• ciccielv

Amstaff bra eller dålig val?

nån som har en amstaffhund?är de barnkära,lugna osv?

vi funderar på att skaffa hund. är amstaff i ungefär samma temperament som en dobbenman?eller är den med lugn som ex golden retriver?vi är sugna på att skaffa en mindre hund som går ihopp med mindre barn.en amstaff går väll inte under kamphund?vi ska till en början prova på att sitta lite hundvakt åt en amstaff.

jag är livrädd för dobberman o rottishundar,så nån stor "vakthund"blir det inte.

nån son har en amstaff och kan geoss lite info om denna hundras?

• Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?
  • ciccielv

BimBims Mamma

du blandar ihopp mig med nån annan

Zaria sorry,inlägget var inte menat till just dig

• ixxia

Bra hund om man kan rasen, ingen "förstahund" tycker jag.

jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND med våra barn...
  • Änglatrumpeten

kanon hund och bra med barn OM det är rätt hundkunnig ägare. Ägarna skapar ju hunden

• ixxia

såg att du "va livrädd" för dobermann å rottis, då kanske inte denna ras är att rekomendera då den verkligen kan sätta dej på prov om man får en "tuff" indevid, storleken har ju inget att göra med kapaciteten på en hund med "tufft psyke" oavsett ras.

jaaa, vi ha en sån där farlig KAMPHUND med våra barn...
  • figurehead

Amstaff går tyvärr under kamphund då den är framavlad från samma stam som American Pitbull.

Amstaffen är en underbar och vacker hund med ett stabilt psyke om man inte köper den privat på blocket, för då kan ju få vad som helst.

Har man hundvana så är det inga problem med Amstaff. Men som nämnts ovan så är det nog inget lyckat köp som första hund kanske.

• qenzo

Är det inte ännu mer "B" att INTE skaffa en hund för att andra tycker det?
    Eller är det så jävla inne att inte följa sin egen smak?

Har man kunskap är rasen inget problem. Men d klart... Jag är väl en del "B"...

Cornellia skrev 2007-12-01 15:28:48 följande:
    Att skaffa en hund bara för att visa att man inte bryr sig om vad folk tycker känns juh lite B.
  • JeckaH

Det finns ett antal hundraser som är avlade på extra maskulinitet och en av dem är amstaffen. Det kan ingen snacka emot. Det innebär en större risk för aggressivitet. Lägg då till att det är en hund som har kamp i generna och som gillar det.

Tycker att det är skrämmande att så många rekommenderar denna ras till någon som ni inte ens känner mer än på internet. Det är också skrämmande hur det trivialiseras att denna hunden är stark och kan vara opålitlig i orätta händer. Med orätta händer menas faktiskt att man inte stimulerar kamplusten med lämpliga lekar utan låter hunden vara understimulerad och bara till för gos.

Amstaffen ÄR en av de svårare raserna och det skriver de flesta hundinstruktör under på. Med det menar jag inte att det är en sämre ras än andra, men man ska nog inte rekommendera den till vem som helst. På min valpkurs fanns det en bullterrier och en amstaff och instruktören var noga med att berätta för ägarna om deras speciella ansvar.

Det är människor som bagatelliserar sådana här saker som inte borde få äga en Amstaff.

• qenzo

Ingen är ute efter att bagatellisera rasen öht vad jag har sett. Däremot är det irriterande att se folk säga att amstaffen är farligare än ngn annan ras med samma egenskaper.
    Det spelar ingen roll om det är en amstaff eller ngn av bruksraserna man skaffar. De kräver oftast en jävla massa av sin förare, och det är ju just det många i den här tråden har försökt få fram.

JeckaH skrev 2007-12-02 15:15:07 följande:
    Det finns ett antal hundraser som är avlade på extra maskulinitet och en av dem är amstaffen. Det kan ingen snacka emot. Det innebär en större risk för aggressivitet. Lägg då till att det är en hund som har kamp i generna och som gillar det. Tycker att det är skrämmande att så många rekommenderar denna ras till någon som ni inte ens känner mer än på internet. Det är också skrämmande hur det trivialiseras att denna hunden är stark och kan vara opålitlig i orätta händer. Med orätta händer menas faktiskt att man inte stimulerar kamplusten med lämpliga lekar utan låter hunden vara understimulerad och bara till för gos.Amstaffen ÄR en av de svårare raserna och det skriver de flesta hundinstruktör under på. Med det menar jag inte att det är en sämre ras än andra, men man ska nog inte rekommendera den till vem som helst. På min valpkurs fanns det en bullterrier och en amstaff och instruktören var noga med att berätta för ägarna om deras speciella ansvar. Det är människor som bagatelliserar sådana här saker som inte borde få äga en Amstaff.
  • Minikatt
    JeckaH skrev 2007-12-02 15:15:07 följande:
    Det finns ett antal hundraser som är avlade på extra maskulinitet och en av dem är amstaffen. Det kan ingen snacka emot. Det innebär en större risk för aggressivitet. Lägg då till att det är en hund som har kamp i generna och som gillar det. Tycker att det är skrämmande att så många rekommenderar denna ras till någon som ni inte ens känner mer än på internet. Det är också skrämmande hur det trivialiseras att denna hunden är stark och kan vara opålitlig i orätta händer. Med orätta händer menas faktiskt att man inte stimulerar kamplusten med lämpliga lekar utan låter hunden vara understimulerad och bara till för gos.Amstaffen ÄR en av de svårare raserna och det skriver de flesta hundinstruktör under på. Med det menar jag inte att det är en sämre ras än andra, men man ska nog inte rekommendera den till vem som helst. På min valpkurs fanns det en bullterrier och en amstaff och instruktören var noga med att berätta för ägarna om deras speciella ansvar. Det är människor som bagatelliserar sådana här saker som inte borde få äga en Amstaff.
    Exakt! Varför envisas vissa människor med att säga att Amstaffen inte alls är farlig, när den faktiskt har kamp i generna och dessutom gillar det?

På valpkursen vi går är det en Amstaff med. När jag fick reda på det blev jag väl inte superglad... Men när jag väl träffade den så har faktiskt ändrat lite uppfattning om rasen. Men därmed är det inte sagt att jag skulle vilja ha en sådan. Anledningen till att jag tror att många ryggar tillbaka när de ser en sådan hund är att de ser lite farliga ut. För det gör de faktiskt! Det tycker iallafall jag.

Vet inte hur många gånger jag har sagt detta men anledningen till att Golden toppar listor över bettstatistik (inte för att jag sett den men) är att det finns så många av dem! I listorna har man inte tagit hänsyn till hur många bett det förekommer i förhållande till antalet hundar. Och då säger ju den statistiken ingenting. Dessutom är inte Golden en jakthund, det är en apporterande hund. Sorry att jag kom lite OT.
  • Minikatt
    qenzo skrev 2007-12-02 15:43:23 följande:
    Ingen är ute efter att bagatellisera rasen öht vad jag har sett. Däremot är det irriterande att se folk säga att amstaffen är farligare än ngn annan ras med samma egenskaper.Det spelar ingen roll om det är en amstaff eller ngn av bruksraserna man skaffar. De kräver oftast en jävla massa av sin förare, och det är ju just det många i den här tråden har försökt få fram.
    Men har de andra bruksraserna kamp i generna? Jag menar inte att säga emot dig, jag undrar faktiskt bara
Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?