• Rosana

Julmat från din trakt/ditt landskap?

Är jättedålig på vad som är lokala/regionala specialteter på det svenska julbordet. Vore kul om ni kunde bidra med saker som "SKA" finnas på julbordet - alltså mat från era trakter. Långkål t.e.x, det är väl en halländsk specialitet? Nyfiken på det här, så jag hoppas ni kör igång och svarar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 10:06:43:
    Jättekul att läsa om alla olika julspecialiteter från olika landsdelar!
    Hälsingeostkakan verkar ju bara så god! Och långkål och kroppkakor..mums! Är det förresten någon som har lutfisk på julbordet nuförtiden? Kommer lutfisk från någon speciell landsända från början??

• Svar på tråden Julmat från din trakt/ditt landskap?
  • Valkyriah
    Julutzi skrev 2007-12-06 17:07:45 följande:
    Grönkål är en Halländsk specialitet, tror jag.... Äter inte kål själv...
    Det som är det godaste på julbordet
    fast det ska vara mycket socker och grädde,annars smakar det hö.
    Bor i halland.
    Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Ariel o Melodys Mom

Min mamma brukade ha oxtunga på julbordet i några år, men det var bara hon och farmor som åt det. Vi bor i småland.
    Annars är ju fläskkorv, pressylta, rullsylta och dopp i grytan populärt på småländska julbord.

• Rosana

ferituagar; Ja, usch! Men jag vet att vissa är galna i rökt ål! Har en vän som blev bjuden på skånskt "ålagille"...Ål, ål, ål i alla former! *ryser också*

• Julutzi

Jag bor också i Halland.... Spelar ingen roll hur mycket grädde eller socker... tycker endå att det smakar blä

Valkyriah skrev 2007-12-06 17:20:06 följande:
    Det som är det godaste på julbordet fast det ska vara mycket socker och grädde,annars smakar det hö.Bor i halland.
  • feritaugar

Googlade lite....

Hälsingeostkaka
    10 liter mjölk, värmes till 37-38 grader
    10 msk vetemjöl (2 dl)
    1 dryg msk ostlöpe

Mjölet, utrört i lite av den varma mjölken iröres i resten av mjölken (ev. 1 ägg till redningen). Rör så det blir ordentligt blandat. Sen ostlöpen, då får man börja röra sakta och försiktigt. Efter 15-20 minuter har den löpt.
    Låt stå ca 20 min så ostmassan sjunker och man kan hälla av en del vassla. Ös upp i en sikt klädd med silväv. Låt stå och rinna av tills massan känns stadig. Lägga över i en smord 3 liters form.
    Grädda i vattenbad 225 grader minst 1 1/2 timme. Lyft av "skoven" då en halv timme återstår och öka till 250 grader. Ös då och då av vassla med en sked. Låt kakan kallna innan den stjälps upp. Hälsingeostkaka servera med saftsås.

Andra hälsingesymboler

• Lilu

Blana och fatost....har vi alltid och jag skulle inte vilja fira jul utan det

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Honey1982

Öländska kroppkakor måste min öländske sambo ha på julbordet. Om det är traditionell julmat egentligen vet jag inte riktigt..

• kalla

Jag bor i Edsbyn i Hälsingland och vi "måste" ha hem-ost att lägga på Ovanåkers-brödet. Osten är antingen koost eller blandost av get+ko. Gör man enbart getost så smakar den typ som Feta. Det är dock vanligast med bland- eller koost, för den blir inte lika syrlig. Ovanåkers-bröd (hårt tunnbröd) är det många som bakar själva i vedeldad ugn i t.ex. bryggstugan. Vi har fått en laddning av mina svärföräldrar. Supergott bröd är det!

Ang. Hälsinge-ostkakan vs. småländsk, så tycker jag inte att de är helt olika varandra. Om man skulle ta bort mandeln från den småländska ostkakan, så skulle nog smaken vara ganska lika. Största skillnaden är väl just mandeln och att "våran" ostkaka är slät och den småländska är grynig. Sen serveras väl den småländska direkt ur ugnsformen, medans våran skivas i ca 1,5 cm skivor och värms i mjölk i ugnen. Pappas fru kommer från bondgård i Småland och vi "fightas" då och då, om vilken ostkaka som är the real one!

Nyfiken Gul: Perfekt förklaring av konsistensen! Den gnisslar ju liksom mellan tänderna. ;) Fast varken mina båda släkter eller mannens släkt äter det på julbordet (inte efter maten på julafton iaf). Annars är vi båda riktiga "bondungar" som är - närapå - uppväxta på hälsinge-ostkaka och hemost!

• Mollymajs

Är ihop med en smålänning bor stax norr om kalamr o kroppkakor verkar tillhöra julmaten här. Ska alltid va med. Har ätit många julbord ute här då det oxå är kroppkakor. små stekta. ja äter det varken under julen eller efter

Honey1982 skrev 2007-12-06 21:28:45 följande:
    Öländska kroppkakor måste min öländske sambo ha på julbordet. Om det är traditionell julmat egentligen vet jag inte riktigt..
  • Mollymajs

Här har min sambos familj även kålpudding. Vet inte om det bara är som eller om det hör till.

• Trossens mamma

på Åland äter vi svartbröd till jul
    Jättegott lite småsött riktigt mörkt mörkt bröd.

Mamma till Lova och Alvin
  • annca

Uppväxt i Sörmland, och bruna bönor är ett måste hos oss.

MIn västgötske make hade aldrig hört talas om att man hade det på julbordet...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Meisje

Äggost me sylt(ätes oxå med sill men mest av de äldre,blä passar inte ) Bor nu i småland o här har dom aldrig hört talas om äggost! Kommer från Tjörn,bohuslän...

• Rosana

Meisje; Vad är äggost? Är det ost eller en slags "omelett-rätt?

• feritaugar

Hej Rosana! Vad gäller äggost kan jag hjälpa dig! Min far är från Bohuslän och gör gärna äggost(kallas även skörost) dock inte till jul. Är som ej bakad variant av ostkaka (godare).
    Man kokar ihop fil och mjälk och vispar sedan i en massa ägg. Klumparna ska sedan rinna av och pressas ner i en speciell äggostform och sockras. Äts med grädde o sylt!

• feritaugar

Eller osötad med salt sill till...

• Elinore

jag är från bohuslän..och här är fisken viktig... rökt ål, graval lax ock makrill... äggost (sååååå gott) den äter man till maten...

feritaugau-- skörost och äggost är inte samma sak

• Elinore

rosanna.. det är lite olika vart ifrån man är... vi äter den som sagt näst intill osötad...

man tar grädde,ägg och ättika och blandar ihop..sen på med mjölk..sen ska det skära sig..s att mjölkmassan kommer upp till ytan..sen tar mna en äggostform (i trä om man ska göra som man gjorde förr) men..i metall eller plast går lika bra...sen så tar man liiite socker och varvar med i varje lager...det ska stå minst ett dygn.. och vi äter den som sagt till maten..inte som en dessert...

Svar på tråden Julmat från din trakt/ditt landskap?