• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • MissMickan

kvinna 86:

Nej mitt vatten hade inte gått. Jag hade lite värkar på måndagen typ som mens värk sen gick det över på kvällen och han dog på natten till tisdagen

• luckysun

Men kära nån, missmickan, är du också gravid igen? Hur ska NI undvika för att ngt hemskt händer??

• Ma Lu

MissMickan: för oss hade GBS "oklar inblandning" när vi förlorade vår dotter. Det fanns inga tecken på infektion nånstans men bakterien fanns i sekretprovet som togs på mig och i blodprovet på vår dotter. Men det var högst troligt så att bakterien då fanns på hennes hud efter förlossningen och inte inne i kroppen - just för att obduktionen inte visade infektion. Trots att vi då inte förlorade henne pga GBS så har det aldrig varit något snack om saken den här graviditeten utan jag har fått lämna odlingar från början och det står att jag varit GBS-positiv så jag får dropp vid förlossningen.

Att barn smittas under graviditeten är en risk på promillenivå även om också det med vår erfarenhet är en för stor risk. Det som är viktigt är att man får dropp/injektioner vid förlossningen!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • luckysun

Men ni som nu som jag är gravida.
    Är ni oroliga inför förlossningen? Tänkte först begära kejsarsnitt men tydligen så finns det barn som smittats av GBS där också och som dött. Tyckte han skrämde upp mig.

Han sade dock att det är viktigt att jag får penicllindropp i samband med förlossningen.

Usch, man vågar ju ej köpa bebissaker när det är så här och man ej vet hur det går....Såg bebis i månadags på UL! i v19

• MissR

Hej hej!
    Annsluter mig till tråden. Har precis fått reda på att jaghar GBS i urinen. Kontrollerades då jag har haft mycke sammandragningar. Är i v 20. Är nu sjukskriven fram till 4 mars då jag ska göra ett nytt test.
    Men vad händer nu?
    Vad ska jag tänka på?
    Ska jag undvika något?
    Vara extra noga med något?
    Kan jag fortsätta gå och simma på badhuset?
    Kan vi ha sex mannen och jag?
    Är ju jätte rädd nu!!!!!

• Nellies mamma

Fick veta för 6 dagar sedan att jag har GBS. Men dom sa inget om det till mej...jag fick fråga om det....Då kröp det fram. Fattar inte varför dom inte säger det direkt.
    Har nu ätit penicillin i 6 dagar, men inget ha blivit bättre...Va tillbaka till BM och då ringde hon förloss.läkaren och hon skrev ut ytterligare en ny kur med annan penecillin, få se om den ger nån verkan nu då.

• Ebbelina

luckysun: Ja, GBS är så vanligt och det finns bebisar som smittas av det även om inte mamman är bärare, GBS finns överallt! Det är klart du vågar köpa bebissaker, man kan ALDRIG vara säker hur en graviditet ska gå, de här streptokockerna ska väl ändå inte få ta ifrån oss glädjen över att vänta barn??
    Visst är jag lite orolig inför förlossningen, men som jag skrev tidigare idag känner jag mig bra mycket tryggare nu när jag pratat med en bm där och fått försäkrat att de kollar bebisen väldigt noga efteråt + att jag får ab-dropp ifall vattnet går tidigt.

• only Gizmo

missr:

Har du fått penicillin??
    det som händer nu är att du äter den kur du fått, och ca 14 dagar efter den gör du en ny odling som visar om du fått bort bakterierna i urinet, om inte så blir det en till kur.

det man kan tänka på är att ta det lite lugnare eftersom du har mycket sammandragningar, och blivit sjukskriven pga dom.

det här med badhus har det skrib´vits om här inne tidigare men jag kommer inte riktigt i håg argumenten för och emot, nån annan kanske kan svara på det?? har för mig att det va nått att man får lättare uvi om man går och simmar.

det är sexuellt överförbart så din man har troligtvis också gbs, men jag har inte fått svar av någon läkare på den frågan det enda dom säger när man frågar är att vi behandlar inte sambon.

• gumsemumsan

Hej, har fått reda på att jag har GBS-urinvägsinfektion och fick Kåvepenin för det. Men min undran, ni andra - har ni haft GBS i alla era graviditeter? Jag väntar mitt femte barn och det är första gången jag fått GBS i urinet. Börjar tänka så konstiga tankar, typ att sambon varit otrogen och gett mig det på så vis... Usch vad störd man kan bli.

• only Gizmo

fick penicillin utskrivet i dag fast det va på cevrix jag hade gjort odlingen.( privat motagning)
    men det är så konstigt att den läkaren skrev ut utan att ens fråga vad jag hade för symtom. och på sjukhuset så vägrar dom skriva ut fast man säger att man har sumtom....

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten