Inlägg från: Skruttis1979 |Visa alla inlägg
  • Skruttis1979

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Jag har också GBS. De upptäckte det i v. 15 tror jag... då jag hade väldigt mycket sammandragningar. Blev sjukskriven helt för hotande förtidsbörd, ifall livmodertappen blir påverkad av sammandragningarna.

Jag ska påbörja min fjärde Kåvepeninkur nu för gbs:en inte försvinner. Har gjort nya odlingar ca 14 dagar efter avslutad kur... Nu sist gick jag dit och lämnade prov, utan att läkarn hade ordinerat det. För jag känner att jag vill ha "kontroll" på gbs:en och veta om jag har det kvar... Symtomen jag har är sammandragningarna... Annars ingenting.

Men jag har också lärt mig "leva med det" och är inte orolig nu längre, som jag var i början!! Jag får antibiotika under förlossningen, och de har koll på bebisen!!
    Jag har dessutom skrivit ner det i min "förlossningsönskelista" - att jag har gbs och att de kollar NOGA!!
    Bara utifall att nån skulle MISSA att läsa det i journalen!
    Så jag känner mig trygg med att de vet vad de gör på förlossningen och äter jag penicillin så känns det "under kontroll" även nu under graviditeten!!

LYCKA TILL!!

/Sara

• Skruttis1979

Sophia: LYCKA TILL du också - du har ju absolut inte långt kvar nu!!! och det ÄR skönt att höra andra som är i ens situation men som också kommit över stadiet av att oroa sig för mycket!!
    Du får gärna skriva några rader till mig då du fått din bebis, och berätta hur allt gick!! (hur de behandlade dig och bebben på grund av gbs:en osv...)

• Skruttis1979

jag är inne på min femte kur med Kåvepenin nu. Har haft GBS hela tiden - upptäckte det runt v. 18. Hade då UVI men utan UVI-symtom.
    Har inte haft symtom sen dess heller. Jag sökte läkaren för jag hade grymma sammandragningar, och då upptäckte de detta.

Är i v. 35 nu och började min femte kur igår.

Kommer att få antibiotikadropp på förlossningen. Allt står i min journal. Har dessutom skrivit ner önskningar och krav, inför min förlossning. Där står också att jag har GBS (IFALL de missar det i min journal).

Känns lugnare att veta om att jag har det, och får behandling för det - än att gå och undra OM jag har det och därmed gå obehandlad. Det är ju då riskerna är större att man smittar barnet och att det kan "gå illa" och sådär...

/Sara

• Skruttis1979
    flower76 skrev 2008-01-18 13:46:55 följande:
    Om du har i urinen när du närmar dej v35, så tar dom även rektalt för att se i vilken omfattning man bär på Gbs. Sen utgår dom ifrån det med behandlingen sen.
    Det är inte alls säkert att dom tar rektala prover. JAg har haft GBS hela graviditeten och fick nytt penicillin i v. 35. Men inga prover rektalt har tagits. Har hört att om man har det i urinen, så har man GBS av högsta dos ändå... så varför göra rektala prover då??
  • Skruttis1979

madame rouge skrev 2008-01-21 10:11:06 följande:

Hej igen ,är det så att man inte behöver oroa sig för bebin då man tar AB för då ska väl den hålla GBS mängden på en ok nivå??Jaa all denna oro,Kram på er alla .
    Det är ju bra att de upptäckt GBS:en så man får behandling. Får du behandling så hålls bakterierna under kontroll. Gå tillbaka bara med nya odlingar ca 10-14 dar efter sista tabletten... så du verkligen vet att GBS:en är borta... är den borta då, så gå med ny odling igen efter ett tag. GBS:en har en tendens att komma tillbaka.

Jag har ätit AB 5 gånger under graviditeten. Än så länge mår bebisen bra!! Sen får jag ju AB vid förlossningen också!! :) Jag känner mig inte orolig längre, men gjorde då jag inte gått så många veckor. Men får man behandling kan man lättare slappna av... Det är då du går obehandlad som det kan bli farligt, då bakterierna finns i så hög dos...
  • Skruttis1979

Min barnmorska har också sagt så... "Lämna nytt urinprov om du har symtom". FAst jag har lämnat in iaf... och sagt att jag har symtom. Iof har jag sammandragningar och så, så symtom har jag ju, men jag vet inte om det beror på GBS:en, eller att jag är så långt gången nu så att det är "naturliga" sammandragningar.

Jag har kännt på lukten på urinen då det gått 10-14 dagar efter sista tabletten, att det luktar mer illa. Det har jag sagt till bm också och det är tydligen ett symtom också...

Men jag har varit tveksam några av gångerna, på om jag egentligen har symtom eller om jag bara vill veta för säkerhets skull... men det skiter jag i - jag har RÄTT att lämna odling och det är ju bara att säga att du känner av symtom, så är det ju inget att orda om!!! :)

• Skruttis1979

nej, precis. Bättre att få veta än att gå och vara orolig anser jag!!

Det är ju bara att säga att det gör ont när du kissar eller behöver kissa ofta eller så... för det kan ju inte din bm se eller veta på NÅT sätt alls!!
    Skulle det sen visa sig att du inte har bakterien kvar, så kan det ju vara bebisen som tryckt på blåsan... och därav gett symtomen... så man kan ju aldrig kalla dig "lögnare" då heller!! ;)

Kör på, bättre att du får veta och kunna känna dig lugn, än att vara orolig.

• Skruttis1979

nej, så kan det ju vara... jag ska få AB vid förlossningen, så jag inte ska smitta bebisen. Och eftersom jag har i urinet, så antar dom väl att jag har det både på tappen och rekalt... (antar jag, som sagt). Det kanske är det vanligaste att man har... och då finns ju eg. ingen anledning att ens testa rektalt eller på tappen, då jag har visat i urinen...

Jag känner mig iaf trygg med att jag vet om att jag får behandling under förlossningen och sådär... riskerna för att smitta bebis minskar ju radikalt eftersom jag får AB då, och även nu veckorna innan, om jag återigen påvisar GBS.

/Sara

• Skruttis1979

Jo... så är det. Har du det i urinen så har du liksom "högsta dos"... då behandlas man oftast...
    kräv det av läkaren!

• Skruttis1979

dom brukar inte kolla tappen eller i ändtarmen eller nåt - om de sett att man har det i urinen...
    För ger det utslag i urinen så har man så hög dos.

Det finns så klart olika "doser" man kan ha i urinen också.
    Första gången jag hade det, hade jag över 100.000 (vad de nu mäter i).
    Resterande gånger har jag haft över 50.000.

Blivit behandlad alla gånger med Kåvepenin. åt 5:e kuren för en vecka sen...

Iroma: Nej, då är det ju inte konstigt att de kollade tappen på dig - eftersom de inte visste om du hade GBS då... eftersom svaret på urinodlingen inte kommit. :)

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten