• s74

Madeira

Hejsan!
    Har hittat en fantastisk resa till Madeira och funderar på att resa med fästman och vår 1.5 mån lille kille i början på maj. Flygresan tar 5,5 h ca. Restips tages tacksamt emot för att få en behaglig flygresa och vecka där borta. Vi fundrade på Paris tills detta dök upp, så nu vet vi varken ut eller in. Detta verkar vara så supermysigt...

• Svar på tråden Madeira
  • s74

Hej igen,
    tack för alla synpunkter! Önskar ju naturligtvis att det ska vara en bra resa nu som vi bokat med Solresor. Den är inte helt billig och ligger lite väl tajt i tiden - framför allt med vigsel innan - så det gäller att hinna med och tänka till så att det inte går FÖR fort med allt. Vill ju ändå hinna njuta ordentligt samt planera för bröllopet med efterföljande fest i augusti/september för alla nära och kära. Tema: Madeira då såklart...
    Samtidigt så har vi nu dragit ut på detta i år och vet med oss att göra vi det inte nu, ja då kan det dröja lång tid till nästa tillfälle. Promenadskor var ett bra tips. Hade hoppats också på att hotellet skulle ligga så pass att man bara kan ta sig ner på stan om man vill och njuta av pulsen där/äta gott på restaurang alt. vara hemma vid hotellet som har pooler både för barn och vuxna, även inomhus vilket ju är extra bra för lillkillen som är lite solkänslig. Undrar dock över om det inte finns bad och vanliga stränder?

Skönt att få "prata" av sig med någon nu när jag är ensam hemma med alla beslut ikväll...

• morotsland

Minns inte hotellets namn... Ja, vackert är det! Vad jag minns finns det inga sandstränder, utan bara pooler och några rätt otillgängliga klippbad. (En anledning till mina dåliga vibbar är säkert att vi var där över nyår, det var fullt med turister och människor som slängde smällare stora som kanonkulor överallt).

• s74

Det låter inte så kul med smällare. Kan tänka mig då att maj är bättre som månad kanske. Får klura på allt detta och fortsätta läsa i morgon, ska upp tidigt i morgonbitti. Det blev plötsligt så väldans mycket att stå i :) Ha det gott alla och tack för att ni delar med er av era erfarenheter...

• Mamma J

Ja det är rätt, det finns inga "riktiga" stränder, endast havsbad.
    Men nu är det ändå lite för kallt i havet (tycker jag).
    Ni kommer få en kanon resa vilket hotell har ni valt?

• angel2003

Vi var i Funchal. Några stränder såg jag inte till.. vi badade i poolen.
    Mycket turister var det inte heller, vi var där i februari.

• s74

Porto Mare hette det och vi har valt balkong med havsutsikt. Detta blir ju en form av smekmånad för oss så det är väl därför det känns alldeles extra pirrigt och viktigt att det blir bra. Ingen vet något ännu och vi har tänkt vänta med att berätta till att allt är klart med resa och vigseltid. Tror vi gifter oss på Arlanda precis innan. Hotellet verkar väldigt fräscht och jag tror att det passar vår lillkille bra att ha gräsmattor att springa på och inomhuspool då man är soltrött. Som sagt, hoppas detta blir bra. Har tittat runt lite på andra resor samma tid (vi måste vara tillbaka senast 13 maj) men det enda som finns är Malta med Apollo, men dem har vi dåliga erfarenheter av sedan tidigare samt att det mycket riktigt även denna gång visat sig vara så att det är ett stort bygge på just det hotellet vi valt. Det sade de ingenting om vid bokningen och när jag ringde och frågade fick jag höra att det, kunde hon inte svara på om det skulle störa. Bara att "det fick vi vänta och se". Mja, vi vågar inte chansa, bygget startade tydligen 1 april och de lär väl inte bli klara på 4 veckor? Alltså - Madeira. Det har vi hört mycket gott om, så nu hoppas vi på det. Det blir lite väl tajt med tid, jobbar min sista dag på mitt nuvarande jobb på måndagen och skulle i sådana fall åka på tisdagen, men - å andra sidan - gör vi det inte nu så...ja, då dröjer det. Annat resmål med någon dag senare som avfärd? Ja, kanske, men vi känner väl att vi måste komma till ett beslut och idag är den dagen. Och Madeira verkar vara väldigt fint och detta hotell, om det är som de säger, ska vara jättefint.
    Alltså: i nuläget pekar det mesta på att vi tar Madeira och tar med promenadskor och körkort för ev. hyra av bil :). Har några timmar på oss innan beställning....

• UBJ

Jag har firat nyår i Funchal och det var SÅ häftigt! Förutom att hela staden (och ön) är så julpyntad att man inte kan förstå det förrän man ser det (vi bara gapade första kvällen på stan), var nyårsfyrverkeriet helt otroligt!

