORT problem!!! Den var godare än socker och utan bismaker!!! Vet några protesterade i USA - och mena det var en ekonomisk uppgörelse. Sen kan man visa vad man vill med statestik... Och VAD vet man - om alla undersökningar... DE kan i princip påstå - vad de vill - speciellt om där finns en ekonomisk faktor!!!

• Mary Cherry
    Speedway skrev 2007-11-17 13:57:08 följande:
    Sen så snackar dom massa gojja också och propagerar om att det inte är farligt, för att få in pengar. Så funkar det. Finns t.ex motorer till bilar som går å komprimerad luft, som gör 130 km i timmen och ger inte ifrån sig några som helst avgaser... varför används inte det? Nej för då får dessa oljebolag inte sina MILJARDER, sen om jorden går under och människor dör är skitsamma. Man ska va kritisk och ifrågasätta. Precis som reklam för att vi ska köpa, det låter så bra, men är det bra? Aspartam är en kemisk produkt, i mina öron låter det inte bra! Små mängder aspartam. En människa kanske dricker en halvliter cola light, sen tuggar i sig ett paket tuggummi extra, som det är aspartam i. Sen är det mat, korv och mackaroner, då har man sockerfri ketchup med aspartam i. Sen till kvällen ska man va nyttig och äta sockerfritt godis, med aspartam i. Det är aspartam i så jävla mycket så i långa loppet så får man i sig mer än vad man tror. Man ska passa sig!Som sagt: Vad är det EGENTLIGEN vi trycker i oss?
    Nu är du helt ute och cyklar faktiskt. Cola light - sukralos, extra - aspartam som ett av sex sötningsmedel, en påse Extra innehåller 35 gram tuggummi så det blir inte mycket aspartam av det, sockerfri ketchup - sukralos.

Det finns som sagt massor av undersökningar som visar att aspartami måttliga mängder inte är farligt, däremot förstår jag inte att de inte gör fler undersökningar på vad sukralos gör när det kommer ut i naturen. Det är snarlikt ddt i sin uppbyggnad och går ofärändrat genom kroppen, det tycker jag är betydligt mer skrämmande än aspartam som är använt i över 50 år.
  • Speedway

Mary Cherry skrev 2007-11-18 01:05:57 följande:

Nu är du helt ute och cyklar faktiskt. Cola light - sukralos, extra - aspartam som ett av sex sötningsmedel, en påse Extra innehåller 35 gram tuggummi så det blir inte mycket aspartam av det, sockerfri ketchup - sukralos. Det finns som sagt massor av undersökningar som visar att aspartami måttliga mängder inte är farligt, däremot förstår jag inte att de inte gör fler undersökningar på vad sukralos gör när det kommer ut i naturen. Det är snarlikt ddt i sin uppbyggnad och går ofärändrat genom kroppen, det tycker jag är betydligt mer skrämmande än aspartam som är använt i över 50 år.
    Jag har iaf hört diskussioner om att aspartam ska bli sötningsmedel i ketchup. Måttliga mängder, jo visst. Men kemiska saker är våra kroppar inte gjorda för. Kolla dessa djungelfolk som lever och mår bra utan sjukdomar... Jag är inte så insatt i sukralos, men ska läsa mer om det. Allt kemiskt preparat som vi trycker i oss är skrämande tycker jag.
  • LadyGrand

Hej alla på Tråden!!!! Ni är alla så unga!!!! Cyklamat fanna i allt tillslut på 70-talet - detta innan lightprodukter var ett begrepp!!! Mao - all saft, mycket godis, glass och sylt!!! Det slog ner , som en bomb! Socker användes nästan inte!!!!!Dels för smaken var god och dels för det var SÅ billigt!!!! Sen hette det, att det SÅ farligt - sen HELT tyst!!! Togs bort över en natt!!! Vet här finns många kunniga personer på FL med kontakter inom forskning i tex USA - kan ingen av er kolla upp detta?? Det smakade som socker med druvsocker i!!! Mao var det godare än vanligt socker!!!

• listo
    Speedway skrev 2007-11-18 09:10:42 följande:
    Däremot förbjöd myndigheterna stevia, en japansk ört, som under många år har använts som ett naturligt sötningsmedel. Stevia saknar biverkningar.
    Fast stevia saknar ju inte biverkningar...
  • Speedway
    LadyGrand skrev 2007-11-18 09:13:13 följande:
    Hej alla på Tråden!!!! Ni är alla så unga!!!! Cyklamat fanna i allt tillslut på 70-talet - detta innan lightprodukter var ett begrepp!!! Mao - all saft, mycket godis, glass och sylt!!! Det slog ner , som en bomb! Socker användes nästan inte!!!!!Dels för smaken var god och dels för det var SÅ billigt!!!! Sen hette det, att det SÅ farligt - sen HELT tyst!!! Togs bort över en natt!!! Vet här finns många kunniga personer på FL med kontakter inom forskning i tex USA - kan ingen av er kolla upp detta?? Det smakade som socker med druvsocker i!!! Mao var det godare än vanligt socker!!!
    Ska kolla upp.
  • listo

LadyGrand: Cyklamat används fortfarande, men det är inte lika vanligt som aspartam. Efter Sveriges anpassning till EU's regler får cyklamat återigen användas i livsmedel. Däremot finns det rekommendationer från Livsmedelsverket om att man ska vara något restriktiv med cyklamat.
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11371&epslanguage=SV

• Speedway
    listoplisto skrev 2007-11-18 09:13:34 följande:
    Fast stevia saknar ju inte biverkningar...
    Vad för biverkningar jämfört med aspartam? Kolla det senaste inlägget jag skrev nyss om biverkningar från aspartam. I japan så används stevia som sötningsmdel upp till 50%. Dom verkar må bra.
  • listo

Och som jag har citerat tidigare så används sötningsmedel på helt olika sätt här jämfört med i Asien, så det går inte att jämföra rakt av. Vi har helt olika mat- och dryckeskulturer...

Gissningsvis har man inte forskat tillräckligt mycket på stevia än för att ha lika omfattande dokumentation som finns när det gäller aspartam (åt båda hållen). Men visst känns det en aning naivt att påstå att stevia är helt utan biverkningar, helt naturligt och bara superbra när det finns forskning som visar att stevia kan vara reproduktionshämmande och eventuellt också mutagent, alltså orsaka cancer och andra sjukdomar.

Det kan mycket väl vara så att aspartam inte skulle tillåtas om det upptäcktes idag. Men personligen anser jag inte att det är en ursäkt för att släppa ut ytterligare ämnen på marknaden utan att veta vilka effekter de har. Det blir ju liksom inte bättre om vi byter ut en potentiellt skadlig pryl mot en annan.

• LadyGrand

Tack för någon kollar Cyklamatet!!! Där fanns stora ekonomiska intressen!!!! Då kan man lätt köpa in expertis och komma med statestik - som visar - vad man vill den ska visa - om man kunnig...Nu är ju fetma en stor hälsorisk - så därför borde man se på alla möjligheter!!!!

Svar på tråden Stevia, ofarligt sötningsmedel. Varför används inte det?