• Ebbelina

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Brusan: Här där jag bor ger man inte längre Bricanyl mot sammandragningar just på grund av alla biverkningar. Jag har ist Deponit-plåster som egentligen är till för hjärtpatienter (!). Huvudvärk de två första dagarna, men sen har jag inte haft några biverkningar alls.

• Ebbelina

Skruttis: Men man kan ju ha GBS på cervix utan att ha det i urinen, och då kan man självklart smitta barnet vid förlossningen ändå. Och jo, det finns barn som varit flera månader gamla som blivit smittade av GBS.
    Som min farbror som är läkare sa: GBS är så vanligt, det finns överallt!
    Det gäller verkligen att inte bli överhysterisk över det här, det finns farliga bakterier omkring oss och i oss hela tiden, men vi går inte och oroar ihjäl oss över dem ändå eftersom vi är omedvetna om dem!

• Ebbelina

Blossi: Alltså bebisen var redan född, den fick GBS då den var 4 månader gammal.

• Ebbelina

Bobbenn: På mig togs prov från tappen eftersom jag hade så mycket sammandragningar.

• Ebbelina

Ja, sammandragningar kan tyda på GBS.

• Ebbelina

Nämen Full av förhoppning, vad händer?? Håller alla mina tummar, du finns i mina tankar!

• Ebbelina

Kommer precis från förlossningssamtal på sjukhuset. Jag blev lovad att jag kommer få ab-dropp ifall vattnet går tidigt under förlossningen. Hon påpekade att B-streptokocker finns överallt på huden och att bebisen därför genast kommer i kontakt med dem när den är ute, men de flesta "normala" bebisar klarar den kontakten utan att bli sjuk. Det som är farligt är om den inne i magen blir utsatt för streptokockerna under en längre tid, vilket den ju kan bli när vattnet gått och passagen liksom är öppen. Därför lovade hon också att ifall vattnet inte går naturligt så kommer hinnorna inte att sprängas förrän strax innan bebis ska födas.

Kände mig väldigt trygg med hennes inställning, hon bagatelliserade på inget sätt saken men var mycket saklig och lovade också att bebisen blir noga undersökt och vid minsta lilla tecken på infektion sätts antibiotika in. Och i mina papper kommer det att stå med STOOORA bokstäver att jag har GBS så ingen missar det

• Ebbelina

luckysun: Ja, GBS är så vanligt och det finns bebisar som smittas av det även om inte mamman är bärare, GBS finns överallt! Det är klart du vågar köpa bebissaker, man kan ALDRIG vara säker hur en graviditet ska gå, de här streptokockerna ska väl ändå inte få ta ifrån oss glädjen över att vänta barn??
    Visst är jag lite orolig inför förlossningen, men som jag skrev tidigare idag känner jag mig bra mycket tryggare nu när jag pratat med en bm där och fått försäkrat att de kollar bebisen väldigt noga efteråt + att jag får ab-dropp ifall vattnet går tidigt.

• Ebbelina

Har ni tänkt på hur man ska kunna slappna av när bebisen är född? Det är min enda oro. Nu under graviditeten oroar jag mig inte för GBS:en jag har, men sen... Man är ju ändå nojig med en nyfödd bebis och kollar stup i kvarten om den andas, och nu när man VET att tecknen på en infektion är andningssvårigheter. Hur ska man kunna sova alls de första dygnen???

• Ebbelina

Leos mamma 05: Jo, visst kollar dom bebisen på BB, men åtminstone på mitt BB så är man ensam med barnet i sitt rum dygnet runt, och då är det ju man själv som måste vara uppmärksam...

• Ebbelina

Leos Mamma: Nä, klarar de de första dygnen så är det ju inte nån större risk än med en "vanlig" bebis när man kommer hem sen.

• Ebbelina

Jag tänker inte läsa länken för jag har ingen som helst lust att bli orolig, men det händer att bebisar får GBS, det har vi ju konstaterat tidigare och det behöver inte alls ha nåt samband med att mamman haft det. GBS finns överallt. Man kan inte gå och oroa sig över allting hela tiden.

• Ebbelina

vinterbabyn: Jodå, min GBS upptäcktes i v 20 eftersom jag hade mycket sammandragningar och då gjordes en cervixodling. Jag är nu i v 36 och har haft medicin mot sammandragningarna ända till förra veckan.

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten