• Full av förhoppning

Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten

Hej!
    Fick reda på i Torsdags att jag har GBS och jag mår skit. Är livrädd!
    Barnmorskan säger att det inte är nåt farligt och att jag ska ta det lugnt etc... och att det är vanligt att kvinnor har det under graviditeten någon gång. MEN jag har läst på nu och vet att jag har den farligaste sorten... dvs så kraftigt att jag har det i urinen vilket ger ökad risk för att smitta bebisen.

Har läst om så många där bebisen dött i magen under graviditeten och jag är livrädd.
    Har fem missfall bakom mig varav tre på raken och är nu äntligen i vecka 12 och vågar fortfarande inte glädjas ett dugg... är nästan övertygad om hela tiden att bebisen inte kommer att ha några hjärtslag nästa ultraljud

Äter Furadantin nu men vet inte ens om det är antibiotika eller om de tänker ge mig antibiotika om detta inte funkar.
    Ska på Ultraljud och NUPP test den 19 december.... en evighet iväg

Någon med solskenshistorier eller någon annan som har GBS som vill följas åt och stötta varandra.

Kram

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-17 20:17
    Jag är nu i vecka 18 och går på min tredje antibiotikakur för bakterierna är kvar.

Jag är inte lika "hispigt" rädd längre och försöker tänka positivt, men ändå gnager det i bakhuvudet och orsakar stress.
    Har blivit sjukskriven sedan i förrgår pg a psykisk stress. Känns som en lättnad då jag bara fick dåligt samvete och mådde sämre av att inte riktigt kunna sköta mitt jobb.

Det har hjälpt mig mycket att höra om andras solskenshistorier och det känns bra att kunna stötta andra i deras oro och känna att man inte är ensam i detta.

KRAM på er alla GBS:are! Vi ska klara detta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-04 18:23
    Ligger inlagd på BB i Lund för tidig vattenavgång 21+0. Har legat i strikt sängläge i 22 dygn nu och får sprutor i benet varje dag för att inte få proppar, har stödstrumpor varje vaken timme på dygnet, får andas i en manick tio ggr per timme för att inte få lunginflammation.
    Tar blodprov varje dag för att hålla koll så jag inte får infektion, tempen 2 ggr per dag och lyssna på hjärtljuden 2 ggr per dag. Blodtrycket tas kontinuerligt och urinprover. Cervixprover då och då med odling samt kortisonsprutor i skinkan för att skynda på lungmognaden.

I övrigt ligger jag ensam i ett enkelrum och tittar på tv och surfar om prematurbebisar och läser för att fördriva tiden. Är i skrivande stund v 24+1 och läcker vatten varje dag nu. Hoppas och ber till högre makter att Elias får stanna kvar i magen ett tag till innan han föds, och varje dag är en seger och 3% större chans för överlevnad.
    Det var det ingen som trodde när vattnet började gå för drygt 3 veckor sedan.
    På alla hjärtans dag fick vi besked om att det i princip var kört, men han hänger kvar än min lille kämpe.
    Kram
    Linda
  • Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten
  • kvinna 86

jag blir så arg! även om stickan inte visar nått kan man ändå ha gbs!! så var det för mig, det såg inte det förräns det skickade på odling där de specifikt bad dem kolla gbs. orkar inte heller prata med min bm längre, önskar jag hade en annan.... nästa gång ska jag INTE ha henne iaf!!! vem är det som bestämmer om man ska ha dropp? bm eller läkare?

• only Gizmo

det finns riktlinjer som bestämmer om man ska ha ab vid fl eller inte.
    gå in på socialstyrelsens hemsida och sök på gbs så får nu upp en helt ny remiss där det står om ni är berättigade eller ej sen är det bara å ta med till era bm som ni borde byta ut, hade själv en sån där idiot till bm först och nu har jag en som hjälper mig med allt och tar reda på saker om hon ej vet själv.

• Blossi
    Full av förhoppning skrev 2008-02-16 13:47:47 följande:
    Ett av symptomen på gbs är tidig vattenavgång så tyvärr är ju det troligast :( han lever än. Vi ger inte upp!
    Varje timme som han är där inne är viktiga. Tänker mycket på er!
    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • flower76

Hej på er alla. Hoppas att allt går lika bra för er som det gjort för mej. Har haft GBS under hela min grav. Blev igångsatt i måndags 11/2, dom tog vattnet på mej då. Sedan satte dom dropp när värkarna började ge sej till känna. Men förlossningen gick så himla fort så den han aldrig göra det den skulle. Minimi tiden från dropp till bebyn paserar är 2h, men hon var ute på mindre än 30min. Allt gick jätte bra, både hon och jag mår prima. Fast jag var lite orolig att nått skulle dyka upp i början. Dom kollade febern och så på henne ett par extra gånger, det var allt. Känns VÄLDIGT skönt att det är över.

Full av förhoppning.
    Tänker extra mycket på er, hoppas allt går bra...

