• Marie Antoinette

Hundägare - har du någon gång tagit med dig hunden in i en butik?

Blir så irriterad på att det är tydligen är OK för många hunägare att ta med sig hunden in i butiker och gallerior. På större klädbutiker ser jag alltför ofta hundägare som kollar på kläder och håller i sina småhundar samtidigt.
    Varför tar man med sig en hund in i en butik? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-25 18:23:54:
    OK vi bortser från butiker där hundarna "måste" följa med, till exempel för att prova ut halsband och dylikt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hundägare - har du någon gång tagit med dig hunden in i en butik?
  • Kryxan

Min mormor bor på ett "särskillt boende" för äldre.
    Hon har egen lägenhet men den ligger lite som på ett hotell. Genensamna utrymmen mm.

Där får man ha hund. Hon får till och med att ha egna djur om hon vill.
    Men när vi kommer med våran hund brukar dom titta snett och säga att det inte är så uppskattat med hundar på hemmet.

Varje gång man frågar varför säger dom att "han är för stor" =)

Kan tillägga att två i personalen brukar ha med sig sin labbar, så det är absolut inget hundförbud.
    Men dom är lika sura varje gång vi kommer.

En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • KickanAnnika

Det skulle bli hemskt många skyltar i vårt samhälle om vi ska skylta om alla självklara saker...

Men för att ändå svara ärligt på frågan så ja, jag har haft hunden med mig in i butik. Men (det finns ett men såklart) det var i vår lilla områdesbutik när han var liten valp. Han var nertryckt i en väska och jag var tvungen att handla. Sen är han med i en annan affär ibland. En djuraffär där ägaren själv har sina katter så det är ju under lite speciella omständigheter. Hon brukar få vara hundvakt när jag ska handla i affären bredvid.

Jag tycker annars att det är självklart att man inte tar med sig hunden in i affären. Men det är ett bekymmer för oss hundägare. Det är omöjligt att kombinera kissturer med att handla en liter mjölk. Jag sätter inte hunden utanför affären. Dels är han fortfarande valp och otränad vid att stå kopplad så, dels stjäls det enormt mycket hundar nu.
    Man måste hur det än är ta hänsyn till andra och överlag tycker jag att vi är dåliga på det. Hundrädsla är kanske det lilla, allergier så mycket mer. Jag undviker starka parfymer och reagerar väldigt då folk stinker parfym. Jag är överkänslig, ej allergisk, men lider med de som verkligen är allergiska. Vidare begriper jag inte hur man kan ställas sig vid ingången till t.ex en affär och röka. Osv...

• Kryxan
    KickanAnnika skrev 2007-12-18 10:01:30 följande:
    Det skulle bli hemskt många skyltar i vårt samhälle om vi ska skylta om alla självklara saker...Men för att ändå svara ärligt på frågan så ja, jag har haft hunden med mig in i butik. Men (det finns ett men såklart) det var i vår lilla områdesbutik när han var liten valp. Han var nertryckt i en väska och jag var tvungen att handla. Sen är han med i en annan affär ibland. En djuraffär där ägaren själv har sina katter så det är ju under lite speciella omständigheter. Hon brukar få vara hundvakt när jag ska handla i affären bredvid.Jag tycker annars att det är självklart att man inte tar med sig hunden in i affären. Men det är ett bekymmer för oss hundägare. Det är omöjligt att kombinera kissturer med att handla en liter mjölk. Jag sätter inte hunden utanför affären. Dels är han fortfarande valp och otränad vid att stå kopplad så, dels stjäls det enormt mycket hundar nu.Man måste hur det än är ta hänsyn till andra och överlag tycker jag att vi är dåliga på det. Hundrädsla är kanske det lilla, allergier så mycket mer. Jag undviker starka parfymer och reagerar väldigt då folk stinker parfym. Jag är överkänslig, ej allergisk, men lider med de som verkligen är allergiska. Vidare begriper jag inte hur man kan ställas sig vid ingången till t.ex en affär och röka. Osv...
    Jag funderar mer på vad din hund gjorde i en väska.
    kan din hund inte gå?
    En struts öga är större än dennes hjärna? (Jag känner iof människor med samma problem
  • KickanAnnika
    Kryxan skrev 2007-12-18 10:03:03 följande:
    Jag funderar mer på vad din hund gjorde i en väska.kan din hund inte gå?
    Jo, han kunde gå.
    Vi pratar om en DSG-valp på knappa tre kilo som vi haft mindre än en vecka. Du som är hundvan vet säkert att så små nykomlingar i en flock inte ska utsättas för alldeles för mycket nytt, men som sagt var jag tvungen att handla.
    Tycker du att det är märkligt att jag hade honom i en väska?
  • dellelgarin
    KickanAnnika skrev 2007-12-18 10:08:51 följande:
    Jo, han kunde gå. Vi pratar om en DSG-valp på knappa tre kilo som vi haft mindre än en vecka. Du som är hundvan vet säkert att så små nykomlingar i en flock inte ska utsättas för alldeles för mycket nytt, men som sagt var jag tvungen att handla.Tycker du att det är märkligt att jag hade honom i en väska?
    Det tycker jag oxå, har jag behövt bära någon av mina av någon märklig anledning så har de fått åka famn.
  • KickanAnnika

