• gosgroda

Psykologprogrammet?

Hej!

Jag har sedan tonåren haft en dröm om att utbilda mig till psykolog, men andra val i livet har satt käppar i hjulet.
    Nu är jag 34 år och drömmen är kvar. Bor långt ifrän närmsta utbildning men jag är på vippen att flytta hela familjen om jag kommer in på programmet.
    Någon som läst psykologprogrammet?
    hur var det?
    Om jag inte kommer in så får jag försöka på något annat sätt, kanske utbilda mig till samtalsterapeut eller något åt det hållet.
    Skulle vara roligt om någon kunde berätta lite om sina studier till Psykolog!

ha det gott!

• Svar på tråden Psykologprogrammet?
  • nanaa

javisst..

Sugardaddy skrev 2007-11-25 18:14:33 följande:
    Inga problem, notera att det förutom i Umeå (vad jag vet) inte är officellt att man kan göra så, men flera i min klass kom in på det sättet. Så jag vet inte om man har så mycket för att ringa och fråga. Men eftersom det är så svårt att komma in det kan det ju vara bra med tips från någon på "insidan"... Det går tro mig, ge bara inte upp.
  • sakoline
    nanaa skrev 2007-11-25 17:59:45 följande:
    ska bara hoppa in en snabbis och säga tack för upplysningen, jag kommer läsa psykologin och pedagogiken nu och sedan komplitera mina svenska,matte, engelska.. så de känns skönt att inte behöva gå in från början tack tack
    Bara så du inte missuppfattar - det är inte gymnasiekurser som sugardaddy pratar om, utan 2 terminer Psykologi + en termin Ped på universitet. Du läser väl gymnasiekurser nu?
  • nanaa

aha.. trodde de va samma eftersom jag läser pedagogik A nu på vuxengym. och att de står pedagogik A på uni..

• Kenzie
    nanaa skrev 2007-11-25 18:24:14 följande:
    aha.. trodde de va samma eftersom jag läser pedagogik A nu på vuxengym. och att de står pedagogik A på uni..
    Nej det är inte samma även om båda benämns som A-kurser.

TS: Jag tycker också att du ska satsa på att läsa till psykolog om du verkligen vill det.

Men en annan väg till att bli t.ex kurator är ju sjuksköterskeprogrammet.
  • sakoline
    nanaa skrev 2007-11-25 18:24:14 följande:
    Nej. Du kan ju inte tillgodoräkna dig gymnasiekurser till ett högskoleprogram.
    Men jag håller med dig om att det är förvirrande när de heter samma sak. Jag har t.ex. läst en högskolekurs som heter Engelska A och många som bara hör det tror ibland att jag haft en hel termin till 50 poäng gymnasieEngelska A (som jag redan läst på gymnasiet), medan jag läst heltid Engelska A på högskolan, som är en viss skillnad i svårighetsgrad :)
  • gosgroda

jag har bestämt mig för att ta kontakt med skolan och träffa en studievägledare för vidare information. Jag kommer att ångra mig för resten av livet om jag inte satsar på att komma in på psykologprogrammet och jag ger inte upp så lätt.
    Ni som läser, är det långa skoladagar eller är det mycket hemmastudier också?

• teddybjörnen fredriksson

Att det går att komma in utan att bli antagen via VHS tycker jag låter ganska otroligt. Möjligen på vissa Universitet men i Uppsala vet jag av egen erfarenhet att de är benhårda. Antagningen sker via VHS, sen kan man får tillgodoräkna sig A och B kursen om man redan gått dem och därigenom få komma in på T3. Det känns ganska oseriöst att gå förbi antagningsreglerna och även riskfullt då det inte är lagligt.

Sugardaddy, tack för att du satt ner foten och "röt ifrån lite". Jag blir också upprörd över att folk jämställer Psykologer och Socionomer stup i kvarten. Helt skilda utbildningar och helt skilda yrken. Som att säga att en ortoped och en sjukgymnast är samma sak ungefär.

TS: När det gäller studierna så skiljer antalet närvarotimmar mellan de olika delkurserna. Över lag så är det relativt mycket hemstudier dock och går bra att kombinera med barn och familj. Vill du bli psykolog så ge inte upp. Räcker inte betygen så finns ju alltid högskoleprovet. Lycka Till!