(Ville bara säga det som "motreaktion" till ladylines åsikt (som hon så klart får ha!).)

• s74

Nu är det klart - vi åker! Tack för alla inlägg, nu vet vi lite vad som väntar. Ska bara fixa sulky nu att ta med. Lillkillen är ju lite solkänslig så vi behöver köpa/hyra någon bra sådan (vår egen vagn känns aningen för stor samt att vi är rädda för skador på den).

Om två veckor så bär det iväg och det ska bli riktigt roligt!!

• TjorveniSkåne

Precis hemkommit från Porto Mare med 4 mån bebis. Härligt lyxhotell! Personalen i frukostmatsalen är mycket småbarnsglada! Vill gärna tipsa om restaurangen som inns på bottenvåningen av grannhotellet Tivoli ocean park (lite längre ut vid strandpromenaden), heter Brasserie eller så och har mycket välsmakande mat till ganska vettiga priser och dessutom havsutsikt. Det finns gott om plats för en vagn med ett sovande barn där!

Vill också tipsa om att gå på guidad visning av hotellet om ni inte har ett extremt gott lokalsinne. Det är ett gigantiskt komplex!

På planet får man betala 70 SEK per portion tråkig flygplansmat.

Det är absolut läge att ta med någon form av bärhjälpmedelför att göra en levadavandring!

Trevlig resa!

• s74

TjorveniSkåne-tack för tipsen!! Skönt att höra att vi valt rätt. Jättebra att veta lite mer om hur det är precis dit man ska. Vet du om de har bra sulkys som kan vara bra att beställa eller ska man ta med egen vagn/sulky? Vi har en teutonia som är jättebra om än lite stor kanske (+ att vi är rädda för skador på planet).

Levadavandring låter spännande-tror du man orkar gå med en sådan där bärgrej på ryggen med en 12 kilos liten kille? Det var en mycket bra idé, ska kolla upp om man kan få låna en sådan någonstans (alt. köpa billigt begagnat). What else? Barnstolar på restaranger..vad roligt att få tips på matställe där man kan ha med vagn! Det är sådant som researrangören inte kunnat svara på så vi uppskattar mycket att höra hur andra har gjort som rest med barn.

Var det många barn på hotellet? Vi är lite rädda att störa eftersom det verkar vara så fint där, men de har ju barnpool så några barn borde där ju vara.

Berätta gärna mer om er resa och vad ni gjorde. Vad var det som gjorde att ni valde just detta resmål och detta hotell?

• s74

Haha, inte skador på planet (lite syftningsfel där - planet klarar sig nog...), skador på vagnen såklart. Hepp!

• TjorveniSkåne

Vi åkte dit för att min man har anknytning till Madeira. Vi ville mest tadet lugnt i moderat värme och sova rikligt, och hade en mycket skön semester. Det finns inte så många museer man "måste" se på Madeira - huvudattraktionen verkar vara elektricitetsmuseet och det säger ju en hel del...

Vi har en skabbig emmaljunga som vi hade med just för att slippa våndas för skador. Du kanske kan låna en mindre fin vagn för resan?

Det var enstaka barn i skolålder på hotellet. Kanske därför de var så otroligt gulliga mot vår bebis? Jag så inga matstolar för barn (ej aktuellt för oss än), men spjälsäng fick vi automatiskt på rummet när de så på beställningen att vi skulle ha med en "infant".
    Det finns barnpool utomhus (som ej användes av någon under hela tiden vi var där) samt ett lekrum som var helt tomt hela tiden vi var där. Även utomhus lekplats.

Den väl uppvärmda inomhuspoolen var en höjdare, hade ett glastak som ibland togs lite åt sidan. Öppettiden i poolen verkar ingen bry sig om trots anslag. När vi var på Madeira var hotellet nog inte fullbokat, och man delade därför pool med max 5 andra personer åt gången. Tror knappast att någon stör sig på en 1,5-åring.

Ytterligare en fördel var att planet var halvfullt vilket gav egen stol för vår son (satt i babyskydd).

Jag vet inte hur länge man orkar bära ett barn på 1,5 år eftersom vår son är så liten... Har också dålig koll på lämplig bärredskap. Vi tog den kortaste, lättaste turen (Monte-vale de paraiso) och det kan varmt rekommenderas!

Hotellet har en egen hemsida som du kan hitta om du googlar porto mare.

Folk är vänliga och pratar för det mesta mkt bra engelska i tätorterna.

