• gosgroda

Psykologprogrammet?

Hej!

Jag har sedan tonåren haft en dröm om att utbilda mig till psykolog, men andra val i livet har satt käppar i hjulet.
    Nu är jag 34 år och drömmen är kvar. Bor långt ifrän närmsta utbildning men jag är på vippen att flytta hela familjen om jag kommer in på programmet.
    Någon som läst psykologprogrammet?
    hur var det?
    Om jag inte kommer in så får jag försöka på något annat sätt, kanske utbilda mig till samtalsterapeut eller något åt det hållet.
    Skulle vara roligt om någon kunde berätta lite om sina studier till Psykolog!

ha det gott!

• Svar på tråden Psykologprogrammet?
  • nanaa

du behöver ju inte gå psykologlinjen.. du kan ju gå socionomutibldningen.. eller bli behandlingsassistent på behandlingsassistentutbildningen.. då jobar man med barn och ungdomar på ungdomshem som blivit tagna från sina hem av LUV lr va d heter

• gosgroda

jaa jag vet att man kan gå socionomutbildningen, men behandlingsassistent är inte min grej direkt, då skulle jag nog hellre jobba som kurator på sjukhus eller inom skola

• nanaa

jag har inte läst men jag ska läsa psykologiprogrammet om jag kommer in hehe.. som tur är har jag kursen i min stad men annars hade jag nog flyttat då min man har ett ganska flexibelt arbete..

• Xavant

Vill du bli psykolog tycker jag du ska satsa på det och inte något "halvdant" (ursäkta uttrycket) som socionom. Jag är nu, efter att varit inne en vända på socionomprogrammet, inne på mitt tredje år på psykologprog. Det är toppen och jag kan inte tänka mig något annat då detta är mitt livs dröm. Det är utvecklande och väldigt intressant att läsa psykologi, dessutom måste man gå i egenterapi, vilket jag tycker att alla människor borde göra någon gång i livet.
    Just nu har jag ett uppehåll då jag är mammaledig, men jag skulle aldrig i livet kunna ge upp studierna!

Är detta din dröm så ska du absolut satsa på det! Det är ju så tråkigt att ångra sig senare i livet... Lycka till!

• sakoline

Jag tycker också att du ska söka! Och är det psykolog du vill bli, så utbilda dig till det om du kommer in, annars blir du nog besviken. Socionom är inget psykologyrke.

• gosgroda

Jaa jag vet att ni har rätt...
    Det här är ju något hela min kropp och själ brinner för.
    jag är just nu mammaledig men lånar psykologiböcker hela tiden som jag plöjer igenom på min fritid, knasigt va :)
    Jag läser en massa litteratur men får inget mer för det än att stilla mitt sug och intresse, någon utbildning att visa upp på papper får jag ju inte direkt.
    Jag älskar att forska i psykologi...
    jag älskar att vrida och vända på olika problemlösningar och teorier...
    Jag hoppas att jag får modet att gå hela vägen!
    jag ska iallafall söka, göra mitt absoluta bästa, mer kan man ju inte göra.
    tack för alla goda råd!

• Cammie86
    gosgroda skrev 2007-11-25 01:31:01 följande:
    Jaa jag vet att ni har rätt...Det här är ju något hela min kropp och själ brinner för.jag är just nu mammaledig men lånar psykologiböcker hela tiden som jag plöjer igenom på min fritid, knasigt va :)Jag läser en massa litteratur men får inget mer för det än att stilla mitt sug och intresse, någon utbildning att visa upp på papper får jag ju inte direkt.Jag älskar att forska i psykologi...jag älskar att vrida och vända på olika problemlösningar och teorier...Jag hoppas att jag får modet att gå hela vägen!jag ska iallafall söka, göra mitt absoluta bästa, mer kan man ju inte göra.tack för alla goda råd!
    Psykologprogrammet är ju väldigt svårt att komma in på. Har man gått socionom kan man ju också jobba som kurator eller terapeuft (efter lite vidareutbildning). Lycka till i vilket fall som helst!
  • Sugardaddy

