• jesslin

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Jag fick furandantin för båda skulle jag tro, min bm brydde sig inte så mycket om just gbs. Men jag är penicllin och tetracyklinallegiker(vibramycin och likn) så det fanns inte så många val.

Sofia fröken busan nummer ett
  • jesslin
    Allies skrev 2008-01-07 23:06:15 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte får samma penicillin som jag. Min sambos fd. svåger är gynekolog och han sa att den penicillinen var mycket bra för gbs samt andra urinvägsnfektioner. Och jag fick ju bort min efter första kuren. Cefadroxil Sandoz.
    Tror att förlossningen, gynaukten  och  min bm inte vågar skriva ut den till mig då jag är allergisk mot penicillin samt tetracykliner som doxyferm.
    Saxat från fass
    Om du är allergisk mot vanliga penicilliner ska du tala om detta för läkaren innan du börjar med Cefadroxil Sandoz.
    Jag vet inte om den är närbesläktad med tetracyklinet heller. Jag är ju inte läkare.

Än så länge har jag inte visat något denna gång men för att lugna mig fick jag remiss för odling med mig igår från mvc. Jag har haft en uvi med GBS(förra sommaren) sedan Sofia kom okt 04.
  • jesslin

Jag fick furandantin sammanlagt 21 v(inklusive långtidbehandling+hiprex som hjälpte mot uvi i all fall 8 v)) medans jag väntade Sofia. i v 38 fick jag avbryta för denna http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19810410000051&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    Kändes väl inte helt ok att ta.
    Sedan på furandantinet igen då. och en månad efter förlosnningen. efter det var jag i alla fall helt symptomfri. Ja, gud vilken karusell det var första gångerna hos bm då hon tog odling efter den första och det var kvar. Sedan fri någon vecka och sedan jättesmärta på magen och in för att kolla med gynaukten. Sedan var det lugnt ett tag, v 28 var vi in på forlossningen och då avbröt vi hiprex mot furandantin dos då. Hjälpte som sagt 10 v. V 38 var jag inne på förlossningen igen, mest för rådgivning. För jag hade lämnat ordling när jag var inne på samtal om igångsättning. Och det visade först inte så mycket men när jag kom in till dem visade det såklart mer. Oh vad jag hoppas jag slipper det denna gång. Men hmmn det svider lite men jag har kissat många gånger idag.

• jesslin
    Riskornet skrev 2008-01-08 22:06:48 följande:
    JAAAAAAAAAAAAA!!!Tanken har inte slagit mig att leta efter en sådan här tråd, men ni dök upp framför näsan på mig! Väntar mitt andra barn och jag har GBS. Fick veta det efter förlossningen med min son i nov -06. Egentligen skulle jag ha fått veta det tidigare, då det upptäcktes v.30 när jag lades in pga sonen gjorde ett försök att få komma ut i förtid. Men ngn missade att ge mig informationen!! Elias stannade kvar i magen till 3 veckor före BF. Han hade ansträngd andning, var svag o hade feber. Vi hamnade på Barn4 o självklart var det oerhört jobbigt för oss nyblivna föräldrar, värst var det innan vi fick veta vad som var fel med vår bebis. Jga trodd ehan skulle dö :( Fick veta att han hade GBS-infektion, men att det skulle vara borta efter 10 dgr antibiotika. Jag fick sova i ett rum o min Elias inne i en sal med andra sjuklingar. Han matades med sond och fick andningshjälp. Det gjorde ont i mitt hjärta o ännu värre var det att få se när de tog alla prover på honom. Hjärtskärande. När vi hade fått komma hem, bad jag om att få en kopia på journalerna. Fick då veta att jag vad GBS-smittad och skulle ha fått antibiotika under förlossningen. Det "sårade" mig att jag inte hade fått denna info. Är glad att jag vet mer denna gång och kan begära antibiotika vid kommande förlossning! Om jag har förstått det rätt, så får man inte antibiotika vid första förlossningen om barnet kommer from v.38, eftersom det inte är säkert att mamman smittar barnet. Men vid andra förlossningen, får man antibiotika oavsett.

