Inlägg från: miniGrynet |Visa alla inlägg
  • miniGrynet

ikea tråden 2

Pynta skrev 2008-01-13 01:54:00 följande:
    EKTORP.Går och funderar på att köpa en Ektorp-soffa men vill gärna höra hur den funkar i vardagen. Den är ju ganska billig och det får mig att undra lite över kvalitén.Så, vad säger ni.Hur länge har ni haft er soffa och har den blivit nedsutten? Är det knöligt att tvätta klädseln dvs. ta av och på? osv.// Pynta
    Vi har en Ektorp, och är jättenöjda!
    Har iofs inte haft den speciellt länge, i nästan 1.5 år.
    Men den är inte nedsutten, fortfarande fin överallt och skön att sitta/ligga i.

Vi sitter lite hur som helst, och den har inte blivit ful på nåt sätt.

Tagit av och tvättat klädseln har vi faktiskt inte gjort ännu...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • miniGrynet
    xxJessikaxx skrev 2008-01-21 10:02:07 följande:
    Hejsan alla ikea-vänner! Vi har beställt en Klippan-soffan till äldsta dottern och nu undrar jag bara om den kommer ihopskruvad eller om man måste skruva ihop den? Brukar ju vara "platta paket" som kännetecknar Ikea men en soffa är ju svår att få hur platt som helst
    Vet inte hur det är med just Klippan, men våra soffor har vi fått sätta ihop själva.
    Dvs ryggdelen har man fått skruva ihop med sittdelen, ibland även armstöden som man får sätta fast själv.

Men det kan säkert vara olika mellan olika soffor också!
  • miniGrynet
    BeccaGrodan skrev 2008-01-27 13:18:51 följande:
    tjo hittade hit av en slump då jag sitter o googlar lite efter ikeas garderob hopen i ek... den har ju för tusan slutat tillverkas o vi skulle behöva en till, jäääävligt surt att behöva byta ut hela garderobssystemet  men jag vette tusan vad jag ska göra, någon med tips, typ om ikea har någon annan garderob som kan funka tillsammans med de nuvarande hopen i ek kanske? utan att det ser heeelt dumt ut...
    Här är en i alla fall, i Malmö dock.
    http://www.blocket.se/vi/14960578.htm?ca=11_s

Hittade några till, men ni kanske redan har kikat på Blocket?
    http://www.blocket.se/vi/14943963.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/14935283.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/14240350.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/14561811.htm?ca=11_s
  • miniGrynet
    BeccaGrodan skrev 2008-01-27 22:15:02 följande:
    minigrynet: tack men ingen av de där fanns i sthlm o jag kan inte åka hur långt som helst för en garderobsskull
    Ok! Synd, visste inte vart du bodde så jag bara tog alla jag hittade!

Nej, en del går säkert med att skicka med bussgods, men det beror ju på hur mkt man vill ha garderoben!
  • miniGrynet
    Hädvigg skrev 2008-02-01 11:30:39 följande:
    hej!Någon som har förvaringsserien antonius i hallen eller någon annanstans? Eller använder er av ngt annat hyll-lådsystem från ikea? Fungerar det bra? är ni nöjda?
    Vi har det i våra klädkammare, fungerar jättebra!
    Smart med skenorna som man sätter på väggen och sen hakar i olika hyllplan och annat.
    Enkelt!

Vi hade Elfa i en annan lägenhet, men dom är så dyra så Ikea fick duga och det har inte varit några problem med dom alls.
  • miniGrynet
    Bettangarbo skrev 2008-02-01 00:36:23 följande:
    Förresten, kan man byta ben till ikeas soffor?
    Kan kan man väl, men då får man nog snickra lite själv.
    Har inte sett några ben på Ikea som man kan byta.
  • miniGrynet
    Hädvigg skrev 2008-02-01 12:30:14 följande:
    minigrynettack! Vi behöver nämligen ta tillvara alla förvaringsmöjligheter som finns och ikeas alternativ är väl de enda vi har råd med just nu.
    Ja, men som sagt, det fungerar kanon!!
    Vi har både trådbackar, hyllplan i trä, skohyllor och trådhyllor.
    Jättebra!
    Kan fota och visa här sen, om du vill?
  • miniGrynet
    Mamsis skrev 2008-02-01 13:55:48 följande:
    Ja, iaf på Karlanda soffan.
    Jaha? Vad smart! Har inte sett det.
  • miniGrynet
    EmmAhh skrev 2008-02-01 14:24:16 följande:
    Vad tycker ni om bjursta vitrin och skänk? Lite sugen på de..
    Gillar inte dom, inte min stil. Men smaken är ju som baken såklart!
  • miniGrynet

Jag utlovade bilder på vår klädkammare, fotar bara den ena då den andra är fuktskadad och det inte finns några hyllor kvar i den för tillfället, bara en avfuktare som står och brummar.

