Inlägg från: Skruttis1979 |Visa alla inlägg
  • Skruttis1979

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

har frågat... men bara för att jag är så nyfiken och intresserad. :)

Frågade faktiskt nu sist hur dosen var vid sista provet, för då hade jag haft mer ont av sammandragningarna... men de var fortfarande på mer än 50.000... alltså inte så hög som den var allra första gången.

Men jag trodde att det kunde varit det... för mina sammandragningar etc. hade varit så kraftiga och blivit längre etc.... men det kan ju också vara att jag gått så långt som jag har gjort (37+0 idag), och att kroppen börjar ge mig förvärkar och sånt där tjafs... och det verkade det vara, eftersom det inte var högre dos än gången innan...

• Skruttis1979
    CloudBerry skrev 2008-01-22 08:25:47 följande:
    Så tråkigt att läsa om er enorma och väldigt onödiga oro, varför litar ni inte på de som är utbildade, dvs era barnmorskor och era läkare?GBS är jättevanligt men det vet ni säkert redan(1/3) och inte särskillt farligt så länge du inte har symtom, då kan en antibiotikakur sättas in men den är i sig gasnka onödig eftersom GBS:en kommer tillbaka på en gång. Istället brukar man behandla uvi och sedan om man inte har symtom av GBS vänta till förlossningen och sedan ge antibiotika dropp då för att inte barnet ska bli smittat.Den enda gång man ska reagera är om vattnet går, då kan barnet bli smittat om det går för lång tid.Hade GBS hela förra graviditeten utan att behöva behandlas med antibiotika och de missade även att ge antibiotika-dropp vid förlossningen vilket var det enda felet de gjorde. Har man GBS så ska man få antibiotika vid förlossningen, innan är väldigt onödigt och kan snarare göra att du blir resistent mot penicillinet om du har otur. Man ska aldrig ta antibiotika om det absolut inte är nödvändigt eftersom den då till slut blir verkningslös.Slappna av och njut av era graviditeter istället för att låta er onödiga oro stryra era liv.Det händer att barn dör av GBS ja men det händer även att de dör att mång andra orsaker och ska man vara livrädd för att som kan hända under en graviditet( det är mycket som kan gå snett) så borde man nästan låta bli att bli gravid öht.Googla allt ni orkar och lär er allt ni kan om GBS så kanske ni sedan blir lugnare och inser att GBS inte är så farligt som ni inbillat er.
    Nej, så är det ju...
    Men i början då man fått beskedet att man har GBS, är man orolig som fan. Och det kan vara skönt att ventilera den oron.
    Jag är inte orolig längre, man lär sig leva med det och det är ju som du säger; det finns så mkt som kan gå snett ändå, både under graviditet och infektioner etc. efteråt...

Men ibland när man läser på om ex. GBS, så kommer nya orosmoln upp; dels från artiklar, dels från andras hemska erfarenheter.
    Man suger lättare åt sig av det som kan gå fel, än de historier där det gått bra...

Jag tycker det är bra att det finns en tråd där man FÅR vara nojjig och orolig och ingen klandrar en för det - utan försöker stötta och ge råd istället!!
  • Skruttis1979

Ja, läsa på fakta är ju det bästa... och strunta i allas berättelser (om det inte är solskensberättelser vill säga)...

Har man fakta, kan man kräva mer av läkare och bm därefter.

• Skruttis1979

när jag ätit kåvepenin har jag fått 3 tabl./dag i 10 dagar...
    Det har jag fått ALLA gånger jag ätit under graviditeten.

Läkaren har inte ens tvekat på att skriva ut dem heller.

Och jag knaprar på, anser att läkarna vet bäst om du ställer diagnoserna mot varandra; obehandlad GBS vs. resistens mot GBS.
    Tror att obehandlad GBS är farligast...

Så jag känner mig trygg med detta. :)

• Skruttis1979

Kvinna 86;
    De menar väl att man oftast inte har några symtom alls, förutom UVI-symtom och har man inga symtom så testar man inte...

Alltså testar man först då man misstänker ex. UVI.