Usch då, tur det gick bra. Jag läste mig till i min journal att jag faktsikt hade gbs med mina uvi. Jag begärde i min journal att få antibiotika vid förlossningen(igångsättning) och fick det. och det var första barnet. Väntar andra branet och har tack och lov inte drabbats av uvi ännu. men ska ändå för att lugna mig själv lämna urinprov med odling snart.

(med förra barnet 5 uvi, långtidbehandling upptäckt i v 11 redan så jag hade nog bara tur) Sofia föddes fullt frisk.

• jesslin
    Full av förhoppning skrev 2008-01-08 22:35:58 följande:
    enligt min barnmorska så är det en av anledningarna till att man bör behandlas med antibiotika... hotande förtidsbörd... så om du har risk att föda förtidigt eftersom du gjort det tidigare så ska du behandlas med antibiotika" Vad finns det för behandling? Hur och när man skall behandla den gravida kvinnan bedöms av ansvarig läkare beroende på olika riskfaktorer hos den enskilda kvinnan. Riskfaktorer kan vara att kvinnan tidigare fött ett barn med GBS infektion, förtidsbörd, långvarig (≥18 timmar) vattenavgång eller feber. Överföringen av GBS från mor till barn kan i hög grad förhindras om kvinnan får antibiotika under förlossningen.GBS kan behandlas med antibiotika. Om och när antibiotikabehandling skall ges beslutas av ansvarig läkare"
    Ja, det svaret fick jag också när jag var in till förlossning pga av smärtor i v 28(efter 8 veckor med hiprex bara) att det är riks för för tidiga värkar sd om man inte behandlar det. Jag hade ju som sagt tur. Jag hade ett par sd i v 20 bara, sedankände jag inget förran v 39. Kan ju förvisso haft bak i ryggen som jag inte fattade helt märkt av min svpra foglossning.
  • jesslin

På min mvc(sthlm) är det alltid rutin att lämna urin vid varje bmbesök, även det första. Det var där hon upptäckte att det var något i urinen och skickade iväg det på odling. denna gång syntes det inget tack och lov.(var på inskrivning v 10)

• jesslin
    flower76 skrev 2008-01-09 10:56:59 följande:
    Ja du, det fattar jag inte heller. Dom menar väl på att barnet kanske kommer innan dom 4timmarna som krävs. Men HUR ska man veta det igentligen!? Känns ju som att det är bättre att schansa att man hinner ge droppet färdigt i tid, det gör ju ingen skada.Under min första graviditet så var jag sjuk hela tiden så gott som. Hade uvi från start, som dom inte såg på stickan till slut utan bara på odling. Var upp ena dagen och lämnade urinprov som dom bara kollad med sticka på Mvc som var helt rent enligt det. Dagen efter på kvällen så hade jag akut njubäckeninflamation och blodförgiftning. Blodförgiftningen går över till barnet eftersom hela systemet är infekterat. Låg på förlossningen i 2dygn med starkt pencelindropp och bricanyl dropp utan att få röra mej, för dom trodde aldrig att han skulle klara sej i magen. Sedan på avdelning i 2veckor efter det. Dom kollade aldrig då om jag hade Gbs vad jag vet. Finns inget i min journal som säger att jag hade det.Men efter att ha läst på lite om Gbs, så är det dels sånna saker som kan hända om man bär på det. Därför känns det tryggt att äta i profylax nu. Även om just Furadantin inte tar Gbs, så håller det uvi'n i schack. Fick havandeskapsförgiftning i slutet av samma grav, så vi bodde mer eller mindre på sjukhuset. Men allt gick bra i slutändan. =)Ut kom en pigg liten kille som inte visar några tecken på att ha tagit skada av alla turer.Hoppas som sjutton att tiden som är kvar ska gå såååååååå fort.Vill ha min beby nu =)I övermorgon får vi se *henne* på ul ivaf.Sen hoppas jag att dom kanske sätter igång mej innan bf. =)Ska argumentera för det så mycket jag kan....
    usch jobbigt. Ja, alla mina visade inte heller på snabbprovet heller, Men jag hann alltid få behandling i tid tack och lov.
  • jesslin

Solia.

