Riskornet skrev 2008-01-08 22:06:48 följande:
JAAAAAAAAAAAAA!!!Tanken har inte slagit mig att leta efter en sådan här tråd, men ni dök upp framför näsan på mig! Väntar mitt andra barn och jag har GBS. Fick veta det efter förlossningen med min son i nov -06. Egentligen skulle jag ha fått veta det tidigare, då det upptäcktes v.30 när jag lades in pga sonen gjorde ett försök att få komma ut i förtid. Men ngn missade att ge mig informationen!! Elias stannade kvar i magen till 3 veckor före BF. Han hade ansträngd andning, var svag o hade feber. Vi hamnade på Barn4 o självklart var det oerhört jobbigt för oss nyblivna föräldrar, värst var det innan vi fick veta vad som var fel med vår bebis. Jga trodd ehan skulle dö :( Fick veta att han hade GBS-infektion, men att det skulle vara borta efter 10 dgr antibiotika. Jag fick sova i ett rum o min Elias inne i en sal med andra sjuklingar. Han matades med sond och fick andningshjälp. Det gjorde ont i mitt hjärta o ännu värre var det att få se när de tog alla prover på honom. Hjärtskärande. När vi hade fått komma hem, bad jag om att få en kopia på journalerna. Fick då veta att jag vad GBS-smittad och skulle ha fått antibiotika under förlossningen. Det "sårade" mig att jag inte hade fått denna info. Är glad att jag vet mer denna gång och kan begära antibiotika vid kommande förlossning! Om jag har förstått det rätt, så får man inte antibiotika vid första förlossningen om barnet kommer from v.38, eftersom det inte är säkert att mamman smittar barnet. Men vid andra förlossningen, får man antibiotika oavsett.
Usch då, tur det gick bra. Jag läste mig till i min journal att jag faktsikt hade gbs med mina uvi. Jag begärde i min journal att få antibiotika vid förlossningen(igångsättning) och fick det. och det var första barnet. Väntar andra branet och har tack och lov inte drabbats av uvi ännu. men ska ändå för att lugna mig själv lämna urinprov med odling snart.
(med förra barnet 5 uvi, långtidbehandling upptäckt i v 11 redan så jag hade nog bara tur) Sofia föddes fullt frisk.