• Dripknot

Öppnat brev!

När jag gick igenom posten idag så hittade jag ett brev där, adresserat till mig. Någon har öppnat det och troligen också läst innehållet. Jag har polisanmält det.

Någon som vet om det finns något annat jag kan göra? Min sambo sa att det räknas som ett grovt brott att öppna brev som är adresserat till någon annan än en själv. Är det så? Vad har jag för rättigheter/skyldigheter?

Känns kränkande att någon läst min post!!! :(

• Svar på tråden Öppnat brev!
  • appapp2

Misstänker du nån särskild eller kan det vara en granne som gjort det av misstag?
    har hänt mig och har gjort det själv...

• homemade

Det är väl inget konstigt med det, öppnar all post som ligger i min brevlåga och ibland när man öppnat och inte fattar något alls då ser man att det var till grannen tex? Vad är det för brott att öppna post som kommit i min låda?

• Anonym

oj... det har hänt att jg öppnat grannens post, av misstag förstås.. Det kommer fel iblad och eftersom bara jag bor här så kollar jag aldrig vem det är adresserat till utan tar för givet att det är till mig... Men då har jag ringt på hos den berörda grannen och erkännt mitt brott och det har aldrig varit några problem...
    Men det är ett brott att öppna andras post, men det blir kanske svårt att hitta den skyldige och polisen kommer nog bara lägga ner ärendet.

• Anonym

alltså jag har öppnat brev i farten vid något tillfälle som var adresserat till en granne. Läste en bit bara och sen förstod jag att det inte var till mig och läste först då adressaten på brevet...

I alla fall så la jag det i rätt låda tillsammans med en lapp och bad om ursäkt..

Sånt kan faktiskt hända... men jag tycker ju att man borde förklara varför brevet var öppnat.

såvida det inte händer igen eller har hänt förut så skulle inte jag dra på för många växlar på grund av ett öppnat brev. Sen kan det ju vara lite beroende på hur känsligt innehållet är förståss..

• Meli

Det behöver ju inte vara allvarligt, kanske avsändaren som stoppat i något i efterhand, en granne som fått brevet i sin låda och då öppnat det utan att tänka på att det inte var hans.....så ta det lugnt, om det inte händer igen så,.,,

• NadiaMi

Vad var det för sorts brev?

Jag fick en öppnad räkning en gång med en handskriven ursäkt på kuvertet av den som råkat öppna det. Fellevererat av posten och öppnat innan de kollat namnet ordentligt..

Det händer ju ibland att det blir misstag gjorda.

• salt

Vi fick ett öppnat brev en gång som var adresserat till min kille. I det låg sidor från en porrblaska och inget mer. Vet inte vad det var i brevet från början, för det såg "riktigt" ut, men var omärkt i övrigt.

Kändes konstigt på nåt sätt och var helt säkert inte nån granne, utan nån på posten som haft det lite skoj med andras post...

• Anonym

hehe ja har oxå råkat öppna min grannes brev.. ja tittar inte så noga utan öppnar allt som e i våran låda.. =P men man läser ju inte när man har fattat att de va inte jag som blev inbjuden till nästa symöte typ . =P

• Liten Björn

Att undanhålla någons post utan att öppna den och meddela om innehållet är ett brott, brytande av post tror jag det heter. Men jag tror inte det är olagligt att öppna någons post.

• Anonym

Liten Björn skrev 2007-11-26 15:04:25 följande:

Att undanhålla någons post utan att öppna den och meddela om innehållet är ett brott, brytande av post tror jag det heter. Men jag tror inte det är olagligt att öppna någons post.
    förlåt att jag lånar tråden

Men om jag fortfarande efter 1 år och 3 månader får brev till dem som bodde här på min adress innan mig är det ett brott av mig att slänga det då?
    Första gångerna ringde jag till den distans som skickat och sa att dem inte bodde här men när det inträffar ett antal gånger till efter det känns det som man får skylla sig själv om man inte har eftersändning. Det är bara inkassobrev och mest till ett av deras barn, Hemskt men varför skall jag engaera mig när inte dennes föräldrar gör det.
    Men då är jag en brottsling som gör så då. för nu åker dem i soptunnan direkt.
Svar på tråden Öppnat brev!