• Rosana

Julmat från din trakt/ditt landskap?

Är jättedålig på vad som är lokala/regionala specialteter på det svenska julbordet. Vore kul om ni kunde bidra med saker som "SKA" finnas på julbordet - alltså mat från era trakter. Långkål t.e.x, det är väl en halländsk specialitet? Nyfiken på det här, så jag hoppas ni kör igång och svarar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 10:06:43:
    Jättekul att läsa om alla olika julspecialiteter från olika landsdelar!
    Hälsingeostkakan verkar ju bara så god! Och långkål och kroppkakor..mums! Är det förresten någon som har lutfisk på julbordet nuförtiden? Kommer lutfisk från någon speciell landsända från början??

• Svar på tråden Julmat från din trakt/ditt landskap?
  • Julutzi

Grönkål är en Halländsk specialitet, tror jag.... Äter inte kål själv...

• Rosana

Nyfiken gul, Hälsinge-ostkaka , låter mums! Har bara smakat typ småländsk ostkaka, men det är väl inte riktigt detsamma?

• Nyfiken gul
    Rosana skrev 2007-12-06 17:08:53 följande:
    Nyfiken gul, Hälsinge-ostkaka , låter mums! Har bara smakat typ småländsk ostkaka, men det är väl inte riktigt detsamma?
    nej det är långt ifrån samma ostkaka..

hälsingekakan är mer fast i konsistensen - svårt att förklara...  Ungefär som omelett fast segare... Förstår du?

o den ska ju också ätas varm...
  • Rosana

Nyfiken gul, "..fast i konsistensen....seg..."! *dregglar* Fy, vad gott det låter!

• feritaugar

I Skåne äter man rökt ål på jul. Min man är skåning, men den traditionen har vi släppt (ål=urrk!)

• Rosana

feritaugar; Just det ja! "Rögad" ål. Har smakat en gång för länge sen, det var väldigt "fett" i smaken om jag minns rätt...

• feritaugar

Hälsingostakaka; går det att få ett recept på den? Lät ju himla spännande!

• feritaugar

Rosana; precis och om man lägger till att det ser ut som en orm..*ryser*

Svar på tråden Julmat från din trakt/ditt landskap?