• make me screem icecream

Vackraste dialekten

Något jag är svag för är dialekter. Finns de nått mysigare än att höra någon prata en annan dialekt än man är van vid. Själv är jag dala-tös men i dalarna finns de flera olika dialekter. I närmaste staden från staden jag bor i skiljer sig dialekterna mycket trots att de bara är en 10-15 min bil väg mellan. Antar att de är lika för er? Trots de hör man ju inte själv vad som skiljer dialekterna åt om man inte bor i just de länet.

Så villken dialekt är du förälska i?

Jag gillar norrlänska och göteborska sån charm .

• Svar på tråden Vackraste dialekten
  • Isanna

Just du måste jag säga dalmål, har en sååå snygg grabb som kommer på jobbet då och då och plockar upp leveranser och han pratar såå härligt! Hjälper inte att han är löjligt snygg heller! :-d

• giz

jag är dödligt förälskad i gotlänska.......

• vadskajaghetadå

lätt å vinne

• vofflan

Jag tycker många dialekter är vackra men min dotter pratar för härligt
    hon pratar massa gotlänska går inte härma
    hon säjer Eimil och beinen ( emil och benen) sen säjer hon när hon spelar kort och den andra håller på att vinna
    nu är du i stöjten

Vi bor på gotland hon pratar mer gotlänska än nån i våran omgivnig
    Jättegulligt

• make me screem icecream

Ghots - Som jag skriver i texten så hör inte vi från andra län skillnaden på dialekter från samma landskap de blir lika mendans man hör skillnad på sitt eget lanskaps olika dialekter. De finns flera olika dialekter bara i dalarna men ändå säger man dalmål. Så för alla blir de samma dialekt så länge man inte kommer där i från.

• vadskajaghetadå

sommarn kummar med saol kummar öjvar helmark å stein öjvar förfädars bein öjvar martal över ein...öjvar maurar & ma...liksom över pinsvein & rauk skiner soooen igen pa radingen

alalalal

• Sunflower

sannispannisen

sitter här och försöker läsa det du skrivit på skånska Kan intygga att det låter inget vidare...hihi!

• Pix

Min man är från östergötland,han har mysig röst och dialekt

• Pix

Vill tillägga att han bott i skåne i många år så det gnälliga i dialekten finns ej hos honom. Men hos svärfar är den tydlig hihih

Svar på tråden Vackraste dialekten