Förstår inte vad du menar?

dellelgarin skrev 2007-12-18 10:12:36 följande:
    Det tycker jag oxå, har jag behövt bära någon av mina av någon märklig anledning så har de fått åka famn.
  • LaFontaine
    Kryxan skrev 2007-12-18 09:52:40 följande:
    Det hade ju varit enklare för dom att bara sätta upp en skylt.Eller?
    Självfallet torde det vara enklare, men om ledningen har det som policy är det knappast något som butikspersonalen kan göra något åt, eller hur? Och jag som allergisk anställd ska väl knappast straffas genom att utsättas än mer av kunder som prompt ska diskutera med hunden framför näsan på mig?
  • dellelgarin
    KickanAnnika skrev 2007-12-18 10:17:12 följande:
    Förstår inte vad du menar?
    Varför kan hunden inte gå själv?
  • KickanAnnika
    dellelgarin skrev 2007-12-18 10:26:44 följande:
    Varför kan hunden inte gå själv?
    Okej, nu förstår jag. Det som är uppenbart för en, är dolt för en annan...
    Det handlade om en valp på ca. 9 veckor. Vi hade just fått honom. En så liten valp ska för det första inte alls vara utanför det nya hemma och det nya hemmets trädgård utan bara lära känna sin nya miljö och flock.
    En valp blir också lätt trött och ska inte rastas för mycket (detta gäller generellt det första året). Människovalpar åker vagn även om de kan gå eftersom de inte orkar gå för långt, för mig är det självklart att i det fallet behandla hundvalpen på samma sätt.
    Nu var vi dessutom inne i affären och jag tycker inte att hundar ska vara i affärer av flera olika anledningar (allergi, hundräsla, respekt för andra helt enkelt). Det är en av anledningarna till att han var i väskan och inte i famnen (han störde minst så). Det skulle dessutom vara svårt att handla utan att ha händerna fria. Jag hade också barnvagn med, men det tycker jag är av ganska lite värde.

Hur kan man som hundägare tycka att det är märkligt att en valp blir trött och behöver bäras på ett eller annat sätt? Oavsett ifall man är i en affär eller ej, för att ta oss lite från sakfrågan?

Hundar skrämmer mig sällan, däremot kan hundägare skrämma skiten ur mig.
  • Kryxan
    KickanAnnika skrev 2007-12-18 10:08:51 följande:
    Jo, han kunde gå. Vi pratar om en DSG-valp på knappa tre kilo som vi haft mindre än en vecka. Du som är hundvan vet säkert att så små nykomlingar i en flock inte ska utsättas för alldeles för mycket nytt, men som sagt var jag tvungen att handla.Tycker du att det är märkligt att jag hade honom i en väska?
    Ja, jag tycker inte hundar hör hemma i en väska.
    ALLA hundar, oavsett ras klarar att gå.
Svar på tråden Hundägare - har du någon gång tagit med dig hunden in i en butik?