• MalinÖberg

gravid älskar citron

Halloj.

Är det någon som jag som äter flera citroner om dagen. Kan helt enkelt inte sluta,har sådant stort behov..... kan det vara skadligt för barnet? Vet ju att barnet inte sväljer fostervatten som e surt

• Svar på tråden gravid älskar citron
  • Monana

Jag är oxå helt galen i citron och apelsin...det var jag inte förra graviditeten. Nu vet jag att jag väntar en pojke men jag trodde ett tag där att det var en tjej med tanke på hur galen jag var i sura saker. Fick även en kille förra grav...att det kan vara så otroligt olika från gång till gång.

• MalinÖberg
    MalinÖberg skrev 2007-11-22 11:40:44 följande:
     Halloj.Är det någon som jag som äter flera citroner om dagen. Kan helt enkelt inte sluta,har sådant stort behov..... kan det vara skadligt för barnet? Vet ju att barnet inte sväljer fostervatten som e surt
    fasen va skönt att höra att det finns andra som oxå äter citron...............TACK
  • Yesziqa

ja hade oxå citron noja för ett par veckor sedan, citron, citron saft och citron vatten=)

• Lisa1976

Jag läste i boken mammapraktika att man väntar en tjej om man är sugen på sura grejer.

• HannaHYLK

Jag fick ett otroligt sug efter citron alldeles i början av graviditeten. Klämde i mig en hel, men sen var det bra. Dricker iofs helst citronvatten...

• HannaHYLK

Äter iofs fortfarande helst citrusfrukter. Inleder varje morgon med en clementin och sen blir det några till under dagen.

Får hoppas att citroner och saftigt illamående är riktiga tecken på att det är en tjej. (Mamma bekräftade att hon mått betydligt mer illa med mig och min syster än med våra bröder). Jag har alltid tänkt att mitt första barn ska vara en tjej så jag har faktiskt svårt att tänka mig nåt annat...

• AnnaH
    Lisa1976 skrev 2007-11-28 08:10:51 följande:
    Jag läste i boken mammapraktika att man väntar en tjej om man är sugen på sura grejer.
    Har också läst det. Sugen på sött = pojke, sugen på surt = flicka. Det ser ut att stämma för mig. Väntar tjej enligt UL och har nog druckit mer lemonad under graviditeten än sammanlagt under mina 24 år innan Skrattande Är däremot inte alls sugen på godis och jag brukade äta ohälsosamma mängder innan.
    v.18
  • Trolla75

Två graviditeter med överdriven citronnoja = två döttrar

♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna ♥ღ ¸.?°´¯)♫
  • Ågi

Jag var helt galen i citron den första tiden när jag väntade dottern, var helt besatt av att äta citronskivor 

• Prinsessan Viktoria
    Hejsan TS!

Har bara läst trådstarten...

Min mamma levde på citroner när hon väntade mig, från vecka 10 till jag föddes åt hon ca 5-9 citroner om dagen .
    Du behöver inte oroa dig ät med nöje,
    Mig är det inget fel på trots antalet citroner min mamma åt....passa dig så här i kyliga tiden då citron saften kan fräta sönder dina läppar...gör ganska ont när man  är i kylan .
  • Chatora

Räcker upp en hand! Lime, citroner och apelsiner är min stora passion! Jag kan äta lime som godis! Ett tips dock om ni vill äta nåt annat; jag provade köpa kiwi igår och det var också begärligt för kroppen.. mums

• aabb

rent av hällt i mig apelsinjuice etc under grav - fick en pojke. Mina läkare/BM berättade för mig att det har 0% påverkan på vilket kön det blir utan beror endast på att man har ett större järnbehov under graviditeten och c-vitamin behovet gör att man tar upp järnet bättre...så tyvärr måste jag göra er besvikan som tror att det beror på visst kön i magen...

• Chatora

Jag tror inte heller på det där med sött och surt. Min mamma har ätit lika mycket apelsiner under alla hennes 3 graviditeter. Jag fick 2 bröder.. Sen har jag hört att apelsiner innehåller folsyra..

• Shasti
    AnnaH skrev 2007-11-28 16:29:03 följande:
    Har också läst det. Sugen på sött = pojke, sugen på surt = flicka. Det ser ut att stämma för mig. Väntar tjej enligt UL och har nog druckit mer lemonad under graviditeten än sammanlagt under mina 24 år innan  Är däremot inte alls sugen på godis och jag brukade äta ohälsosamma mängder innan.
    Vad ska man då tro när man som jag hela tiden är jättesugen på citron med socker på...?? Äter det konstant .
  • Trolla75
    aabb skrev 2007-11-29 08:28:27 följande:
    rent av hällt i mig apelsinjuice etc under grav - fick en pojke. Mina läkare/BM berättade för mig att det har 0% påverkan på vilket kön det blir utan beror endast på att man har ett större järnbehov under graviditeten och c-vitamin behovet gör att man tar upp järnet bättre...så tyvärr måste jag göra er besvikan som tror att det beror på visst kön i magen...
    Chatora skrev 2007-11-29 08:33:47 följande:
    Jag tror inte heller på det där med sött och surt. Min mamma har ätit lika mycket apelsiner under alla hennes 3 graviditeter. Jag fick 2 bröder.. Sen har jag hört att apelsiner innehåller folsyra..
    Nu var det ju citron noja det handlade om! och inte apelsiner...
     Jag är ett levande bevis på att det har en koppling, då jag suktade efter flera citroner dagligen och fick två tjejer...
  • Trolla75
    Shasti skrev 2007-11-29 10:14:03 följande:
    Vad ska man då tro när man som jag hela tiden är jättesugen på citron med socker på...?? Äter det konstant .
    Twins kanske?
  • Meli

Jag dricker massa citronvatten varje dag. Det håller illamåendet i schack tycker jag. sÅ fort jag känner mig lite illamående så tar jag ett glas.

tROR INTE det ärfarligt, massor med C-vitamin ju.

• Trolla75
    Meli skrev 2007-11-30 11:18:09 följande:
    Jag dricker massa citronvatten varje dag. Det håller illamåendet i schack tycker jag. sÅ fort jag känner mig lite illamående så tar jag ett glas.tROR INTE det ärfarligt, massor med C-vitamin ju.
    Nä, kroppen kissar ju ut allt överskott av c-vitamin...
  • Wosh

Dricker citron juice ur flaskan.

Sen skär jag av alla kanter och skivar en lime, lägger dom i vatten. Låter det få stå lite och dra. Dricker sedan vattnet och äter limen=)

Svar på tråden gravid älskar citron