• Dripknot

Öppnat brev!

När jag gick igenom posten idag så hittade jag ett brev där, adresserat till mig. Någon har öppnat det och troligen också läst innehållet. Jag har polisanmält det.

Någon som vet om det finns något annat jag kan göra? Min sambo sa att det räknas som ett grovt brott att öppna brev som är adresserat till någon annan än en själv. Är det så? Vad har jag för rättigheter/skyldigheter?

Känns kränkande att någon läst min post!!! :(

• Svar på tråden Öppnat brev!
  • Anonym (brevbärare)
    Anonym skrev 2007-11-26 15:24:51 följande:
    Liten Björn skrev 2007-11-26 15:04:25 följande:
    förlåt att jag lånar trådenMen om jag fortfarande efter 1 år och 3 månader får brev till dem som bodde här på min adress innan mig är det ett brott av mig att slänga det då?Första gångerna ringde jag till den distans som skickat och sa att dem inte bodde här men när det inträffar ett antal gånger till efter det känns det som man får skylla sig själv om man inte har eftersändning. Det är bara inkassobrev och mest till ett av deras barn, Hemskt men varför skall jag engaera mig när inte dennes föräldrar gör det. Men då är jag en brottsling som gör så då. för nu åker dem i soptunnan direkt.
    Ett par frågor ocg råd från en brevbärare:
    Har de som ni får post till samma efternamn som er?
    Har du provat att ringa ert utdelningskontor och berätta om problemet?
    Ni ska INTE behöva få dessa personers post överhuvudtaget nämligen.
    Mvh Postman
  • LillaFågelBlå
    TessanSessan skrev 2007-11-26 18:31:14 följande:
    Liten Björn skrev 2007-11-26 15:43:55 följande:
    TS förlåt att jag lånar din tråd men blev lite orolig när jag läste detta. Har nämligen sett på eniro att det finns två personer till som står skrivna på min adress (bor inte i lgh). Det är inte han som bodde här innan mig utan de måste ha bott här för ännu längre sen. Kan det alltså bli problem för mig då? Misstänker ju att det inte direkt är några hederliga människor som har "glömt" ändra adress efter så lång tid. Nån som vet?
    man kan inte se på eniro eller hitta vem som är skriven på en viss adress, deras register är ju inte folkbokföringen!!
  • TessanSessan
    GefleTjej skrev 2007-11-26 20:33:32 följande:
    man kan inte se på eniro eller hitta vem som är skriven på en viss adress, deras register är ju inte folkbokföringen!!
    Okej men varför står det på eniro att de bor här då?
  • timberhochmandie

Anonym (*) skrev 2007-11-26 20:13:30 följande:

Nä, det anses inte som ett allvarligt brott. INte när det gäller privata brev till svenssons. Det ska mycket till för att det ska anses allvarligt eller grovt.
    Tja, fängelse finns ju i straffskalan i alla fall... Böter eller fängelse i upp till två år.
  • Anonym (*)
    timberhochmandie skrev 2007-11-27 00:32:30 följande:
    Anonym (*) skrev 2007-11-26 20:13:30 följande: Tja, fängelse finns ju i straffskalan i alla fall... Böter eller fängelse i upp till två år.
    JO, men det är inte ett grovt brott.
  • Anonym (miss J)

Det värsta jag vet är när folk som flyttar skiter i att adressändra. och det har hänt nu när vi flyttat till ny lägenhet. annorlunda är det ju om det bara råkar komma fel, såklart... grannens post brukar ibland komma i min låda, då är det ju bara o gå över och lägga i dennes.

men där vi bor nu har personen innan skitit i adressänding..jag får hem massa post från henne. bokklubbar o allt möjligt. senast igår kom en lönespecifikation. nyfiken som man är, öppnar man ju såklart... sen slänger jag dem.

• Anonym (*)
    Anonym (miss J) skrev 2007-11-27 07:42:13 följande:
    Det värsta jag vet är när folk som flyttar skiter i att adressändra. och det har hänt nu när vi flyttat till ny lägenhet. annorlunda är det ju om det bara råkar komma fel, såklart... grannens post brukar ibland komma i min låda, då är det ju bara o gå över och lägga i dennes.men där vi bor nu har personen innan skitit i adressänding..jag får hem massa post från henne. bokklubbar o allt möjligt. senast igår kom en lönespecifikation. nyfiken som man är, öppnar man ju såklart... sen slänger jag dem.

Adressändring kan de ju ha gjort, men inte begärt eftersändning av post.

Ingen vinner ju på att strunta i att adressändra.

