Napptermometer!?
Jag såg en napptermometer på www.barnlycka.se och nu undrar jag såklart om dessa fungerar?! För om de gör det, så är det ju toppen.
Tacksam för svar!
/Sophia
Jag såg en napptermometer på www.barnlycka.se och nu undrar jag såklart om dessa fungerar?! För om de gör det, så är det ju toppen.
Tacksam för svar!
/Sophia
Jag har läst att man inte ska använda örontermometer på bebisar, utan dem använder man när de blivit lite större.
jag har en jätte bra till rumpan, den är blå och den är mjuk och man kan liksom vicka på den, och den mäster temperaturen bara på några sekunder, och sen är ju en termometer bra till rumpan om barnet är hård i magen så kan man ju hjälpa till lite eller har lite gaser.
Alltså den enda termotetern som visar så när kroppstemperatus man kan kommar är ju stjärttermometern. Många tycksa vara obekväma med att använda den, så alternativ är ju mycket bättre än att inte använda alls!! Både örontermometer och panntermometer ger ju en indikation på temperaturen (även om den inte är exakt). Och febern på barnet behöver inte vara exakt!! Det är ju mer allmäntillståndet som avslöjar hur dåligt barnet mår. En temp runt 40 grader håller man ju koll på även om termometern visar 39,5 för man vet ju att det snabbt kan bli högre eller lägre för den delen också.
Tror att det är viktigare att man som mamma och pappa är bekväm med den termometern man har än att den visar på tiondelen rätt...
Oj, det blev lite hårda ord emot varanadra här. Så tråkigt. Jag antar att vi får blunda och bestäma oss en vacker dag!
Jag vet att napp-termometrar inte rekommenderas, men problemet är att jag minns inte varför....
Jag uppfattade nog inte orden som hårda, varken mina eller ngn annans.... Om ngn betraktade mitt inlägg som "hårt" så ber jag om ursäkt.... Inte alls min intention... *kramas lite istället *
Jag har hört att napptermometrar inte är bra (tillförlitligt eller ej vet jag inte) just för att det kan göra att barnet vägrar napp sen. men jag vet inte
Vi har köpt en stjärttermometer. Köpte ANL som hade fått bra betyg tydligen. Tar tempen på 10 sek. Piper när den är klar och är lite böjlig också.
Så länge barnen är så små att de accepterar tempen i rumpen så är det det bästa. Men till mina äldsta barn, 3½ är snart 5 år är det tempen i armhålan som gäller, det duger fint!
Vi köpte en napptermometer men dottern vägrar använda den. Hon märker att det inte är hennes vanliga nappar och spottar ut den. Så det var ett stort felköp så nu är vi tillbaka till sjärttermometer igen. Ska nog införskaffa en örontermometer för det är svårt att få dottern att ligga still under mättiden.
vi har haft den till vår son när han är febrig- han accepterar denm iallafall. Sen kanske man inte skall lita på den på samma sätt som en vanlig- men den funkar utmärkt för att se om febern stiger eller sjunker medans han sover.
Alla måste väl hitta sitt eget sätt som funkar!
lycka till.....
Napptermometer rekommenderas inte pga att den mäter fel och att det är farligt om den går sönder (den innehåller smådelar).
Jag har 2 napptermometrar, o dom är kassa!!! När jag köpte den första så visade den helt fel typ 23- 32 grader
Jag fick då en ny, den var lika kass, men jag orkade inte byta en gång till så den fick stanna i skåpet...
Det är nog mest negativa saker angående sådana napptermometrar! :) Jag får nog göra som jag tänkte från början, först stjärttermometer, sen får det bli en öron eller panntermometer. :)
Kram på er alla!