Som sagt finns det inga eller väldigt få sandstränder på Madeira. Nånstans mellan Funchal och flygplatsen finns en rätt ny vattenpark med rutschkanor och sånt, det kanske vore nåt? I Porto Moniz (nordvästra "hörnet" av ön) finns ett läckert havsbad. Någon barnbassäng finns inte eftersom bassängerna är nästan naturliga, d.v.s. med naturbotten men med gjutna avskiljare som gör att de väldiga vågorna inte röjer om i bassängen. Vattnet var kristallklart och + 18 när vi var där. Rent och snyggt var det, inte för konstgjort och inträdet kostade futtiga 1 ?.
I Lido finns ett bad med havsvatten också, där tror jag att det finns en barnbassäng. Om man inte tar hänsyn till barnen så är Lido noll och intet jämfört med Porto Moniz, men nu har ni förstås er lillkille med er. Dessutom tror jag att ert hotell ligger i hotellzonen, rakt ovanför Lido.
Hyr absolut en bil! Vägarna är fascinerande och inte så dåliga som jag hade föreställt mig. Avstånden är förhållandevis korta. Motorvägen längs sydkusten är lätt att köra för vem som helst. Vägen längs nordkusten har moderniserats och förbättrats en hel del åtminstone från Porto Moniz och österut, men jag vågar inte lova att vägen är klar hela vägen till östsidan av ön.
Ta linbanan upp till Monte, fint och inte det minsta ansträngande. Det finns en vacker botanisk trädgård i Monte om ni är intresserade av växter. Om ni inte vill ta buss eller taxi tillbaka så kan man åka linbana ner också. "Toboggan rides" kanske är ett alternativ
I hotellzonen där ni ska bo är restaurangpriserna höga, likaså i Funchals marina (d.v.s. restaurangerna vid hamnen). Maten är dock attans god, om du vill kan jag tipsa om en efterrätt på en restaurang i marinan... har glömt namnet nu...
I Funchals äldre stadsdel (området kring början på linbanan till Monte) äter man lite billigare. Vi åt en trerätters "turistmeny" för 6.50 exklusive vin. Maten var inte mer än ok, dock. Några kvarter ovanför centrum, marinan, finns mindre restauranger där lokalbefolkningen äter. Tror att det finns en restaurang som heter Fin de Siecle där man kan äta trerätters för 7.50 ?, jättegott.
Glöm inte att prova madeiravin. T.ex. Diogo's vinbutik har bra betjäning. En flaska 10-årig Sercial rekommenderas.
Länktips: www.madeira-web.com
Trevlig resa!