• Devania

Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??

Jag har 25 dagar kvar till BF och börjar bli nervös. Har nyligen fått veta att jag troligtvis inte kommer kunna få nån epidural pga min tatuering. Jag är livrädd, alla man pratar med säger typ "epidural var som att komma till himmelriket" "det enda som hjälpte var epidural" osv... Och nu får jag ingen! Kommer jag att dö av smärta?? Ni som klarat er med andra bedövningar, vad har hjälpt er bäst??

• Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??
  • Sthlmteddy

Jag trodde att jag ville ha epidural, men väl inne på sjukhuset, så sa de att den inte hjälpte mot själva trycket, så jag fick sterila kvaddlar istället. Gjorde väldigt ont att få, men jag fick det i samband med en värk när jag tog lustgas. Trycket försvann helt, så fantastiskt skönt!

• marob

jag får kanske inte ta epidural.. tar fragmin sprutor så narkosläkaren brukar inte vilja ge det då har min BM sagt..beror på om jag hinner ta en spruta på morgonen eller inte..
    så jag hoppas jag ska klara mig med lustgas bara..
    men har långt kvar så vill helst inte börja tänka på det än =)
    men jag hoppas du kommer klara dig fint!
    tatuering i svanken beror ju lite på hur det ser ut, storlek och tätheten så att säga.. om de kan ta sprutan i något mellanrum i tatueringen ska det gå bra sägs det.

• moli32

Hej jag födde barn med lustgas som enda lindring. visst sjutton gjorde det ont, men när jag fick så pass ont att jag ville ha annan smärtlindring så var det för sent (vid krysrvärkarna)men då tog det bara 25 minuter så var han ute.

epidural kan ju tydligen försämra verkarbetet och det finns ju massage, sterila kvaddlar, TENS etc som kan underlätta

• Yrslan

Klart att man klarar sig utan epidural, har fött fem barn den vanliga vägen och ALDRIG haft epidural. Visst gör det ont men man dör inte av smärta....

• mammatalman

det gör tydligen ont att få epidural jag har aldrig fått det.. då är frågan vill man ha ont för att man får bedövning ELLER ha ont utan bedövning?

• Inana83

När jag födde min son så skrek jag efter eda när jag var öppen ca.4cm, jag blev igångsatt och hade haft rejäla värkar då i 8-9 timmar.
    Läkaren hade problem med att sätta edan för jag kunde inte ligga still, när han väl sa att nu går det lite bättre så fick jag världens krystvärk och bm gjorde en snabb undersökning och konstaterade att jag då var helt öppen, så jag fick aldrig uppleva det sköna med eda. Visst fan gjorde det ont, men idag, bara 15 dagar efter så kommer jag ärligt talat inte ihåg hur ont det gjorde, det jag kommer ihåg mest är när lustgasen började verka och när den älskade plutten kom upp på magen och bara det sistnämda är ju värt all smärta i världen

Ni som fått eda, kändes det som om någon spikade i ryggen på er när dom höll på?

• Joje

Jag födde min son (första barnet) på lustgas och varma gelékuddar. Gick jättebra, men krystvärkarna avtog nästan helt och jag fick värkstimulerande och syrgas pga att hjärtljuden sjönk rejält. Men ut kom han till slut och mådde som en prins!

Som sagt, det gör jäkligt ONT, men man klarar av det! Och smärtan är glömd i samma sekund som bebisen kommer upp på magen! Underbar känsla!!

• EnglisMamma

Jag gick i 42 veckor och var livrädd.
    Jag gick i samtal på förlossningen...
    När allt väl startade så hade jag bestämt mig att jag skulle inget ha....
    Pga att jag är rädd för nålar.... Töntigt....men sant....
    När allt väl körde igång så skulle natten bli så lång enligt barnmorskan och jag skulle aldrig klara det utan... Mitt svar var NEJ till bedövning...
    Och vet du vad... det gick SKITBRA... 6 tim och jag lever...
    Förjävligt ont ... jag skrek,, slog på en stol. sa åt alla att hålla käft...knäppte med fingrarna.. klappade fötterna... Men så här efteråt så är det ju inte så farligt.. Jag fick ju pjuttan, skulle göra om det imorgon, reste mig upp, sminkade mig och gick hem med Englis...
    DU KLARAR DET.. värkarna är värst men man får vila mellan...varje värk är ca 1 min.. men den trappas upp och efter ca 30 sek trappas den ner... Sen när huvudet skall ut är det som tusen nålar som man gör på sin arm men den stunden så kort...
    GO GIRL....
    Tänk positivt...

Kram fr oss

• Nova2006

Först ville jag inte ha någon, inget som jag planerade i alal fall.. Sen bad jag om det och fick det men narkosläkaren la den fel så mig hjälpte det inte alls.. Det slutade med att jag hade sure och min sambos hand som peppade och det gick kanon !!

Det är superhäftigt att föda barn, kroppen vet på något sätt vad som ska ske och kroppen är ju väl förbered nu så det kommer gå jättebra !!!

Lycka till

• Missy Cat

Jag födde med enbart lustgas de sista 2 värkarna och jag klarade mig utmärkt.

Men om jag hade haft flera timars värkarbete kanske jag hade velat ha edan.

Svar på tråden Klarar man sig som förstföderska UTAN epidural??