JeckaH skrev 2007-12-02 15:15:07 följande:
Det finns ett antal hundraser som är avlade på extra maskulinitet och en av dem är amstaffen. Det kan ingen snacka emot. Det innebär en större risk för aggressivitet. Lägg då till att det är en hund som har kamp i generna och som gillar det. Tycker att det är skrämmande att så många rekommenderar denna ras till någon som ni inte ens känner mer än på internet. Det är också skrämmande hur det trivialiseras att denna hunden är stark och kan vara opålitlig i orätta händer. Med orätta händer menas faktiskt att man inte stimulerar kamplusten med lämpliga lekar utan låter hunden vara understimulerad och bara till för gos.Amstaffen ÄR en av de svårare raserna och det skriver de flesta hundinstruktör under på. Med det menar jag inte att det är en sämre ras än andra, men man ska nog inte rekommendera den till vem som helst. På min valpkurs fanns det en bullterrier och en amstaff och instruktören var noga med att berätta för ägarna om deras speciella ansvar. Det är människor som bagatelliserar sådana här saker som inte borde få äga en Amstaff.
Exakt! Varför envisas vissa människor med att säga att Amstaffen inte alls är farlig, när den faktiskt har kamp i generna och dessutom gillar det?
På valpkursen vi går är det en Amstaff med. När jag fick reda på det blev jag väl inte superglad... Men när jag väl träffade den så har faktiskt ändrat lite uppfattning om rasen. Men därmed är det inte sagt att jag skulle vilja ha en sådan. Anledningen till att jag tror att många ryggar tillbaka när de ser en sådan hund är att de ser lite farliga ut. För det gör de faktiskt! Det tycker iallafall jag.
Vet inte hur många gånger jag har sagt detta men anledningen till att Golden toppar listor över bettstatistik (inte för att jag sett den men) är att det finns så många av dem! I listorna har man inte tagit hänsyn till hur många bett det förekommer i förhållande till antalet hundar. Och då säger ju den statistiken ingenting. Dessutom är inte Golden en jakthund, det är en apporterande hund. Sorry att jag kom lite OT.