• Blossi
    flower76 skrev 2008-02-17 00:18:41 följande:
    Hej på er alla. Hoppas att allt går lika bra för er som det gjort för mej. Har haft GBS under hela min grav. Blev igångsatt i måndags 11/2, dom tog vattnet på mej då. Sedan satte dom dropp när värkarna började ge sej till känna. Men förlossningen gick så himla fort så den han aldrig göra det den skulle. Minimi tiden från dropp till bebyn paserar är 2h, men hon var ute på mindre än 30min. Allt gick jätte bra, både hon och jag mår prima. Fast jag var lite orolig att nått skulle dyka upp i början. Dom kollade febern och så på henne ett par extra gånger, det var allt. Känns VÄLDIGT skönt att det är över. Full av förhoppning.Tänker extra mycket på er, hoppas allt går bra...
    Va skönt att allt är bra! Grattis till den lilla.
    Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Ma Lu

Hej, jag har också GBS (påvisats i en odling v.9 och väntar nu på svar på en ny odling v. 21) och följer tråden lite sporadiskt även om jag kämpar hårt för att inte jaga upp mig för mycket.

Måste bara göra ett inlägg angående kvinna86 info om mjölon: det rekommenderas INTE under graviditet eftersom detta arbutin omvandlas till en giftig substans när det passerat njurarna! Se t.ex. www.halsopreparat.se/ (sök på mjölon) eller www.alternativmedicin.se/sok/Vax-124.html!

Jag kan inte nog uttrycka hur jag våndas med TS i hennes olyckliga situation Vilken hemsk väntan i kast mellan hopp och förtvivlan! Du har mina tankar hos dig.

Ser att ni återigen tagit upp detta med om GBS är "farligt" eller inte. Som med mycket annat så är ju GBS farligt - ibland. Sjukvården (t.ex. enligt www.medscinet.se/infpreg, som enligt min läkare på specmvc är den bästa sajten) vill ju inte rekommendera antibiotika under graviditet annat än i speciella fall då kvinnan har uttalade besvär. Jag har för att lugna mig själv försökt jämföra GBS med dessa HPV-virus som hos de flesta kvinnor försvinner av sig självt men i vissa fall kan orsaka långvarig infektion och grava cellförändringar som utan behandling leder till livmoderhalscancer. Jag blir ju alldeles vansinnig när min läkare inte vill ge mig antibiotika så länge jag inte har uttalad uvi eller sammandragningar, men måste samtidigt köpa argumentet att det är ovanligt med komplikationer före förlossningen och att överdriven antibiotikaanvändning kan leda till resistens och till att man får in andra bakterier som är mer aggressiva än GBS.

Angående tidig vattenavgång så anger t.ex. Vårdguiden det som en möjlig följd av infektionen www.vardguiden.se/Article.asp och deras förklaring är att bakterien retar livmodern till sammandragningar som gör att vattnet går. Det kan man ju tro vad man vill om men visst verkar det lite logiskt. Man behöver ju inte alltid känna att man har sammandragningar.

Sen: den som inte automatiskt får inskrivet med stora bokstäver i sin journal att den ska ha antibiotika vid förlossningen ska skriva ut en massa fårn Infpreg och socialstyrelsen och slå sin bm och/eller läkare i skallen med luntan!!! För även om risken för att barnet blir sjukt efter förlossningen är liten (om jag minns rätt smittas 50% av barnen då mamman är bärare men bara 1% av dem blir sjuka!) så är det i samband med förlossningen som smittorisken anses reell.

Detta sätter ju också risken under graviditet något i perspektiv...

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • kvinna 86

Ma Lu
    nej jag upptcäkte också det tyvärr :(

• kvinna 86

men de som har gbs men inte haft det under graviditeten då? fattar inte vrf inte de ska få dropp... spelar ju ingen roll, för har man gbs så har man

• Ma Lu

Kvinna86: jag har ingen aning! Det verkar inte vara någon som tänkt på det... Men om man inte har fått det påvisat i urinen under pågående graviditeten så räknas man väl till alla dem som bara är "normalt" koloniserade (dessa 30% som det skrivs om överallt) och andelen bakterier ska då inte vara så hög att det ses som någon uttalad riskfaktor.

Egentligen borde man väl inte oroa sig...

Själv är jag helhispig just nu när jag väntar på odlingssvar Har alltså inte haft GBS påvisat i urinen sedan slutet av november och då i rätt låg grad (1000-10 000) men pga att jag kände av urinvägarna då fick jag ändå antibiotika då och de två(?) odlingarna som gjorts sedan har inte visat något. Men nu väntar jag igen... Jag hade en pytteblödning för tre veckor sedan som ledde till en dag på gynakuten men lugnande besked. Troligtvis kom blödningen från slemhinnan eftersom jag hade svamp (läkaren diagnostiserade) och precis behandlat med Canesten. Efter det har jag ändå inte vågat använda Lactal som jag brukat köra i förebyggande syfte varje vecka och nu är jag rädd att GBSen ska ha växt på sig Jag inbillar mig iaf att Lactal ska kunna göra nytta lokalt eftersom det normaliserar bakteriefloran. Dessutom dricker jag Pro viva-shots och varvar med Verum. Stirrig är bara förnamnet!

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • kvinna 86

Ma Lu
    jag har också försökt hitta "egen-kurer" så att säga. Tänker precis som dig att Lactal gör nytta eftersom det normaliserar bakteriefloran. Vet inte om du läst mina tidigare inlägg men jag har blivit rekommenderad av en ssk som också är homoepat att äta probiotika, så äter nu Lactiplus!

Svar på tråden Vi med GBS (grupp B streptokocker) Stöttetråd under graviditeten