• SaTh

Vågar jag ? :(

det är såhär, frör ca 2 månader sen så köpte jag och min sambo en kissefis, han är nu 4 månader. vi bor ute på landet med massa fält och skog , rena paradiset för en ute katt. finns även en annan grannkatt här, MEN vgi bor precis vid vägen ( en gusväg ) och den är ganska tafikerad, och dom kör som idioter ink traktorerna..

och våran granne har gjort en egen " kompost för grävlingen " som är här nästan varje kväll, och igår såg jag räven som brukar storsa omkring här ( den va stoor )

och till frågan..

När tycker ni man ska släppa ut sin katt ?
    Vågar jag släppa ut han ?
    Tänk om det händer nått ?

( självklart så kommer vi gå i koppel första tiden så han känner igen sig )

han brukar offtas sitta och kolla ut genom fönstret, och jag får sånna skuldkänslor :(
    Han är vaccinerad mm mm

Hur ska jag göra med min tigerfis ?:(

Tack på förhand

• Svar på tråden Vågar jag ? :(
  • Saskia

Klart du ska släppa ut katten!! Släpp ut han så fort som möjligt så han vänjer sig vid en naturlig miljö och lär sig passa in.
    Det där med vägen är ju en risk såklart. Trist att bilar ska förstöra för djuren.

• elektra1

jag hade inte släppt ut katten. Absolut inte när han är så ung.

kan bli påkörd, skadad av grävlingen (om den har otur och inte fattar att den är farlig)

har hittat kattkranie utanför grävlingsbo.

Räven kan om man har otur ta katt. Men det är vanligast att de undviker varann.

En del katter jagar tom bort rävar från gården.

• Kaldorei

min mamma brukade ha sin katter ute i band förut, naturligtvis när hon själv var ute med dem. dem verkligen ÄLSKADE det. antingen satt linorna fast i krokar på väggen och dem fick strosa på som dem ville(nästan iaf, iom att kopplet inte e hur långt som helst) eller så var hon ute å promenerade med dem.

• SaTh
    Sarah84 skrev 2007-11-24 15:51:01 följande:
    Hur kan en traktor köra som en idiot? De går nämligen inte så fort. & på grusväg utan skylt är de 70km/h oki att ja akn tycka att mans ka köra i 50 iaf på grusväg som de e hus utmed, men fortare än så går inga traktorer. Du kan inte rädda han från alla faror som finns, visst han kan bli påkörd, men katter som lever så nära vägar lär sig oftast va trafik är & blir "vana"
    Jo visst kör dom bara i 50, men när huset ligger ( notera ) 1 meter, från vägen så är det som dom kör i 110.
  • elektra1
    SaTh skrev 2007-11-24 15:56:32 följande:
    Jo visst kör dom bara i 50, men när huset ligger ( notera ) 1 meter, från vägen så är det som dom kör i 110.
    samma hos oss. här kör de som galningar.
  • SaTh
    elektra1 skrev 2007-11-24 15:55:39 följande:
    jag hade inte släppt ut katten. Absolut inte när han är så ung. kan bli påkörd, skadad av grävlingen (om den har otur och inte fattar att den är farlig) har hittat kattkranie utanför grävlingsbo. Räven kan om man har otur ta katt. Men det är vanligast att de undviker varann. En del katter jagar tom bort rävar från gården.
    Jag ska självklart låta han växa till sej lite innan jag släpper ut han.
  • elektra1

förresten varför bygger ni inte en enkel kattgård.
    har kompisar som har sådana. och sen en lucka in till huset.
    då kan den gå in och ut när den vill.

en kompis har tom kattgården utanför köksfönstret, på sommaren är fönstret
    lite öppet så den kan gå ut och in. på vintern stängd, men då mjamar katten
    när den vill ut och in.

• SaTh
    mysan1981 skrev 2007-11-24 15:51:13 följande:
    hej hopp. ja satt precis i din sits för ett halvårsedan .vi va nyinflyttade me två innekatter (som förvisso va lite älde än din) på ena sidan huset är de en rätt stor väg å på alla andra bara fält å skog och en stackars granne lite längre bort.. som din katt satt min ena å bara glodde ut å såg ut å längta så så vi pröva me koppel först å sen satt ute me henne några dagar å tillsist så gick hon lös. de går skit bra =) nu får ja iofs ha henne inne när grannen e hemma för dom va inte kattvänliga domlycka till med va du än väljer. kan bara säga att min katta har blivigt mkt mer gosigare och mer harmonisk sen hon började va ute katt! =)
    Tackar för svaret Känns lite bekvämare å tänka att min bebis snart ska springa ute, men "tittig " som jag är så tänker jag juh " tänk om han fryser "
    så det blir att släppa ut han i vår
    Men ska köpa ett koppel så ta med han ut nån sväng vare dag
  • SaTh
    elektra1 skrev 2007-11-24 15:59:58 följande:
    förresten varför bygger ni inte en enkel kattgård.har kompisar som har sådana. och sen en lucka in till huset.då kan den gå in och ut när den vill.en kompis har tom kattgården utanför köksfönstret, på sommaren är fönstretlite öppet så den kan gå ut och in. på vintern stängd, men då mjamar katten när den vill ut och in.
    okej, nja inte katt gård.
    vill att fisen ska kunna följa med mej ner till stallet och jaga råtter
  • mysan1981

=) jaa vi väntade oxå till våren/sommaren ville ju inte att min lilla fröken skulle frysa om tassarna heller de första hon gjorde. hehe.
    tjoflöjt!

Svar på tråden Vågar jag ? :(