• soffe

Kladdkakor!

Tänkte att vi kunde ta och samla recept på kladdkakor här..
    Den gamla tråden har jag tappat.../Soffe

• Svar på tråden Kladdkakor!
  • SuperSuf

littletiger: Vet du om man kan göra dina kladdkakmuffins på oboy istället för kakao? Lät ju bara sååå gott, men har ingen kakao!

• rastom32

'Super Suf'

Du, jag testade med O'boy en gång när jag hade slut på kakao - i tron om att det gick att kompensera... men det blir alldeles 'flytande'! Det är alldeles flr sött o har inte samma bindande' funktion som kakao, så i mitt fall blev det pannakaka! Som tur var så gjorde jag inte den till en bjudning eller liknande, men ungarna tyckte det var häftigt när hela kakan flöt ut på bordet:) Så dom tog varsin sked o sleva i sig ändå... haha!
    Men nej, det är inte att rekommendera!

• Bissa

Oboy är mest bara socker.

Min kladdkaka:

2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl

• Bissa

Oj, vad fel det bidde.

Ugn 175 grader

2 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl mjöl
    4 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    150 g smält smör

Jag brukar knyckla ihop ettt bakplåtspapper och sedan veckla ut det i en vanlig kakform. Grädda ca 40 min längst ner.

Här ska bakas. Har bestämt mig för att sitta inne, det ösregnar här.

• ninahelena

Nu har jag bakat en kladdkaka! =)

• LyckligaJag

Arla har ett recept på vit kladdchokladkaka som är underbar!

250 g vit choklad
    200 g smör
    3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    2 msk konjak
    2 dl vetemjöl
    Glasyr:
    150 g vit choklad
    1/2 dl vispgrädde

florsocker

Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30?35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker

• Zossa

Vilka bra recept...och lite annorlunda...ska hem och baka idag..

• Angel74

Kladdig chokladkaka
    100 gmörk choklad
    100 g margarin
    2 ägg
    2 dl socker
    1 3/4 dl vetemjöl
    Smält choklad och margarin på svag värme i en kastrull. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vetemjölet och margarin-chokladblandningen. Häll smeten i en smord och mjölad form ca 22 cm i diameter. Grädda i 250 grader i 10 minuter. Servera kall med vispad grädde

• soffe

Angel74; Har du provat att dubbla satsen??

• rastom32

Puffar upp denna smarriga tråd! Tror att det finns mer mumsigt som folk vill dela med sig av där ute - eller hur?
    :o))

• Bissa

Luktar som om vi vore i himmelen här hemma nu. Tog precis ur den vita kladdchokladkakan ur ugnen

• Angel74

soffe
    nej, det har jag inte men det borde inte vara några problem tycker jag

• soffe

Hej på er! Jag gjorde efter ett nytt recept som blev så lyckad och omtyckt..

200 gram smör
    200 gram mörk marabou choklad
    smält ihop smör och choklad

rör sen ner;
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    4 dl strösocker
    4 ägg
    i smör/chokladblandningen.

2 dl hasselnötter

Häll i en smörad och bröad rund form(inte den minsta storleken).
    Strö på nötterna.
    Grädda ca 11-13 min, när kanterna börja se hårda ut är den klar.
    Låt kakan svalna och ställ sedan in den i frysen.
    Ta ut den 20 minuter innan servering.

Mums med glass och grädde till...

Den är nästa seg som kola... Super god!!!

• soffe

PS: Den räcker till minst 12 personer!!!

• Anne Yone

Åhh.. Gissa vad jag ska göra nu när jag fått barnbidraget? Jo, shoppa ingredienser till MINST två olika sorters kladdkakor och FROSSA!! Hehe..

MÅSTE bara prova den vita och den med after eight... *SUGEN*

• cornelia82

vilken underbar tråd för en kladdkaks älskare som mig!!!

• pucken

jag brukar ha i hackade nötter i kladdkakesmeten, det blir jättegott!

• JFL

Nu är det dax att ge mitt recept:

100 g smör
    2 ägg
    3 dl socker
    4 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    1 nypa salt
    2 dl vetemjöl
    en bit god mörk choklad till garnering
    Smält smör. Vispa ägg & socker poröst och tillsätt vaniljsocker, kakao och salt, långsamt. Fortsätt med mjölet. Rör försiktigt ner smöret och häll i (eller lägg i) en smord och bröad form. Grädda på 175 grader i 30-35 minuter (jag vill ha den seg men inte lös, vill man ha den lösare gräddas den i 20 minuter)
    Garnera kakan när den fortfarande är varm genom att ta en bit choklad och låta den smälta ut över ytan. Bred ut det så att det blir ett jämt lager och låt kakan svalna.
    Servera med tex konjaksgrädde.

Mums!

Har just upptäckt ICA-handlarnas kakao som är mörkare och godare än gamla Ögon-kakaon som jag alltid har använt. Tycker att jag har fått godare kladdkakor sen dess. Lycka till alla.

• Anderssonskan

Hr provat arlas som en tjej skriver om här innan, och jag bara ÄLSKAR den guuud så nära himlen man kan komma med kakor!

Svar på tråden Kladdkakor!