• Cammie86
    Sugardaddy skrev 2007-11-25 17:36:47 följande:
    Jag försökte hålla mig, men det gick inte. Jag hoppas verkligen att folk är på det klara med att det är stor skillnad på en socionom och en psykolog? Men det gäller ju präster och skötare också.. Visst att båda utbildningar gör att man kan läsa vidare till terapeut, det är enorm skillnad i VAD man läser. Xavant pratar om halvdant, jag vill ta det ett steg längre. Socionomutbildningen är inte ens i närheten av psykologprogrammet när det gäller att förstå uppkomsten eller vidmakthållandet av pykologiska mekanismer. För att göra det enkelt: både en läkare och en undersköterska kan ta ett blodprov, men ingen skulle komma på tanken att jämställa deras teoretiska kunskaper. Därmed sagt innebär det inte att en psykolog blir en bättre terapeut enbart genom sin utbildning, detta bygger snarare på personlig lämplighet, förmåga till empati etc. Det säger sig självt att 5 års psykologistudier ger en aningens annorlunda kunskaper mot en som läst vad 10-20 poäng psykologi? Vill inte göra någon upprörd men någon måtta får det vara. Grodan ett tips till dig, om du vill bli psykolog tycker jag du ska kämpa för det, oftast är det de som vill det mest som blir bäst psykologer. De flesta lärosäten har en liten fuskvariant: om du läst psykologi A och B samt pedagogik A kan du i många fall få hoppa på psykologprogrammet, ofta på termin 3. Du går då klart programmet som vem som helst och kan ta ut din psykologexamen. Önskar dig varmt lycka till!
    Det är klart det är skillnad på psykolog och socionom! Det är ju helt skilda program och examina. Men ts kan ju tänka sig att jobba samtalsterapeuft också och med tanke på hur svårt det är att komma inte på psykolog kan väl socionom vara ett alternativ för att utbilda sig till terapeuft?
  • Sugardaddy

Ber om ursäkt om jag inte var klar med att det var kurser på universitetsnivå jag pratade om. Teddybjörn, hur institutionen administrativt har löst att studenter börjar på T3 vet jag inte, jag hoppas att de gjort det på rätt sätt så att säga. Det enda jag vet är just det faktum att det i efterhand börjat studenter som läst de kurser jag talade om.

TS: Håller med Teddybjörn gällande mängden studier, en hel del kurser kan till stor del läsas hemma. Många i vår klass kombinerar studier med barn och det är inga problem. Andra kurser kan vara körigare men jag tror att det kan bero lite på en själv också. Det sköna med universitetsstudier är ju att de bygger på eget ansvar. En annan grej jag gillar att man inte alltid stirrar sig blind på just salstentor som examinationsform, jag skulle säga att vi haft ungefär lika mängd, salstentor, seminarier, hemtentor och inlämningsuppgifter. Återigen kan det bero lite på en själv vad man har lätt/svårt för. Jag personligen tycker att jag lär mig bättre genom seminarier. Andra gillar salstentor. I vilket fall har det varit en en riktigt cool resa, men nu längtar jag ut godammit. Examen i Januari...

• gosgroda

Jag blir bara mer och mer sugen =)
    Jag behövde verkligen era ord, teddybjörnen och sugardaddy!
    Mitt problem är mattematiken :( jag är inte jätte dålig i matte men jag tycker det är fruktansvärt ointressant och det är ju inget bra motstånd, men jag ska ge mig sjutton på att få bra betyg även i matte. Jag kommer även att göra högskoleprovet, så vi får väl se hur långt det tar mig. Skönt att höra att det inte är några problem med att ha barn och studera på den nivån. Jag har världens underbaraste man som ställer upp på mig till 100% om jag kommer in på programmet, det är iaf skönt.
    Jag är såå avundsjuk på er som redan är inne på programmet och önskar er verkligen lycka till!

• eleena

Vill inte vara en glädjedödare, men det är ordentligt svårt att "komma in" på psykoterapeut-utbildningen (steg 1/a) om man läst socionom.

Lycka till ts!

• Skruffs mamma

Tack 'Sugardaddy', nu slapp jag skriva det som du redan formulerat så bra ...viktigt att hålla isär begreppen - psykolog är psykolog och inte att sammanblanda med andra yrken!

Lycka till 'gosgroda' med ditt val av utbildning! :)

Svar på tråden Psykologprogrammet?