• Dripknot

Hallåååå ni som startat en egen diskussion om kronolle, adressändring och dylikt! Ni kan väl starta en egen tråd så min (som vanligt när man startar en tråd) inte drar OT alltför mycket.

• Anonym (*)
    Dripknot skrev 2007-11-27 10:05:39 följande:
    Hallåååå ni som startat en egen diskussion om kronolle, adressändring och dylikt! Ni kan väl starta en egen tråd så min (som vanligt när man startar en tråd) inte drar OT alltför mycket.
    Fast du har ju fått svar på din fråga.

Själv tycker jag det var onödigt att polsanmäla. Troligtvis har någon öppnat av misstag och då är det inget brott. Om jag vore du, glöm och gå vidare. Det kommer iallafall inte bli någon förundersökning av polisen.
  • Anonym (brevbärare)
    Anonym skrev 2007-11-26 18:07:50 följande:
    Liten Björn skrev 2007-11-26 15:43:55 följande:
    jaha så då är det bara att skita i att betala, sen flytta och låta dem som flyttar in efter betala till kronofogden åt mig??Så kan det ju inte heller gå till, eller hur?
    Det står väl NAMN och adress på breven förhoppningsvis?
  • Anonym (brevbärare)

Anonym (*) skrev 2007-11-27 08:44:49 följande:

Adressändring kan de ju ha gjort, men inte begärt eftersändning av post.
    Ingen vinner ju på att strunta i att adressändra.
    Finns tyvärr en kategori människor som varken gör det ena eller andra.

Det brukar se ut ungefär så här:

1) Personen bor på en adress, får ganska mycket räkningar.
    2) Personen flyttar utan att adressändra
    3) Efter ett tag vräker det in räkningar, inkasso, krono osv
  • Anonym (*)
    Anonym (brevbärare) skrev 2007-11-27 10:24:10 följande:
    Anonym (*) skrev 2007-11-27 08:44:49 följande: Finns tyvärr en kategori människor som varken gör det ena eller andra. Det brukar se ut ungefär så här:1) Personen bor på en adress, får ganska mycket räkningar.2) Personen flyttar utan att adressändra3) Efter ett tag vräker det in räkningar, inkasso, krono osv
    VIsst finns det, men ingen överhängade majoritet.
  • SandvikenMamma

I början av sommaren flyttade jag till min nuvarande lägenhet, innan dess bodde jag i ett höghus. Det fanns en gammal kvinna som har samma efternamn som jag och dotra min har, hon bodde på våning 5 och vi på våning 2. Brevbäraren kunde nog inte läsa riktigt, för jag fick ofta hennes post.

Det hände att jag slängde ett snabbt öga på vem brevet var adresserat till, läste "Andersson" och sen adressen, det stämde ju. Jag öppnade hennes post några gånger, men upptäckte snart att jag fått hennes post och fick skriva en lapp och lägga i hennes brevinkast.

Det är så lätt hänt, för nog tusan räknar man väl med att posten man får hem går till någon familjemedlem, och inte till någon granne?

• Anonym (mehmeh)

kan du inte bara stryka över adressen när breven kommer och lägga in i närmaste brevlåda...då behöver du inte känna dig skyldig till något..

TessanSessan skrev 2007-11-26 20:57:18 följande:
    Okej men varför står det på eniro att de bor här då?
  • Anonym (mehmeh)
    men orka va du......åå lämna min tråd i fred.....yaya vi ska väl inte störa din tråd...
  • Anonym (brevbärare)
    Ok. Det var inte meningen! För att hålla sig till ämnet då:
    Jag tycker du överreagerar. Ditt brev har kommit fel. Nån har av misstag öppnat det. Men, sedan har de sett sitt misstag och du har fått ditt brev. Polisanmäla? Lugna ner dig. Människor begår misstag. Brevbärare också.
  • Anonym (brevbärare)

Anonym (mehmeh) skrev 2007-11-27 10:33:37 följande:

kan du inte bara stryka över adressen när breven kommer och lägga in i närmaste brevlåda...då behöver du inte känna dig skyldig till något..
    Skriv att det är fel, att de flyttat på det och lämna det på närmsta låda. Då slipper du snart problemet.
  • FruSundahl

Jag fick hem öppnade sen igentejpade brev. Bla från banken, försäkringsbolaget osv. Allt som jag själv anser är väldigt viktigt. Ringde posten och frågade hur fan det kunde hända, sambon fick också hem öppnad post.

Fanns tydligen en en bra bit bort som hade en snarlik adress. Hrm.

Det man inte minns har inte hänt
Svar på tråden Öppnat brev!