• Dripknot

Öppnat brev!

När jag gick igenom posten idag så hittade jag ett brev där, adresserat till mig. Någon har öppnat det och troligen också läst innehållet. Jag har polisanmält det.

Någon som vet om det finns något annat jag kan göra? Min sambo sa att det räknas som ett grovt brott att öppna brev som är adresserat till någon annan än en själv. Är det så? Vad har jag för rättigheter/skyldigheter?

Känns kränkande att någon läst min post!!! :(

• Svar på tråden Öppnat brev!
  • Trubbsla

Jag har inte läst hela tråden, men kan berätta vad som hände mig. Vi har 4 brevlådor på våran vägg och en gång hade grannens brev hamnat i min låda. Jag tänkte inte så långt utan plockade in posten och började sprätta breven. Till min fasa så upptäcker jag att jag har öppnat ett brev som inte var mitt. Så jag försluter brevet och skriver en ursäkta lapp och sätter dit och lägger tillbaka till grannens låda.
    Tack å lov ingen skada skedd, men jisses vad lätt hänt att råka öppna utav misstag.

• Zaria

Varför inte bara vara glad och tacksam att brevet öht kom fram? Hos oss var det ganska vanligt för ett tag sedan att grannars post kom hit och min post kom till grannen och visst råkade man öppna grannens post ibland av bara farten. Förstår inte syftet att anmäla när man inte vet varför brevet är öppnat. Kan ju vara en snäll granne som öppnat av bara farten och sett "OUPS det där var inte mitt" och sedan skickat in det i ert brevinkast.

• Liten Björn

Nej, det verkar orimligt. Vet inte hur det går till exakt.

Anonym skrev 2007-11-26 18:07:50 följande:
    Liten Björn skrev 2007-11-26 15:43:55 följande:
    jaha så då är det bara att skita i att betala, sen flytta och låta dem som flyttar in efter betala till kronofogden åt mig??Så kan det ju inte heller gå till, eller hur?
  • TessanSessan

Jag vet inte riktigt hur det funkar, men dom går dit där personen med skulderna har sin adress. En vän råkade ut för det. Hennes sambo hade skulder och flyttade utan att göra adressändring. Posten kom till henne och han kom en gång i veckan och hämtade den. Men han betalade inte sina skulder så kronofogden tog hennes prylar för att han var skriven där och det blev en jävla process för att få tillbaka grejjorna.
    TS förlåt att jag lånar din tråd men blev lite orolig när jag läste detta. Har nämligen sett på eniro att det finns två personer till som står skrivna på min adress (bor inte i lgh). Det är inte han som bodde här innan mig utan de måste ha bott här för ännu längre sen. Kan det alltså bli problem för mig då? Misstänker ju att det inte direkt är några hederliga människor som har "glömt" ändra adress efter så lång tid. Nån som vet?
  • Liten Björn

Verkar som att jag skrämt upp folk. Sorry sorry! Lyssna inte för mycket på mig, jag är alltså inte säker. Jag utgick bara ifrån ETT exempel.

TessanSessan skrev 2007-11-26 18:31:14 följande:
    TS förlåt att jag lånar din tråd men blev lite orolig när jag läste detta. Har nämligen sett på eniro att det finns två personer till som står skrivna på min adress (bor inte i lgh). Det är inte han som bodde här innan mig utan de måste ha bott här för ännu längre sen. Kan det alltså bli problem för mig då? Misstänker ju att det inte direkt är några hederliga människor som har "glömt" ändra adress efter så lång tid. Nån som vet?
  • TessanSessan

Men man kanske borde kontakta nån? Men vem i så fall?

• Anonym (1)

TessanSessan; du ska kontakta folkbokföringen (Skatteverket) och tala om att dessa människor inte bor på din adress!

• TessanSessan

Tack för svaret! Ska jag se till att göra då!

• Cocco

Det är olagligt att öppna andra människors post och det anses vara ett relativt allvarligt brott.
    Men om det skett av misstag vilket kan hända när posten kommit fel så kan man ju anta att det ses som mindre allvarligt.
    Man får inte ens öppna sin make/makas post utan tillåtelse.

• Anonym (*)
    Cocco skrev 2007-11-26 20:10:12 följande:
    Det är olagligt att öppna andra människors post och det anses vara ett relativt allvarligt brott.Men om det skett av misstag vilket kan hända när posten kommit fel så kan man ju anta att det ses som mindre allvarligt.Man får inte ens öppna sin make/makas post utan tillåtelse.

Nä, det anses inte som ett allvarligt brott. INte när det gäller privata brev till svenssons. Det ska mycket till för att det ska anses allvarligt eller grovt.

Svar på tråden Öppnat brev!