• ciccielv

Amstaff bra eller dålig val?

nån som har en amstaffhund?är de barnkära,lugna osv?

vi funderar på att skaffa hund. är amstaff i ungefär samma temperament som en dobbenman?eller är den med lugn som ex golden retriver?vi är sugna på att skaffa en mindre hund som går ihopp med mindre barn.en amstaff går väll inte under kamphund?vi ska till en början prova på att sitta lite hundvakt åt en amstaff.

jag är livrädd för dobberman o rottishundar,så nån stor "vakthund"blir det inte.

nån son har en amstaff och kan geoss lite info om denna hundras?

• Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?
  • qenzo

Men ska man leva livet, genom att lyssna på alla andra hela tiden, ja då får man ett helvete.
    Klart som tusan man ska köpa den ras man är mest intresserad av OM man har kunskap att hantera en hund med mkt motor.

missYama skrev 2007-12-01 01:34:18 följande:
    jag skulle säga att det är ett dåligt val endast på grund av att jag förknippar dom hundarna med "alkisar" och "missbrukare". Och förstår inte varför någon vill sprida såna vibbar kring sig..
  • MrsQ

Självklart ska hunden inte vara nån leksak, vad jag menar var att hunden är jättestark när man leker med den!

• LjuvligaJulia
    Cornellia skrev 2007-12-01 01:42:07 följande:
    Håller med, jag förstår inte varför man vill ha en hund som många människor har reservationer mot. Det finns så otroligt många raser, men säg att det är runt 5-10 raser som folk i allmänhet är skeptiska mot. Varför skaffa just en sådan?
    Troligtvis för att alla inte bryr sig om vad andra tycker och har mer kunskap än "skeptiska" människor!
  • Cornellia

Att skaffa en hund bara för att visa att man inte bryr sig om vad folk tycker känns juh lite B.

LjuvligaJulia skrev 2007-12-01 12:30:24 följande:
    Troligtvis för att alla inte bryr sig om vad andra tycker och har mer kunskap än "skeptiska" människor!
  • tinkerbell

just för att folk har hört och sett betyder det inte att en enskild ras direkt är farlig för alla,som sagt man kan inte dömma en ras pga rykten den har,som någon nämnde så är golden och pudlar en ras som inte får lika stor omtalande artikel i tidningar då de biter och attackerar,det döljer man under mattan just för att de anses mer som familjehundar och att sannolikheten för att en sån ras skulle attackera och bita till är lika stor och tom större än de omtalade så kallade kamphundar.

• ciccielv

tinkerbell

precis,det är som att säga att alla normän är farliga om en norrman är farlig.de hundar som går till angrepp mest är just golden,stod i nått test i höstasminns inte vart jag läste det

trevligare hund än amstaffen har jag knappt mött,han var så otroligt intelligent.skällde inte ens på andra människor eller hundar.lyssnade på komandon direkt

inte undra på att vissa folk blir "galna"då de har en massa fördommar.

vi hade en dobberman här,och den hunden var livsfarlig!hundens matte hade ingen pli på hunden.trots att den hunden var livsfarlig så betyder det inte att alla dobberman är farliga

bättre att ta reda på fakta innan förtalar och talar negativt en hundras

• ciccielv

Zaria

det är inte hundens fel om den går till angrepp,oavsett det är en pudel,golden eller en amstaff

det är HUNDÄGAREN det är fel på.antingen har de inte uppfostrat hunden rätt eller så har de tränat hundet till kamp.har ägaren tränat hunden till kamphund så spelar inte hundrasen nån roll

• Zaria
    ciccielv skrev 2007-12-01 17:32:33 följande:
    Zaria det är inte hundens fel om den går till angrepp,oavsett det är en pudel,golden eller en amstaffdet är HUNDÄGAREN det är fel på.antingen har de inte uppfostrat hunden rätt eller så har de tränat hundet till kamp.har ägaren tränat hunden till kamphund så spelar inte hundrasen nån roll
    Ja men det är förmodligen HUNDEN man tittar på och inte ägaren, för oftast är det hunden som drar iväg och blir aggerssiv.

Var har jag skrivit att det är hundens fel? Och var har jag skrivit något om kamphund öht?

Jag skrev bara att folk kanske inte alltid tittar av avsky utan av RÄDSLA.
  • Zaria
    ciccielv skrev 2007-12-01 17:32:33 följande:
    Zaria det är inte hundens fel om den går till angrepp,oavsett det är en pudel,golden eller en amstaffdet är HUNDÄGAREN det är fel på.antingen har de inte uppfostrat hunden rätt eller så har de tränat hundet till kamp.har ägaren tränat hunden till kamphund så spelar inte hundrasen nån roll
    Tycker du skall läsa mitt inlägg en gång till för det du svarat på har jag inte ens skrivit något om.
  • BimBim o Knorrans Mamma

cicielv: Rätta mig om jag har fel men var inte du hundinstruktör eller liknande??
    har för mig det rån nån annan gammal tråd du skrev i??
    Eller iaf att du höll på med hundar?
    Gjort tråden pga annat?
    Kanske blandar ihop dig med ngn iof.

(¯`°?.¸ ♥ BimBim ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?