• Slumraren

Som sagt finns det inga eller väldigt få sandstränder på Madeira. Nånstans mellan Funchal och flygplatsen finns en rätt ny vattenpark med rutschkanor och sånt, det kanske vore nåt? I Porto Moniz (nordvästra "hörnet" av ön) finns ett läckert havsbad. Någon barnbassäng finns inte eftersom bassängerna är nästan naturliga, d.v.s. med naturbotten men med gjutna avskiljare som gör att de väldiga vågorna inte röjer om i bassängen. Vattnet var kristallklart och + 18 när vi var där. Rent och snyggt var det, inte för konstgjort och inträdet kostade futtiga 1 ?.

I Lido finns ett bad med havsvatten också, där tror jag att det finns en barnbassäng. Om man inte tar hänsyn till barnen så är Lido noll och intet jämfört med Porto Moniz, men nu har ni förstås er lillkille med er. Dessutom tror jag att ert hotell ligger i hotellzonen, rakt ovanför Lido.

Hyr absolut en bil! Vägarna är fascinerande och inte så dåliga som jag hade föreställt mig. Avstånden är förhållandevis korta. Motorvägen längs sydkusten är lätt att köra för vem som helst. Vägen längs nordkusten har moderniserats och förbättrats en hel del åtminstone från Porto Moniz och österut, men jag vågar inte lova att vägen är klar hela vägen till östsidan av ön.

Ta linbanan upp till Monte, fint och inte det minsta ansträngande. Det finns en vacker botanisk trädgård i Monte om ni är intresserade av växter. Om ni inte vill ta buss eller taxi tillbaka så kan man åka linbana ner också. "Toboggan rides" kanske är ett alternativ

I hotellzonen där ni ska bo är restaurangpriserna höga, likaså i Funchals marina (d.v.s. restaurangerna vid hamnen). Maten är dock attans god, om du vill kan jag tipsa om en efterrätt på en restaurang i marinan... har glömt namnet nu...

I Funchals äldre stadsdel (området kring början på linbanan till Monte) äter man lite billigare. Vi åt en trerätters "turistmeny" för 6.50 exklusive vin. Maten var inte mer än ok, dock. Några kvarter ovanför centrum, marinan, finns mindre restauranger där lokalbefolkningen äter. Tror att det finns en restaurang som heter Fin de Siecle där man kan äta trerätters för 7.50 ?, jättegott.

Glöm inte att prova madeiravin. T.ex. Diogo's vinbutik har bra betjäning. En flaska 10-årig Sercial rekommenderas.

Länktips: www.madeira-web.com

Trevlig resa!

• s74

A men det är ju strålande. Vi tar till oss av alla tips och ser fram emot resan mer än någonsin. Har nu beställt ringar också och bokat en vigselförättare så detta blir fin-fint!!

Tack alla! Stor kram

• s74

Hej igen -

måste bara få skriva av mig lite. Det är så pirrigt med detta. Det är inte så många som vet att vi gifter oss, och det är nu bara 1 vecka kvar! !

Ringarna är beställda och passen likaså, måste hämta ut dem bara. Vi har köpt en bärstol till lillkillen och är nu på jakt efter en paraplyvagn som har ställbara handtag (vi är rätt långa) och gärna solskydd. Nu ska vi se till att inhandla det sista för resan och förbereda vad vi ska ha för kläder på oss på det stora dagen.

Är så glad för att vi gör detta. Allt känns så himlans bra. Om en vecka från nu är jag inte längre försmö - utan Fru!! :)

Hepp!

• Slumraren

Ååå, vad underbart ni kommer att få det! Om ni vill kan ni meddela hotellet på förhand att ni är nygifta och att er vistelse på Madeira är er bröllopsresa. Vissa hotell brukar bjuda på något (vin, champagne, frukt, blommor eller något annat) på hotellrummet. Jag vet inte hur glada ni är i sprit, men vissa restauranger brukar bjuda på något om man t.ex. fyller år eller har gift sig. Fast det är inte alltid så lätt att klämma fram att man firar något speciellt utan att det låter som om man tigger :)

• Slumraren

Det är förresten Mar Azul i marinan som har den goda efterrätten strawberry flambé med glass, grädde eller både och. Sött och gott! Det är ett rätt dyrt ställe och allt de erbjuder kostar givetvis. Bl.a. frågar de om man vill ha vitlöksbröd (jättegott men mycket mättande), typisk madeiransk ost och en mixed sallad. Bröd, ost och sallad kostar alla extra.

Lycka till med allt och glöm inte att berätta hur ni haft det!

• kinsan

Vi ska åka i oktober då vår pojke är 8 månader. Mina föräldrar har ett hus mellan Funchal och flygplatsen så boendet är ordnat. Sandstrand finns numera i Calheta där de tydligen har anlagt en fin marina också. Ser fram emot denna resa på samma gång som jag känner lite oro att åka med en bebis.

Svar på tråden Madeira