Detta är alltså Antonius förvaringssystem, i lite olika utföranden.
    Har som sagt mera hyllor o skohyllor i andra klädkammaren, även dom är jättebra!

• miniGrynet
    xenaa skrev 2008-02-02 10:03:31 följande:
    hej hej måste bara fråga er om nån har en sängstomme från ikea 180x200?ALltså vi har en säng med 3 madrasser, 2 tjocka och en bäddmadrass.nu undrar jag blir sängen för hög för ikeas säng stommar eller får alla 3 madrasser plats ?nån som kan hjälpa mig
    Svårt att svara på såhär, med tanke på att alla stommar inte är likadana.

Vi har en 180-säng, en Noresund.
  • miniGrynet
    xenaa skrev 2008-02-02 10:17:06 följande:
    ja det är ju det.Men hur många madrasser har du?vi har 2 hårda längst ner 2 mjuka i mitten och en hel stor bäddmadrass.
    Vi har bara 1 resårbotten (egentligen 2 då vi har en varsin som är olika) och sen 1 stor bäddmadrass på den.

Resårbottnarna är ca 25 cm och bäddmadrassen är 7 cm.
  • miniGrynet
    xenaa skrev 2008-02-02 10:21:57 följande:
    aaa ok och hur mkt sticker hela sängen ut av sängstommen?vår säng blir drygt 60 cm lång om man säger så.
    Förstår inte riktigt...?
  • miniGrynet
    xenaa skrev 2008-02-02 10:29:18 följande:
    hehe ok du skrev att din säng är 25cm+7cm i höjden. tänkte bara om sängen sticker upp av sidorna från stommen eller om ni sover "inne" i stommen hahah förstår du vad jag menar hehetänkte i sånna fall om jag skulle köpa nått liknande så kanske ena våran madrass är högt ovanför stommens slut om du förstår
    Jaha, då är jag med!
    Förstod inte med att sängen blev 60 cm lång, men då menade du hög då?

Vi sover inte nere i stommen, Noresund har en rätt liten kant, så våra madrasser sticker upp ca 25 cm kanske ovanför kanten.
  • miniGrynet
    xenaa skrev 2008-02-02 10:53:37 följande:
    men t.ex denna sängwww.ikea.com/se/sv/catalog/products/S19841723där verkar de ju att madrassen ligger "i" själva stommen.skulle de då gå att ha en madras till övanpå eller det kanske inte skulle funka
    Ja, den ligger nere i stommen på den sängen (min kompis har en sån - jättefin!).
    Och visst kan du ha en till madrass ovanpå den om du vill.
  • miniGrynet
    xenaa skrev 2008-02-02 11:04:00 följande:
    ok vad bra. då kanske det funkar med vår säng måste kolla in den då .tack så mkt för hjlpen
    Så lite så!
  • miniGrynet
    IaPia76 skrev 2008-02-02 19:40:32 följande:
    Kan man ha hemnes klädskåp i hallen eller passar den bäst i ett sovrum? Jag tycker den är så fin!
    Självklart kan du ha det i hallen!!
    Det är så himla fint!
  • miniGrynet
    ikve skrev 2008-02-04 18:13:44 följande:
    Hej, har en fråga angående IKEA som någon här kanske kan svara på.När man beställer soffor från IKEA och dom ska köras hem med bilfrakt. Kan man ta det på faktura eller betalar man alltid till chaffören?
    Antingen så betalar man i varuhuset och sen får hemkörning, men om man köper via nätet så har vi i alla fall betalat med postväxel till chauffören.
  • miniGrynet
    Hädvigg skrev 2008-02-04 22:08:34 följande:
    tack för bilderna minigrynet! Det blir nog en tur till IKEA
    Så lite så!
    Har som sagt nyttjat själva systemet bättre i vår andra klädkammare, men den är tom och en del hyllor borta pga fuktskada inifrån väggen så den är inte så mycket att visa...
Svar på tråden ikea tråden 2