Inlägg från: el skåpet |Visa alla inlägg
  • el skåpet

Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!

Alexiaa skrev 2007-12-20 23:25:35 följande:

Nja, snygghet kansek inte e viktigt...men en persons utstrålning är viktigt.Man representerar ändå ett land och kan itne se ut som Reinfelt gör, då tas man inte på allvar.
    Ytlig?
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-20 22:00:17 följande:

Har inget emot bistånd, jag tycker dock det är fel att Alliansen vill sänka biståndet till andra länder.Jag skulle vilja se en radikal ökning däremot!!!
    Kan du säga något land som tagit sig ur fattigdom genom bistånd? Eller på något vis fått kraftiga förbättringar med hjälp av bistånd?
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-21 12:04:33 följande:

el skåpet skrev 2007-12-21 10:57:22 följande:Kraftiga förbättringar finns massor exempel på, men det behövs stora tag från företag och liknande och bygga upp samhället och utbilda människor att klara sig själva.
    Fel!

Tvärtom är det så att länder förmodligen hade utvecklats mycket bättre om de inte fått bistånd, bistånden har endast bidragit till att göra länderna handlingsförlamade.
    De länder som tagit sig från fattigdom till industrialiserade samhällen har knappt fått något bistånd alls om du går tillbaka 30 år och ser vilka som lyckats respektive vilka som misslyckats.

Bistånd har bara en enda funktion och det är för att vi i den industrialiserade värden skall uppfatta oss själva som goda, framförallt politikerna.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-21 17:54:07 följande:

el skåpet skrev 2007-12-21 14:51:42 följande:Så du tycker vi ska strunta i att ge mat, vatten och mediciner till sudan då?Liksom helt ta bort biståndet och skita i dem...
    Vi? Bidrar du med något, du bor ju i annat land

Ja, vi förvärrar bara situationen som det fungerar nu
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-22 09:33:51 följande:

Du har ingen aning om vad du talar om, skulle vi dra oss ifrån Sudan nu så skulle miljontals människor dö.Sudan är ett icke fungerande land där medelåldern ligger på ungefär 37 år och tusentals barn dör varje dag...så snäll ta och läs på om landet och tala med kunnig människor.
    Nu förstår jag inte, du beskriver ett icke fungerande land och det är precis det jag nämnt. De länder som fått mycket bistånd har inte kommit igång. Jämför det med asiatiska länder som låg på samma nivå som många afrikanska för kanske 30-40 år sedan men som idag blomstrar. Varför ligger de afrikanska länderna kvar på i princip exakt samma nivå som de gjorde för 30 år sedan men vissa asiatiska länder kanske går om oss snart, detta trots att de fått massor av bistånd medan de asiatiska inte fått ett skit.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-22 11:59:48 följande:

el skåpet skrev 2007-12-22 11:27:28 följande:Var det inte du som prppagerade för att man inte skulla hämta sin information ifrån tidningar?Man kan inte bara sluta ge bistånd, då tycker jag du bör läsa på och kanske få information ifrån UD.T
    Jag kan visa hur mycket information som helst, du kan även se dagligen i tidningarna om problemen och att de kvarstår respektive så går det utmärkt och informera sig om länder som idag är väldigt utvecklade.

Bistånd behåller endast länder i sin fattigdom, det hjälper ju korrupta diktatorer och annat och behålla sin makt.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-22 12:12:47 följande:

De flesta ger bistånd idag till Afrika, för de är i behov av det helt enkelt...sedan kanske du är ovanligt kall som vill låta människor dö.
    Tänker du på katastrofbistånd så ja, annars inte.

Jag förespråkar bistånd som fungerar, det bistånd du tycker är bra får väldigt många människor och dö.

Etiopien hade år 1970 runt 30 miljoner invånare, idag är de snart 80 miljoner. Marken är förstörd och många fler svälter.

Kina är faktiskt ett land som har ett fungerande bistånd i afrika och det är därför att de investerar. det fungerar nämligen till skillnad från den typ av bistånd du förespråkar.

Även den form av bistånd som sker när någon från ett land åker till annat land och jobbar samt skickar hem pengar till släkt. det får en mycket bättre träffbild och de pengarna blir inte korrupta.
  • el skåpet

Alexiaa skrev 2007-12-22 12:25:33 följande:

el skåpet skrev 2007-12-22 12:19:25 följande:Men vi måste fortfarande hjälpa de som har problem, de som dör och svälter...
    Ja på rätt sätt, inte så man orsakar fler som svälter och dör
Svar på tråden Jävla Alliansen!!!!!!!!!!!