tips på vegetarisk julmat!
tänkte man kunde utbyta lite recept
Vad brukar ni ha på ert julbord??
tänkte man kunde utbyta lite recept
Vad brukar ni ha på ert julbord??
köttbullarna blir mycket godare än dom man köper färdiga
Jag tyckte mina blev lite för torra nu
Jag går aldrig eftert recept så ibland blir dom bra ibland för torra :p läste att det blir bättre att koka dom först o sen steka dom :D Ska testa det nästa gång.
ja gjorde skinka idag :D Det blev helt ok faktiskt, men ja glömde ha i kryddor
mixade quornfileer o soja färs med ägg, buljong, ketshup o senap, sedan griljerade de som skinka i ugnen
Ska pröva "köttbullar" och skinkan från den där hemsidan som Neisti länkade till!! :)
Jag provade att göra dom där qournbullarna idag och de blev förvånansvärt bra!! Men jag tror inte man ska mixa dom till en smet... utan ha kvar lite qourn-korn... och sen ska man nog inte göra dom i vanlig strl utan lite mindre så att allt blir genomstekt... till jul ska jag också koka dom i sky och kolla hur det blir!! :) Ska bli mkt spännande att se hur skinkan blir, när det här blev bra!
Visst är de goda, om det var mammas du menade... Hennes sida har ju inte varit med som en av åtta finalister i COOPs stora matpris som tina nordlund vann, för intet!!! Hon är bara så duktig & jag har faktiskt aldrig ätit ett godare julbord än hennes... =) Stolt!!
Så passande tråd för mig, jag satt precis och tänkte på detta årliga "bekymmer". Tack för tips! Jag hittade bland annat det här: www.vegetariskt.com/vegetariskt_julbord.asp
vi hade julbord här igår och bjöd bla på följande, allt givetvis helt veganskt och dessutom hemlagat = relativt billigt;
inlagd auberginsill
senapsauberginsill
bovetesylta
julkorv från farsta
seitanskinka
julköttbullar
jönssons frestelse
palsternacksgratäng
rödbetssallad
en del av recepten finns upplagda här, vill man ha nåt av de övriga får man gärna maila;
www.vegan.nu/forum/&page=1
Ja, det är soja!! Man får en stooor kartong för 500:- räcker huuur länge som helst...=)
ok :D ja köper en sån där halövstor för 145 kr
Tycker dne räcker en evighet