• Ebbelina

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej på er!
    Har läst här ett tag men kliver fram nu
    Jag väntar mitt tredje barn. Med de två andra har jag haft mycket sammandragningar, men ingen av dem är födda för tidigt. I v 20 denna graviditet fick jag också mycket sammandragningar och då gjordes en cervixodling som visade GBS. Jag fick en 10-dagars antibiotikakur. Vad jag vet har jag inte testats för GBS tidigare, så jag vet inte om jag haft det med de andra barnen också.

Just nu är jag sjukskriven för sammandragningar och får medicin mot dem, MEN min GBS ska inte kollas förrän en månad före bf. Läkarna säger att de ändå inte kan hålla på och ge antibiotika hela graviditeten. Men det verkar ju vara många här som fått upprepade ab-kurer? Jag är i v 29 nu.

• Ebbelina

flower 79: Ja, det är ju det jag förstått att de vill undvika att bakterierna blir resistenta. Det är därför jag inte riktigt förstår varför vissa blir behandlade så ofta/mycket?? Om bakterierna ändå kommer tillbaka, vad är då meningen med att behandla?

• Ebbelina

Men vet ni vad, jag tänker inte låta min graviditet förstöras av att jag har GBS! Jag vill kunna glädja mig, planera och se fram emot bebisen, inte hålla på och fundera på allt som kan gå fel.
    Det är ett beslut jag tagit. De två första dygnen efter jag fick veta att jag hade GBS var jag hysterisk, och mest uppskrämd blev jag faktiskt av allt jag läste här på FL.
    Men som sagt, jag har bestämt mig för att det inte ska få förstöra min graviditet, och eftersom bm och läkare här klart och tydligt sagt att de inte tänker kolla min GBS mer förrän om 8 veckor så måste jag ju helt enkelt lita på att dom vet vad dom gör.

• Ebbelina

Okej, jag trodde det var en stöttetråd som det står.

• Ebbelina

Brusan: Jag har inte GBS i urinen men har mycket sammandragningar. Men saken är den att jag haft mycket sammandragningar under mina första två graviditeter också, så det är omöjligt att säga om de beror på GBS:en eller bara på att min livmoder gillar att öva

• Ebbelina

Brusan: Jag har inte heller någon aning om ifall jag haft GBS med de övriga barnen, men jag tror inte det. Det har känts helt annorlunda och struligt i underlivet hela den här graviditeten tycker jag och jag inbillar mig att det beror på GBS.

• Ebbelina

Lady X: Tack för det du skrev, jag förstår precis hur du menar och det är precis sådär jag försöker resonera också! Roligt att höra att allt gick bra för dig/er!

• Ebbelina

Josen: Det sa dom till mig också, att min bebis kommer att kollas extra noga för infektioner sen när den föds, och det känns tryggt tycker jag.

• Ebbelina

Kuben: Det är nog B-streptokocker det handlar om, alltså GBS. Det behandlas inte om man inte är gravid, eftersom det inte är farligt att ha dem.
    Det finns A-streptokocker också, men de orsakar halsfluss om jag minns rätt
    Och läkaren har helt rätt i att det inte behöver vara streptokockerna som orsakar dina sammandragningar, men det KAN vara dom.

• Ebbelina

Brusan: Jag har haft sammandragningar sedan v 20 och de gör ont ibland, definitivt inte bara så magen blir hård. Livmodertappen har blivit kollad 3 gånger och är helt oförändrad och därför anses läget vara lugnt, antibiotika har jag bara fått en gång då när GBS upptäcktes i v 20, och nästa gång kommer jag att få någon vecka före förlossningen om jag förstod rätt.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten