• annac87

Hjälp med min nya kamera! långt..

Hej igår köpte jag min första digital kamera. Gick hem och var jätte nöjd med mitt köp och fotograferad som bara den. Men idag när jag sedan skulle föra över bilderna till datorn så blev jag så besviken.

Jag förde över bilderna via programet som följde med (Kodak EasyShare). I början så det väl bra ut men när jag sedan kollade på hela bilden så såg jag att den var lite korning och suddig. Tänkte det är bara jag som inte kan fota, så jag testade att ta en till bild och höll kameran still men det blev samma, och på alla de andra bilderna med. Man kan nästan tro att de tär taget med en mobil-kamera. Min pappa har en kamera med 7.0 mega pixlar precis som min men hans bilder blir mycket bättre.

När jag för över dem till datorn via programet så blir bilderna bara 800-900 kb stora, har kollat inställningar i kamera och programet men hittar inget om att programet komprimera bilder eller nått. Och kameran är inställd på 7.0 pixlar.

Är det fel på kameran eller gör jag nått fel... hoppas ni förstår, kanske någon annan har en kodak kamera och kan förklara hur ni för över era bilder.

Min heter Kodak EasyShare M753

• Svar på tråden Hjälp med min nya kamera! långt..
  • annac87

Puff någon som kan hjälpa... kanske ska lämna tillbaka den och be om en ny...

• jonnysbrud

vi har en kodak easy share kamera vet dock inte vad det är för nummer på den.
    vi har bara 3,5 pixlar på vår kamera men våra bilder har aldrig blivit suddiga om inte ljus styrkan har varit för hög/låg. Jag tycker du ska ringa till kodak eller så lämna tillbaka kameran. du ska ju bli nöjd med bilderna

• annac87
    jonnysbrud skrev 2007-11-19 00:53:41 följande:
    vi har en kodak easy share kamera vet dock inte vad det är för nummer på den.vi har bara 3,5 pixlar på vår kamera men våra bilder har aldrig blivit suddiga om inte ljus styrkan har varit för hög/låg. Jag tycker du ska ringa till kodak eller så lämna tillbaka kameran. du ska ju bli nöjd med bilderna
    ja... men hur stora blir era bildr när ni för över de till datorn?? Mina blir bara ca 900 när den visar bra skärpa och bra ljus...
  • Madame Mom

Oj... nu vet jag ju inte alls hur din kamera fungerar, men i de flesta kameror så brukar man kunna ställa in bildkvalitén.
    Antar att det är något man hittar under menyn om man vet vad man ska leta efter.

• annac87
    Madame Mom skrev 2007-11-19 01:02:21 följande:
    Oj... nu vet jag ju inte alls hur din kamera fungerar, men i de flesta kameror så brukar man kunna ställa in bildkvalitén. Antar att det är något man hittar under menyn om man vet vad man ska leta efter.
    mmm jag har tittat där och läst men hittar bara att den står inställd på 7.0 mega pixlar och narturlig färg...
  • annac87

Nej ska fasen gå och lämna tillbaka den...

kan inte förstå varför bilderna inte blir större än 800 kb när man kaddar över dem till datorn? De är ju ändå 3000 x 2000 i pixlar...

• annac87
    jonnysbrud skrev 2007-11-19 01:49:41 följande:
    våra blir ungefär 941kb eller 1,00 mb.
    har fått det förkalrat för mig att kameran komprimerar bilderna så att de inte blir så stora... nu är allt glas klart igen.. :)
  • skorpionen80

Kolla ISO:n, antagligen står den för högt.

• annac87
    skorpionen80 skrev 2007-11-19 13:04:36 följande:
    Kolla ISO:n, antagligen står den för högt.
    oki.. trodde den skulle stå på max som är 1250 eller vad ska den stå på då
  • skorpionen80
    annac87 skrev 2007-11-19 13:07:14 följande:
    Nej, ju högre ISO desto brusigare bilder. Fördelen med ISO är att du kan ta bilder i mörkare förhållanden, men tyvärr blir bilderna inte så bra... Så den ska stå så lågt som möjligt.

Ang att din pappa också har 7mp. Kvalitéen kan vara mycket bättre på en 3mp-kamera än en 7, det megapixlarna anger är storlek på bilden, inget annat. Det är objektivet som avgör kvalitén, inte antalet megapixlar.
  • inze

Då är det inte så konstigt att du tycker du får en korning och suddig bild.
    Testa att ställ ner ISO till 100 och se vad du tycker om resultatet. Man kan höja ISO-talet när det är mörkt när man ska fota annars kan man nog ha det inställt på 100-200.
  • annac87
    inze skrev 2007-11-19 13:18:32 följande:
    Då är det inte så konstigt att du tycker du får en korning och suddig bild.Testa att ställ ner ISO till 100 och se vad du tycker om resultatet. Man kan höja ISO-talet när det är mörkt när man ska fota annars kan man nog ha det inställt på 100-200.
    oki ska genast testa det....
  • annac87
    annac87 skrev 2007-11-19 13:19:52 följande:
    oki ska genast testa det....
    den stod inställd på automatiskt, men rak kan vrida en knapp til liso när jag ska fota i mörkt... men skase om bilden blev bättre nu...
  • annac87
    annac87 skrev 2007-11-19 13:21:22 följande:
    den stod inställd på automatiskt, men rak kan vrida en knapp til liso när jag ska fota i mörkt... men skase om bilden blev bättre nu...
    blev nästan ingen skildad, msåte jag då ställa in den på max när det är mörkt då eller. Det finns ju ett speciellt läge på kameran som heter ISO
  • skorpionen80
    annac87 skrev 2007-11-19 13:21:22 följande:
    Har du det på Auto och det inte är jättebra ljus så kommer kameran själv höja iso:n. Testa att ställa den på 100 och fotografera där det är ljust.
  • annac87
    skorpionen80 skrev 2007-11-19 13:32:24 följande:
    Har du det på Auto och det inte är jättebra ljus så kommer kameran själv höja iso:n. Testa att ställa den på 100 och fotografera där det är ljust.
    Nu står den på 200 och bilden blev lite bättre. Men måste jag då ställa in den varje gång då jag fotar när det är mörkt eller
  • skorpionen80
    annac87 skrev 2007-11-19 13:35:37 följande:
    Nu står den på 200 och bilden blev lite bättre. Men måste jag då ställa in den varje gång då jag fotar när det är mörkt eller
    Du har bäst kontroll över det då. Hur du ska och vill göra kan bara du själv bestämma. Vill du inte ha jobbet med att ställa om den utan accepterar lite sämre bilder, ja då får du göra så =)
Svar på tråden Hjälp med min nya kamera! långt..