En av mina uvi upptäcktes av just sådan smärta.

• jesslin

Jga fick bara furandantin plushiprex som är ett profylax och sedan en erymax i v 38,s edan furandantin igen.
    Allergisk mot  pencillin eller tetracykliner.

• jesslin

Jo, det var däröfr jag fick hiprex så att man skulle kunna hålla ned allt för många kurer.

• jesslin
    Farstamamma skrev 2008-01-10 12:57:41 följande:
    Hej och hå! Jag är överlycklig! Min barnmorska ringde mig igår och berättade att nya odlingen efter penicillinkuren var negativ!! Kuren har mao tagit - hurra! Hon sa också att jag kan få göra odlingar så ofta jag vill, för att slippa oroa mig. Så min plan är att göra odlingar kanske i vecka 25, 30, 35 och ev 40 (om jag kommer dit). Och då tänkte jag bara ta urinodlingar, eftersom man ändå bara blir behandlad om det finns bakterier i urinen. Vad tror ni andra om det? Låter det som en vettig plan?
    Låter som en bra plan och har du känningar så är det ju såklart bara att ta extra.
  • jesslin

usch börjar misstänka att jag har en uvi på G denna gången också. Så på måndag lämnar jag urinprov. Har fått remiss och så i alla fall.

• jesslin
    tyr skrev 2008-01-17 02:38:38 följande:
    jag fick veta i går att jag har gbs dom tog odling från livmodertappen och urin prov.läkaren skrev ut furadantin. är det någon annan som fått furadantin vid gbs? jag är jätte rädd att det ska orsaka förtidig vatten avgång som det gjorde min förra graviditet. och inte nog med det så ligger moderkakan i fram vägg och bara 5 mm ifrån livmodermunnen
    Jag fick bara det samt en vecka erymax i v 38. Åt även surdändae medel. Jag hade problem av och till från v 11 till 38 då.
    Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 18
  • jesslin
    s k r i n d a skrev 2008-02-18 14:01:13 följande:
    Ser att ni pratar "egenkurer". Jag fick Hiprex utrskrivet under graviditeten eftersom det gör urinen sur = mindre kul för bakterierna. Jag fick det av en förlossningsläkare, det är tydligen ett naturligt läkemedel. Kanske värt att kolla upp för er andra? Jag fick det ganska sent så jag vet inte om det hade någon större effekt, men det borde väl fungera ungefär som citron eller tranbär, bara ännu surare.
    Det fick jag ta i 10 vhjälpte 8. Från v 20-28.
    Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 22
  • jesslin

full av förhoppning. många kramar till er och vi håller tummarna.

Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 23
  • jesslin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-26 11:56:49 följande:
    Ligger i Lund nu i enkelrum och det känns bra.23+1 idag och det närmar sig sakta att det kanske kanske ska kunna gå vägen men det vet inget, man kan bara hoppas och be till högre makter. Han sparkar än och alla mina värden är bra än så länge tack och lov.Hoppas så att han stannar några veckor till!!!
    Håller tummarna.
    Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 23
  • jesslin

Jaha, nu ringde bm(fast jag hann inte svara men hon lämnade på teesvaret). Jag har e-colibakteier i urinen. är det samma eller?  Glad att jag klarat mig tills nu i alla fall. Ska käka furandatin.

Sofia fröken busan nummer ett, lillbebbo v 24
  • jesslin
    kvinna 86 skrev 2008-02-28 12:21:36 följande:
    jesslinnej det är inte samma som gbs.
    aha, skönt. vet inte om det visade streptokocker också eftersom jag inte hann prata med henne. Men ska se om hon är där när jag hämtar receptet.

Var ju ett tag sedan jag hade problem. med Sofia började det redan v 11.
  • jesslin
    Full av förhoppning skrev 2008-02-28 15:34:13 följande:
    jag hade både GBS och E-coli på tappen nu och har fått cefadroxíl.E.coli är den största orsaken till uvi hos kvinnor tydligen.
    Ok, med Sofia var det bara gbs, får se om denna kuren hjälper. Glad att ha klarat mig tills nu i alla fall.
Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten