• 19Anna73

Måste man gå profylaxkurs för att lära sig andas rätt?

Som rubriken lyder... eller finns det någon som har tips om någon bok, cd eller någonting?

Kommer ev. att snittas men det kan även bli en vaginal förlossning så jag vill vara förberedd men det känns skit att slänga ut ett par tusen för att gå en kurs som man kanske inte har användning för.

Hoppas ni har några tips!!! Dom tas emot tacksamt!!! :)

• Svar på tråden Måste man gå profylaxkurs för att lära sig andas rätt?
  • nanaa

om du inte vill gå på en profylax skulle jag hellre köpa en lugn cd från apoteket för typ 179:- och sen in enda från magen genom näsan och ut sakta genom munnen.. de ska tydligen vara väldigt bra enligt min kurator

• snutti

Jag körde på den andningen som min barnmorska lärde mig, tror att det var på föräldrautbildningen, det var min bm som hade den också.
    Det funkade så himla bra...
    Kommer att köra på samma sätt nästa gång, ingen profylax

• brunett32

Jag har inte gått en kurs och jag ska nu ha min 4e och det har gått bra.Långa djupa andetag bara sen går det av bara farten.

• 19Anna73

Med första barnet blev det planerat snitt för mig så jag tog inte till mig hur man skulle andas under förlossningen.. ska prata med min BM och få lite tips...

Avslappningsmusik tror jag också är ett "säkert" kort.. att kunna flyta med lite och slappna av.

Det känns som om jag har all tid i världen och så nu helt plötsligt är man i v.34+0... Hur 17 gick det till????
    Känner mig inte alls redo, skulle vara Såååå förberedd in för förlossningen!! :)

Jaja det går nog bra... men avslappning är nog a och o!

Tack för tipsen!

• nanaa

även om du inte har avslappning eller lärt dig andningstekniker så kommer de gå bra ändå.. kroppen är ju gjord för att föda barn med eller utan upplärning utav andra saker.. de är bara något som kanske skulle kunna underlätta men som sagt, kroppen är ju gjort för att föda barn

19Anna73 skrev 2007-12-09 18:16:27 följande:
    Med första barnet blev det planerat snitt för mig så jag tog inte till mig hur man skulle andas under förlossningen.. ska prata med min BM och få lite tips...Avslappningsmusik tror jag också är ett "säkert" kort.. att kunna flyta med lite och slappna av.Det känns som om jag har all tid i världen och så nu helt plötsligt är man i v.34+0... Hur 17 gick det till????Känner mig inte alls redo, skulle vara Såååå förberedd in för förlossningen!! :)Jaja det går nog bra... men avslappning är nog a och o!Tack för tipsen!
  • 19Anna73

Ja så känner jag lite grann.. det finns nog djupt inrotat i generna hur man föder.. men det är ju aldrig fel att vara lite extra förberedd! ;)

• skrållan1978

har fött 4 barn och aldrig kunnat använda den andningstekniks som sägs vara så bra, däremot sär det bra om du kan hitta din egen andningsteknik, för andningen är superviktig  när värkarna kommer o mellan dem=) för att både du och bebis ska må så bra som möjligt under värkarbetet=)in genom näsan ut genom munnen i egen behaglig takt tycker jag funkar riktigt bra=) ju längre man kommer i förlissningsarbetet, desto snabbare andning,Lycka till!

Nummer 5 i magen=)
  • nenne31
    Jag ahr aldrig gått kurs utan lärt mej sj...tycker dessutom det e mycket lätatre att ta sej igenom värkarna med adningen...in genom nässan och ut genom munnen...värkarna har kännts mindre för mej på nåt vis när jag ahr koncentreart mej på adningen....men vissts en när jag va öppen 9 cm med min yngste och hade ej tat nån bedövning alls...då blev det liiite svårare att koncentrera sej på det ...men det gick!!!
    V 36+0 med trean
  • Snövitsmatte

Jag beställde en cd-skiva som jag använde för att lära mig hur man andas på ett bra sätt genom värkarna. Övade inte så mycket, några gånger bara men andningen satt i minnet och jag använde den från första värken och det funkade jättebra. Jag hade en ganska snabb förlossning efter igångsättning och hade ett värkarbete på 4,5 timme innan Hanna var ute. Första 3 timmarna med värkar när jag öppnade mig från 2-8 cm klarade jag med enbart andning och tens på ryggen.
    Rekommenderar verkligen denna cd-skiva som man kan beställa på denna sida:

www.jordmor.se

Lycka till

• raskan
    jag gick ingen kurs men jag andades stenhårt på förlossningen...Jag kom in i det jätte fort å det är jätte skönt när man får det att funka!!!

Man ska andas med värken....Be dom på förslossningen visa dig
  • johandra

Nähe då,inte behöver du det!

Jag fick rådet att andas in genom näsan och ut genom munnen....det var ett alldeles toppenråd som var precis så mycket jag klarade av att tänka på under min förlossning...Det gick som ett mantra i skallen hela tiden..

Och jag var öppen 8-9cm när jag kom in,fick lite lustgas sista 45minuterna bara så min andning funkade toppen

Lycka till!

Mamma till världens finaste Ella 060309 + syskon på väg v40
  • jodrik

Det finns en dvd och bok som Ann Wilsby skrivit, Innan du föder heter den tror jag, jättebra om hur man andas, slappnar av och vad pappan kan hjälpa till med, massage och så!

• gormisen

Nej det behöver du inte!!!! lyssna på din BM på förlossningen. Hon kommer berätta hur du ska andas! Lycka till!

• lövet2

Du kan kolla om biblioteket har en bok som heter Att föda barn utan smärta av Pierre Vellay. Den är gammal och till stora delar ganska torr och tråkig, men jag har inte hittat någon bok som bättre beskriver andningen och avslappningen. Jag lärde mig ur den och födde sedan barn utan smärta ...

Svar på tråden Måste man gå profylaxkurs för att lära sig andas rätt?