• ciccie­lv
    Äldre 28 Nov 19:55
    74613 visningar
    95 svar
    95
    74613

    Amstaff bra eller dålig val?

    nån som har en amstaffhund?är de barnkära,lugna osv?

    vi funderar på att skaffa hund. är amstaff i ungefär samma temperament som en dobbenman?eller är den med lugn som ex golden retriver?vi är sugna på att skaffa en mindre hund som går ihopp med mindre barn.en amstaff går väll inte under kamphund?vi ska till en början prova på att sitta lite hundvakt åt en amstaff.

    jag är livrädd för dobberman o rottishundar,så nån stor "vakthund"blir det inte.

    nån son har en amstaff och kan geoss lite info om denna hundras?

  • Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?
  • synöve
    Äldre 28 Nov 20:12
    #1

    gå inn på www.amstaffwebben.com
    der står en del informasjon+ett forum var man kan få svar på manga frågor!
    amstaffen är en terrier,och kan ofta ha lite mer krutt och fart enn teks en golden..det är en aktiv hund som behöver mycke fysisk och psykisk motion..dom e som oftast jätte snälla,goda!
    du kan o lese mer på www.skk.se

  • iii
    Äldre 28 Nov 20:28
    #2

    Ja amstaffar är lika barnkära som alla andra raser är. De kräver dock mycket kunskaper utav sin ägare Ingen förstagångshund precis. Med fel ägare som inte vet vad dom gör så kan den mycket väl bli farlig. Därför tycker jag att man ska veta tillräckligt om rasen för att veta vad man ger sig in på. (gäller inte bara amstaffar såklart)

    Temperamentsmässigt är den varken som en dobberman eller som en golden, det är helt olika rasgrupper det handlar om. En dobberman är en brukshund med ganska mycket vakt i sig. Den vaktar alltså mer än en amstaff ofta, och har större arbetsbehov enligt min erfarenhet. En golden är en jakthund, så där skiljer sig det också mycket. Amstaffen har inte den jaktlusten i sig.. Sen tycker jag även att de är lugnare än golden, men sen upplever jag inte golden som en jättelugn ras heller visserligen

    De är ofta modiga och envisa när det gäller, precis som en terrier ska vara

    Amstaffar är inte medfött aggressiva mot människor, men det KAN ju bli problem med andra hundar med tanke på dess bakgrund. Det behöver inte alls bli problem, till viss del blir det vad man gör det till, men man får ändå räkna med det.

    Amstaffen går väl under "kamphundskategorin" på det sättet att det är en ras som har använts till kamp (och tyvärr fortfarande görs idag utav oseriösa personer), men för mig är en kamphund som är TRÄNAD för kamp.

    Du kan läsa mer om rasen här

    www.amstaffklubben.se/

  • iii
    Äldre 28 Nov 20:30
    #3

    "för mig är en kamphund EN HUND som är TRÄNAD för kamp" menade jag så klart

  • emelia­smamma
    Äldre 28 Nov 23:10
    #4

    Visst.. en kamphund är en hund som är tränad för kamp. Men den är ox framavlad att tända på alla cylindrar om den hamnar i en trångd situation. Men visst, de är väl som alla hundar, men de MÅSTE fostras rätt. Så visst finns det väl andra raser som kanske är mer lämpliga. Men, det beror nog mer på den som håller i andra änden av kopplet...

  • Äldre 30 Nov 14:29
    #5

    I mina ögon är en amstaff en brukshund i litet format.
    Dvs ligger på hög aktivitetsnivå med bra skärpa och dåd. Inget man skaffar om man inte är beredd att arbeta sin hund.

    De flesta hundar är lugna och barnsnälla om de får rätt hantering från start....

  • Idris
    Äldre 30 Nov 19:06
    #6

    precis redovisat ett arbete om amstaff på instruktörsutbildningen där jag går.
    amstaff är en kanonbra familjehund och är avlad för att älska människan, men... den är även avlad för att vara dominant mot andra hundar. det går jättebra så länge ngn annan hund inte svarar upp mot dess beteende

    lycka till

  • Äldre 30 Nov 19:08
    #7

    Fast det gäller ju å andra sidan de flesta hundraser med lite "go" i...


    Idris skrev 2007-11-30 19:06:32 följande:
    precis redovisat ett arbete om amstaff på instruktörsutbildningen där jag går.amstaff är en kanonbra familjehund och är avlad för att älska människan, men... den är även avlad för att vara dominant mot andra hundar. det går jättebra så länge ngn annan hund inte svarar upp mot dess beteendelycka till
  • Idris
    Äldre 30 Nov 19:11
    #8
    qenzo skrev 2007-11-30 19:08:17 följande:
    Fast det gäller ju å andra sidan de flesta hundraser med lite "go" i...
    jo men om man ser till deras syfte så var det att tex användas till illegala hundslagsmål
  • Äldre 30 Nov 19:14
    #9

    Fast nu var d ju inte så med amstaffen, eftersom den ju togs fram för att man skulle få en "pbt" salongsvänlig och utställningbar :)

    Att de idag florerar ibland, i kamper gör de ju inte mer på hugget mot andra hundar än ex min dobbis.
    Så hundaggressivitet är ju inget specifikt för just amstaff, menar jag...


    Idris skrev 2007-11-30 19:11:09 följande:
    jo men om man ser till deras syfte så var det att tex användas till illegala hundslagsmål
  • JeckaH
    Äldre 30 Nov 21:45
    #10

    Det är ett dåligt val...

    Sorry alla staffeälskare, men jag tycker verkligen det. För hur familjelojala de än är, så finns alltid risken för attacker mot andra djur eller människor som inte tillhör familjen. En hund med kampursprung behöver inte vara arg för vilja kampa, det kan lika gärna vara hård lek. Kamplusten måste hela tiden tillgodoses och ändå räcker det inte alltid.

    Jättefina hundar, men en stor säkerhetsrisk.

Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?