• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • kvinna 86

only Gizmo
    läste det nånstans... tror det var för att annars så kanske antibiotikan inte hjälper nästa gång om man använder samma för ofta... ska se om jag hittar länken nånstans

• kvinna 86

jag sitter här och försöker desperat hitta nått som kan hjälpa mot denna j*vla gbs.... är så nervös ju för att jag ej ska få dropp vid fl..

detta hittade jag.. vet dock inte om man kan fixa te med mjölon själv eller hur det funkar... uva-e innehåller mjölon men den är inte rekommenderad under gravidtet..

Mjölonblad – folium  uvae ursi – ett användbart urinvägs-antisepticum vid okomplicerade nedre urinvägsinfektioner.

I Europa används fytoterapeutika (örtmediciner) vid behandling av ca 50% av alla urologiska tillstånd och de används huvudsakligen vid okomplicerade urinvägsinfektioner samt som recidivprofylax vid kroniskt recidiverande urinvägsinfektioner och vid funktionella besvär t.ex. vid irriterad blåsa.

Enligt ESCOP-monografin är mjölonblad den enda medicinalväxten som är lämplig vid behandling av infektioner och inflammatoriska tillstånd i urinvägarna.  Örten är ganska vanlig i norra Europa och den liknar blåbärs- och lingonris.  De viktigaste aktiva innehållsämnena i mjölon är fenol-glykosiderna arbutin (8-15%) och metylarbutin (2,5%) samt några garvämnen (15-20%) och triterpener.

De i mjölonblad ingående aktiva substanserna, främst arbutin och metyl-arbutin, har i alkalisk urin antibakteriella egenskaper mot vanliga urinvägs-bakterier som E.coli, pseudomonas, proteus, vissa streptokockstammar och candida. Behandlingsindikation för mjölonextrakt är okomplicerade nedre urinvägsinfektioner (cystiter), asymtomatiska urinvägsinfektioner och kateterbehandling. 

• kvinna 86

nu har jag varit på jourvårdcentralen och fick cefadroxil utskrivet. det dumma är att de skickar ingen odling så jag får ej reda på vilka bakterier det gäller... mina förra prover var ju negativa så ingen dropp för mig... tror ni man kan be bm boka in ett läkarbesök så man kan prata om det med nån läkare? för jag känner att jag måste ha dropp!!! synd bara att min bm är så oförstående :(

• Marlene B

En fråga. TS situation har inget att göra med GBS va?

• kvinna 86

Cloudberry
    jag vet inte, men ts har ju gbs så det kan vara pga det...

• Full av förhoppning

Ett av symptomen på gbs är tidig vattenavgång så tyvärr är ju det troligast :( han lever än. Vi ger inte upp!

Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • Full av förhoppning

Ett av symptomen på gbs är tidig vattenavgång så tyvärr är ju det troligast :( han lever än. Vi ger inte upp!

Isabelle ska få en lillebror till Midsommar
  • FinaFamiljen

Cloudberry: Än så länge är det ju visserligen inte bevisat att GBS-bakterier ökar risken för för tidig vattenavgång, eftersom studier visat lite olika. Trots detta lämnar ju tom Socialstyrelsen detta öppet och säger att det måste undersökas mer, och det brukar de ju inte direkt säga om det inte är någon risk... Gör man en sökning på vetenskapliga artiklar i ämnet så tycker åtminstone jag att det är väldigt lätt att hitta artiklar där resultatet visar på en ökad risk, medan det är ganska svårt att hitta artiklar som säger motsatsen. Många läkare uppger också att risken är uppenbar, och många kvinnor med GBS vittnar om för tidig vattenavgång - vilket egentligen är ett ganska ovanligt problem annars.

GBS ÄR farligt, så är det bara. Inte för alla alla gånger, men riskerna för diverse komplikationer ökar påtagligt.

• Brusan

Där jag bor får alla som haft gbs någon gång under graviditeten ab under förlossning, oavsett hur läget är vid förlossningstillfället. Konstigt att det inte är så överallt, men de har ju olika regler.

• Brusan

kvinna86, jag håller med om att bm är oförsående, min vill inte skicka nån mer odling, hon kör med sina stickor och allt ser bra ut... men de har aldrig visat nåt på mig hittills, även om jag haft bakterier i urinen. Och gbs är så vanligt enligt henne, inget att ens oroa sig för. Hon är hopplös, jag orkar inte ens prata med henne längre om vare sig gbs eller min oro, hon svarar knappt när jag tagit upp det. Enligt en läkare jag träffade så säger de så för att inte oroa folk....

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten