• make me screem icecream

Vackraste dialekten

Något jag är svag för är dialekter. Finns de nått mysigare än att höra någon prata en annan dialekt än man är van vid. Själv är jag dala-tös men i dalarna finns de flera olika dialekter. I närmaste staden från staden jag bor i skiljer sig dialekterna mycket trots att de bara är en 10-15 min bil väg mellan. Antar att de är lika för er? Trots de hör man ju inte själv vad som skiljer dialekterna åt om man inte bor i just de länet.

Så villken dialekt är du förälska i?

Jag gillar norrlänska och göteborska sån charm .

• Svar på tråden Vackraste dialekten
  • norgesessan

var det nåt rimm du hadde skrivit på skånska? jag fattade orden, men inte sammanhangen...jag är en invandrat skåning...är nordmann annars...

• vofflan

summarn kommar det är väll gotlänska om jag inte har fel

• A S K

Jag gillar värmlänska det klingar så coolt...

• Gustie

Själv är jag skånska och blev jätteglad när så många faktiskt tycker om skånskan, jag trodde den var ganska utbuad i vårt långa land

Själv gillar jag göteborgska, min sambo är från Göteborg men har bott på många ställen i Sverige så hans dialekt är lite blandad.

• Attol

Jag älskar Dalmål och värmländskan,själv är jag en småländska bosatt i Vellinge(Skåne)

• uniMog

Rauk... det kan väl bara vara gotlänska

Det är väl en känd gotlänsk sång.. kanske?

• uniMog

Och för att krydda lite till kommer här ett jamtskt klassiskt "ordspråk"

odiske, osope fullt på bolan
    pinnan å bejna har dötte ta stolan
    brua e snöu de tin ta te våra
    å alt je ske gäre de jär jge i måra

• MissOsbourne

Göteborgska är gryyyymt sexigt=)

• vadskajaghetadå

ja gotländska½!½½½

• vadskajaghetadå

skit jag kan inte öppna filen..jag lyssnade på den när jag var liten i pappas il jämt..jag vet inte om jag minns texten rätt men jag tror inte det hahaha

Svar på tråden Vackraste dialekten