Full av förhoppning;
    Hoppas du får nytt penicillin då, så dina besvär försvinner för tillfället. Det är ju jobbigt att gå och både ha ont och dessutom vara orolig.

Jag lämnade nytt prov i torsdags morse, får se om det ger nåt utslag av GBS - det blir 6:e gången i så fall...

Men helst av allt hoppas jag att lillskrutten i magen vill titta ut typ NU!! :)

Ha en skön lördagkväll!

• Skruttis1979

Jag blev sjukskriven heltid i v. 19 tror jag det var... och just för tidiga sammandragningar. Läkaren var jättetydlig i sjukintyget och skrev; "smärtsamma sammandragningar" och "risk för förtidsbörd". Hon skrev inte i skjukintyget att jag har GBS, men det står i journalen och också att jag ska få antibiotikadropp vid förlossningen.

Ska påbörja min sjätte kur med Kåvepenin idag, så för mig har det inte försvunnit. Men jag ser ändå ljust på det - hade jag inte blivit behandlad så hade mina GBS kanske inte ens varit under kontroll så att säga.

Så jag knaprar på...

Vakttjejen: Jag tycker du ska gå och göra en odling! Du har rätt att göra en odling oavsett vad de säger. Det är bara det att de inte RUTINODLAR. Känner man symtom eller om oron skulle ta överhand, så kan de inte hindra dig från att göra en odling. Men man får ligga på själv... det är inget de ber en att komma in och göra.
    Jag har gjort odling var 3:e -4:e vecka sen jag fick GBS. De har frågat mig om jag har symtom och jag har svarat. "Har sammandragningar fortfarande, lite ont då jag kissar, tycker det luktar illa om urinen, jag är orolig och VILL testa utifall att..." etc.
    De har aldrig vägrat mig ett prov. Får istället med mig rör hem att komma in med med morgonurin. :)

/Sara

• Skruttis1979

Brusan:
    Mina sammandragningar började i v. 15 ungefär. De gjorde dessutom ont. Kändes som riktigt kraftig mensvärk samtidigt som magen blev hård. Sammandragningarna kom oftare då jag var igång.

Jag blev sjukskriven, inte just på grund av GBS:en för den kan ju vara symtomfri... utan för sammandragningarna som gjorde ont och därmed kunde påverka tappen. Eftersom sammandragningarna kom oftare då jag gick, lyfte etc. (då även på jobbet), blev jag sjukskriven.

Har fått tappen kollad med jämna mellanrum sen jag fick sammandragningarna, men den har inte påverkats som tur är...

Har odlat var 3-4:e vecka och därmed fått ny penicillinkur varje gång. Kåvepenin 1 g 3 tabl. dagligen i 10 dagar.
    Det har inte tagit bort bakterierna, men jag gissar att det håller dem under kontroll...
    Första gången då de upptäckte GBS hade jag skyhöga värden men de andra gångerna efter, har jag legat på över normalt, men inte så högt som första gången...

• Skruttis1979

Ja, 100.000 är ju mycket...
    Jag hade mer än så första gången jag testade.
    Sen har jag legat över 50.000 men under 100.000...

På ett sätt suckar jag varje gång jag får svaret, men på ett sätt är det lite "trygghet" nu, att äta penicillin för då vet jag att det inte stiger iaf.

Sen har jag inte långt kvar nu, längtar som en galning efter min lilla bebis!!!

Oron i början var att jag inte ville förlösa för tidigt och sådär...
    nu är oron mest att jag hoppas så innerligt att bebisen inte smittas av mig vid förlossningen eller att den inte är frisk eller tagit skada av att jag gick obehandlad typ halva graviditeten...
    Och sen det vanliga förstås, att den ska vara frisk och välskapt över lag så klart!!

• Skruttis1979

Varför är tvåan planerat snitt??
    Jag har tänkt tanken, då gbs kan smitta vaginalt...
    Men jag jag ingen rädsla eller annat, för att föda vaginalt så jag har inte ens tagit upp det med bm, då det nästan känns löjligt av mig att vara orolig...

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten