Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
tyvärr är ju det receptbelagt, de flesta vill ju inte skriva ut nånting :(
tyvärr är ju det receptbelagt, de flesta vill ju inte skriva ut nånting :(
jag har hört att man inte får ab om man har pos på cervixodling eftersom det inte hjälper.. men de kanske göra olika beroende på var man bor
vad är smurfette?
eftersom jag hatar att svälja kapslar, så häller jag ut de i dofikus (nyttig youghurt) köper även tranbärsdricka OSÖTAD på hälsokosten =)
är det nån annan som har bra tips på vad man kan göra själv?
inte på mig, min bm säger att det är för dyrt
haha så trög jag e :P
Idag var jag hos bm och hon uttryckte sig klart inget dropp för mig
jag blev så arg att jag började gråta.. inte bara för det utan för att vi inte kommer överens... hon svarar heller aldrig på mina frågor
Allies
ja jag får åka till fl när det är dags o be dem om det där istället, för min bm ändrar sig uppenbarligen inte. Hon sa att när jag inte haft det aktivit på så länge är det ingen risk att det kommer tillbaka
men tyvärr har jag ingen rätt till det, utan det är de som bestämmer...
är det någon som har tips på vad man kan göra själv?? även om det inte är bevisat att det funkar.. själv äter jag lactiplus..
gumsemumsan: det sägs att gbs kan överföras sexuellt
såhär står det på sidan 9 månader
Hur smittar det?
GBS kan överföras sexuellt då även män kan vara bärare, men klassas inte som en sexuellt överförbar sjukdom eftersom det vanligtvis inte finns något samband med ökad sexuell aktivitet och visar sig inte genom obehag eller symtom på könsorganen. Streptokockerna kan överföras till barnet under graviditeten eller under förlossningen. Det vanligaste är att det överförs under förlossningen framförallt om barnet är för tidigt fött eller man haft långvarig vattenavgång.
luckysun
vet inte exakt men kan tänka mig att det är såhär... att visst kan det överföras även om mamman inte har det aktivt, för har man gbs i underlivet så har man - MEN då har man så lite antal bakterier att bebisen nästan aldrig inte blir sjuk... men jag kan ha helt fel, bara en teori. men eftersom det risken ökar att barnet ska bli smittad om mamman påvisar gbs i urinen (då har hon ju högt antal bakterier) kan jag tänka mig att risken är minimal om mamman inte har det aktivt