• ciccielv

Amstaff bra eller dålig val?

nån som har en amstaffhund?är de barnkära,lugna osv?

vi funderar på att skaffa hund. är amstaff i ungefär samma temperament som en dobbenman?eller är den med lugn som ex golden retriver?vi är sugna på att skaffa en mindre hund som går ihopp med mindre barn.en amstaff går väll inte under kamphund?vi ska till en början prova på att sitta lite hundvakt åt en amstaff.

jag är livrädd för dobberman o rottishundar,så nån stor "vakthund"blir det inte.

nån son har en amstaff och kan geoss lite info om denna hundras?

• Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?
  • FruMansour
    Cornellia skrev 2007-12-02 19:36:32 följande:
    Jo....men iom att det finns så otroligt många raser så måste det finnas mer än 1 ras man kan tänka sig. Och jag personligen skulle ta i beräkningen att min hund inte uppskattas av människor om kring mig och att jag kommer "dömas ut" pga av min hund. Och det skulle få mig att välja nån av de andra raserna som jag gillar och som passar mig och min familj.
    Eller så kan man ändå skaffa den hunden även om man vet att folk kommer att döma ut en.....Detta för att sen ha som uppdrag att visa alla, fördömande trångsynta stackars själar, att dessa hundar verkligen är helt underbara varelser.
  • Miiikaela

Vi har en amstaff blandras och hon är världens snällaste mot alla. Gillar barn och allt. Perfekt hund :)
    Förutom att hon drar i koppel (stark)
    och vaktar väldigt, men det är bra ibland.

• FruMansour
    ciccielv skrev 2007-12-02 18:22:54 följande:
    figurehead mycket bra sagt,det är ägarens fel om hunden går till angrepp oavsett hundras.
    Mmm Håller med... Min systerdotter har en chihuahua som är 2 dagar äldre än min Amstaffblandis och jag ser den hunden som livsfarlig. Hugger så fort man kommer i närheten, vaktar och är oberäknelig som attan..... Medan min hund är den mest uppfostrade de nånsin träffat.. Lite kul med tanke på att de dömde ut mig: "Herregud har du inget ansvar för barnen? .... Hur kan man skaffa en sån där hund?"
    Jag kan bara tillägga att de inte längre klagar på min hund...
  • lantmamman

älska mina am staffar. kan inte säga att de kräver mer av ägaren än vilken hund som helst, men hos oss har rangordningen aldrig varit några problem. de vet vem som bestämmer. dessutom har vi två tikar. jag tror att det blir mindre problem så.

• Dodisens mamma

Om du väljer att köpa en amstaff så se till att den framförallt är registrerad genom SKK och att den är en valp när du köper den. Jättebra att ni provar att ha en hemma. Ett tips är att se till att man har "stöd" av en van amstafftränare tidigt som du går kurser hos och får stöd hos i olika frågor och situationer.

• LjuvligaJulia
    FruMansour skrev 2007-12-02 21:54:54 följande:
    Mmm Håller med... Min systerdotter har en chihuahua som är 2 dagar äldre än min Amstaffblandis och jag ser den hunden som livsfarlig. Hugger så fort man kommer i närheten, vaktar och är oberäknelig som attan..... Medan min hund är den mest uppfostrade de nånsin träffat.. Lite kul med tanke på att de dömde ut mig: "Herregud har du inget ansvar för barnen? .... Hur kan man skaffa en sån där hund?"Jag kan bara tillägga att de inte längre klagar på min hund...
    Det är ju det som är med just chihuahuan att folk inte vet att det faktiskt är en brukshund som måste tränas och aktiveras...pappas fru lämnar sin hund hos mig 2 dagar i veckan för att jag ska träna sök och lydnad med den för hon hade planer på att ta bort den pga. mycket dålit beteende..hon trodde de va nåt fel på hunden men de va henne de va fel på=) Finns som sagt mycket värre hundar än amstaffen och de är aldrig hundens fel de är ägarens=)
  • Zaria
    FruMansour skrev 2007-12-02 21:51:22 följande:
    Eller så kan man ändå skaffa den hunden även om man vet att folk kommer att döma ut en.....Detta för att sen ha som uppdrag att visa alla, fördömande trångsynta stackars själar, att dessa hundar verkligen är helt underbara varelser.
    Med den synen du har på folk runtikring dig tvivlar jag på att du bevisar något alls. Folk är tack vare media och tack vare oseriösa hundägare ofta LIVRÄDDA för Pitbull/Amstaff mfl.
    Att kalla rädda människor för fördömande och trångsynta stackars själar tror jag är helt fel väg att gå.

Däremot tror jag man absolut kan visa folk som är hundrädda eller tex varit med om negativa händelser att man faktiskt kan ha en sådan ras utan att den blir ett monster och att den faktiskt kan vara lika fim som vilken hund som helst.

Men som sagt jag tror folk är rädda idag,och inte alls speciellt förtappade. Alla är inte hundintressrade och det de vet om Pitbull/Amstaff är det de läser i tidningar och hör av andras erfarenheter.
    Att ogilla/ochfördöma är en fullt normal reaktion på rädsla. Inte för att folk vill jävlas.
  • Johanna 87

så här står det om american staffordshire terrier i "stora boken om hundar"

"American staffordshire terrier har sitt ursprung i engelska staffordshire bullterrier och avlades medvetet fram för att få större kroppsmassa och högre mankhöjd och vikt. Den erkänndes som egen ras 1936.
    Rasen har ofärtjänt fått rykte om sig att vara skarp och aggresiv, men trots sitt respektgivande utséende är den lugn och stabil och en älskvärd sällskapshund.
    American staffordshire terrier är kopmakt och kraftfullt byggd, livlig, muskulös och vig och mycket uppmärksam.
    I hemlandet kuperas vanligtvis öronen, men man föredrar numera okuperade öron, som har formen av rosenöron.. och sen fortsätter det med endel utseende fakta"

Men en sak som man bör uppmärksamma här är året amstaffen erkänndes som egen ras: 1936 det betyder altså att rasen American staffordshire terrier aldrig har avlats för hundkamp (som förbjöds på 1800-talet i USA) utan det är amstaffens förfäder som är det

I övrigt så är amstaffen precis som det står en trevlig och social ras (och MYCKET envis) som behöver en besämd och konsekvänt förare!

• thorn

Amstaff är nog inget bra val som förstahund, då den kräver mycket av sin förare.

Svar på tråden Amstaff bra eller dålig val?