Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
jag tror ts är i vecka 22-23
jag tror ts är i vecka 22-23
vilket läkemedel har ni fått för gbs? själv har jag haft erymax innan jag blev gravid och nu under grav cefamox och cefardoxil (fast fick aldrig klargjort om jag hade gbs aktivt)... för en vecka sen togs det odling från tappen samt urinodling o eftersom jag inte hört nått antar jag att de var negativa.. läkaren sa att då ska jag ej få ab vid förlossningen om de var negativa..
visst är jag glad om de är negativa men vill ju ändå ha ab vid fl, är man bärare så är man ju...
nu sen igår kissar jag massor och är jätteirriterad inne i känns det som... jag kan inte tömma blåsan ordentligt. så imorgon blir det väl jourvårdcentralen, vågar ej vänta på nästa bm-besök (hon kommer ändå inte skicka iväg en odling). tror ni jag kan be om cefadroxil igen om jag nu skulle ha en infektion? läste nånstans att man helst inte ska använda samma på minst ett halvår
ska tillägga att jag alltid får i flytande form då jag inte kan svälja tabletter
only Gizmo
läste det nånstans... tror det var för att annars så kanske antibiotikan inte hjälper nästa gång om man använder samma för ofta... ska se om jag hittar länken nånstans
jag sitter här och försöker desperat hitta nått som kan hjälpa mot denna j*vla gbs.... är så nervös ju för att jag ej ska få dropp vid fl..
detta hittade jag.. vet dock inte om man kan fixa te med mjölon själv eller hur det funkar... uva-e innehåller mjölon men den är inte rekommenderad under gravidtet..
Mjölonblad – folium uvae ursi – ett användbart urinvägs-antisepticum vid okomplicerade nedre urinvägsinfektioner.
I Europa används fytoterapeutika (örtmediciner) vid behandling av ca 50% av alla urologiska tillstånd och de används huvudsakligen vid okomplicerade urinvägsinfektioner samt som recidivprofylax vid kroniskt recidiverande urinvägsinfektioner och vid funktionella besvär t.ex. vid irriterad blåsa.
Enligt ESCOP-monografin är mjölonblad den enda medicinalväxten som är lämplig vid behandling av infektioner och inflammatoriska tillstånd i urinvägarna. Örten är ganska vanlig i norra Europa och den liknar blåbärs- och lingonris. De viktigaste aktiva innehållsämnena i mjölon är fenol-glykosiderna arbutin (8-15%) och metylarbutin (2,5%) samt några garvämnen (15-20%) och triterpener.
De i mjölonblad ingående aktiva substanserna, främst arbutin och metyl-arbutin, har i alkalisk urin antibakteriella egenskaper mot vanliga urinvägs-bakterier som E.coli, pseudomonas, proteus, vissa streptokockstammar och candida. Behandlingsindikation för mjölonextrakt är okomplicerade nedre urinvägsinfektioner (cystiter), asymtomatiska urinvägsinfektioner och kateterbehandling.
nu har jag varit på jourvårdcentralen och fick cefadroxil utskrivet. det dumma är att de skickar ingen odling så jag får ej reda på vilka bakterier det gäller... mina förra prover var ju negativa så ingen dropp för mig... tror ni man kan be bm boka in ett läkarbesök så man kan prata om det med nån läkare? för jag känner att jag måste ha dropp!!! synd bara att min bm är så oförstående :(
Cloudberry
jag vet inte, men ts har ju gbs så det kan vara pga det...
jag blir så arg! även om stickan inte visar nått kan man ändå ha gbs!! så var det för mig, det såg inte det förräns det skickade på odling där de specifikt bad dem kolla gbs. orkar inte heller prata med min bm längre, önskar jag hade en annan.... nästa gång ska jag INTE ha henne iaf!!! vem är det som bestämmer om man ska ha dropp? bm eller läkare?
Ma Lu
nej jag upptcäkte också det tyvärr :(
men de som har gbs men inte haft det under graviditeten då? fattar inte vrf inte de ska få dropp... spelar ju ingen roll, för har man gbs så har man
Ma Lu
jag har också försökt hitta "egen-kurer" så att säga. Tänker precis som dig att Lactal gör nytta eftersom det normaliserar bakteriefloran. Vet inte om du läst mina tidigare inlägg men jag har blivit rekommenderad av en ssk som också är homoepat att äta probiotika, så äter nu Lactiplus!