• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • sweetsugarcandy

Va konstigt, jag har hört här att det inte alls har att göra med tatueringen. Det är inte så. Jag har läst om massor som kunnat ta bedövning fast dom har en tatuering i svanken. :S

• MammaLillfis

Jag skulle få EDA pga att jag fick värkstimulerande dropp som inte gav mig nån paus mellan värkarna. Läkaren stack mig fel och jag fick ingen bedövning, men låg inlagd med spinalhuvudvärk och kunde inte röra mig på 9 dagar ungefär. Kunde inte byta en blöja eller lyfta min son hans första vecka i livet så jag önskar att jag aldrgi gett vika och bett om den förbaskade bedövningen !!!

• En glad tjej

Jag har fött två barn utan epidural, skulle aldrig i mitt liv vilja ta den bedövningen. Klarade mig bra utan!

• Sussa76

sterila kvaddlar är bara rent sterilt vatten som dom sprutar in under huden på tex. magen och ryggen... inget farligt alls med andra ord!

• Malinell
    troja80 skrev 2008-01-28 17:13:51 följande:
    Vad är sterila kvaddlar?
    precis som det står ovanför är det vatten, vattnet sprutas in då du får värkar, så har jag förstått det!
  • Söderfågel

HEJ!

Jag överlevde förlossningen med både första o andra barnet. Utan smärtlindring.Bortsett från 20 minuter med lustgas med första barnet. Det gjorde skitont, MEN jag överlevde! Nu återstår att se om jag överlever tredje också, hehe. Men jag kan säga att när bebis väl kommit ut, DÅ är du i himmelriket och glömmer all smärta du just genomlidit! Lycka till, Du klarar det!

• Pingu32

har fött mina 3 barn utan EDA. har haft lustgas som bedövning och det har gått jättebra. Fast visst gjorde det ont det kan jag inte ljuga om men jag ville ej ha någon medicin som skulle kunna påverka barnets hälsa, det var så jag resonerade ialla fall. Hade dessutom turen att mitt yngsta barn föddes efter bara 19 minuter på förlossningen och jag hade haft rejält ont i ungefär en timme innan hemma och lite små ont i några timmar så där fanns det inget att välja på och tur var kanske det..

• Lussekatten87
    jadå! jag körede helt utan bedövning!
    ~.::*GABRIEL 9/1-08 *::.~
  • Poloc
    troja80 skrev 2008-01-28 17:13:51 följande:
    Vad är sterila kvaddlar?
    Det jobbiga med kvaddlar är väl att det gör vÄldigt ont då de sprutar in vattnet. Det är hela poängen; att sätta igång kroppens eget smärtlindring-system genom att provocera fram smärta med insprutningen av vatten under huden.

Har ingen egen erfarenhet dock. Kanske kvaddlarna inte upplevs som så smärtsamma ifall man är mitt i värkarbetet ... allt är ju relativt.
  • MachliN

jag har fött 6 barn utan epidral och de har gått superbra... klarade mig bra med lustgas

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??