Jag försökte hålla mig, men det gick inte. Jag hoppas verkligen att folk är på det klara med att det är stor skillnad på en socionom och en psykolog? Men det gäller ju präster och skötare också.. Visst att båda utbildningar gör att man kan läsa vidare till terapeut, det är enorm skillnad i VAD man läser. Xavant pratar om halvdant, jag vill ta det ett steg längre. Socionomutbildningen är inte ens i närheten av psykologprogrammet när det gäller att förstå uppkomsten eller vidmakthållandet av pykologiska mekanismer. För att göra det enkelt: både en läkare och en undersköterska kan ta ett blodprov, men ingen skulle komma på tanken att jämställa deras teoretiska kunskaper. Därmed sagt innebär det inte att en psykolog blir en bättre terapeut enbart genom sin utbildning, detta bygger snarare på personlig lämplighet, förmåga till empati etc. Det säger sig självt att 5 års psykologistudier ger en aningens annorlunda kunskaper mot en som läst vad 10-20 poäng psykologi? Vill inte göra någon upprörd men någon måtta får det vara.

Grodan ett tips till dig, om du vill bli psykolog tycker jag du ska kämpa för det, oftast är det de som vill det mest som blir bäst psykologer. De flesta lärosäten har en liten fuskvariant: om du läst psykologi A och B samt pedagogik A kan du i många fall få hoppa på psykologprogrammet, ofta på termin 3. Du går då klart programmet som vem som helst och kan ta ut din psykologexamen. Önskar dig varmt lycka till!

• nanaa

ska bara hoppa in en snabbis och säga tack för upplysningen, jag kommer läsa psykologin och pedagogiken nu och sedan komplitera mina svenska,matte, engelska.. så de känns skönt att inte behöva gå in från början tack tack

Sugardaddy skrev 2007-11-25 17:36:47 följande:
    Jag försökte hålla mig, men det gick inte. Jag hoppas verkligen att folk är på det klara med att det är stor skillnad på en socionom och en psykolog? Men det gäller ju präster och skötare också.. Visst att båda utbildningar gör att man kan läsa vidare till terapeut, det är enorm skillnad i VAD man läser. Xavant pratar om halvdant, jag vill ta det ett steg längre. Socionomutbildningen är inte ens i närheten av psykologprogrammet när det gäller att förstå uppkomsten eller vidmakthållandet av pykologiska mekanismer. För att göra det enkelt: både en läkare och en undersköterska kan ta ett blodprov, men ingen skulle komma på tanken att jämställa deras teoretiska kunskaper. Därmed sagt innebär det inte att en psykolog blir en bättre terapeut enbart genom sin utbildning, detta bygger snarare på personlig lämplighet, förmåga till empati etc. Det säger sig självt att 5 års psykologistudier ger en aningens annorlunda kunskaper mot en som läst vad 10-20 poäng psykologi? Vill inte göra någon upprörd men någon måtta får det vara. Grodan ett tips till dig, om du vill bli psykolog tycker jag du ska kämpa för det, oftast är det de som vill det mest som blir bäst psykologer. De flesta lärosäten har en liten fuskvariant: om du läst psykologi A och B samt pedagogik A kan du i många fall få hoppa på psykologprogrammet, ofta på termin 3. Du går då klart programmet som vem som helst och kan ta ut din psykologexamen. Önskar dig varmt lycka till!
  • Sugardaddy

Inga problem, notera att det förutom i Umeå (vad jag vet) inte är officellt att man kan göra så, men flera i min klass kom in på det sättet. Så jag vet inte om man har så mycket för att ringa och fråga. Men eftersom det är så svårt att komma in det kan det ju vara bra med tips från någon på "insidan"... Det går tro mig, ge bara inte upp.

Svar på tråden Psykologprogrammet?