• Gumlan

tips på vegetarisk julmat!

tänkte man kunde utbyta lite recept Vad brukar ni ha på ert julbord??

• Svar på tråden tips på vegetarisk julmat!
  • minimalin
    Zazza skrev 2007-12-15 18:25:49 följande:
    jag brukar göra.. griljerad tofu (istället för skinka) griljeringen är senap, frysta örter och sen pudra ströbröd över och in i ugnen i några min... sen låta svallna.. precis som me dskinkan..sen så gör jag glöggmarienrade cornfileér istäkler för kykling. bara att lägga i marinad som vanligt och sen in i ugnen en stund..vegetarisk jansson.. istället flr sill så blandar jag i valfri tartex i grädden och sen häller över potatisen..det är min mamma som är vegetarian, men hon äter lax och såå såd et är väll det, plus massa goa salader och grönsaker och så..
    Är det en rejäl bit tofu, eller typ småbitar? :) Har sett att man kan göra "låtsas" skinka i en form och sen skära som vanlig skinka..
    v. 36 (Längtar efter julen nu!!)
  • Gumlan

köttbullarna blir mycket godare än dom man köper färdiga Jag tyckte mina blev lite för torra nu Jag går aldrig eftert recept så ibland blir dom bra ibland för torra :p läste att det blir bättre att koka dom först o sen steka dom :D Ska testa det nästa gång.

ja gjorde skinka idag :D Det blev helt ok faktiskt, men ja glömde ha i kryddor mixade quornfileer o soja färs med ägg, buljong, ketshup o senap, sedan griljerade de som skinka i ugnen

• minimalin

Ska pröva "köttbullar" och skinkan från den där hemsidan som Neisti länkade till!! :)

• minimalin

Jag provade att göra dom där qournbullarna idag och de blev förvånansvärt bra!! Men jag tror inte man ska mixa dom till en smet... utan ha kvar lite qourn-korn... och sen ska man nog inte göra dom i vanlig strl utan lite mindre så att allt blir genomstekt... till jul ska jag också koka dom i sky och kolla hur det blir!! :) Ska bli mkt spännande att se hur skinkan blir, när det här blev bra!

• Neisti

Visst är de goda, om det var mammas du menade... Hennes sida har ju inte varit med som en av åtta finalister i COOPs stora matpris som tina nordlund vann, för intet!!! Hon är bara så duktig & jag har faktiskt aldrig ätit ett godare julbord än hennes... =) Stolt!!

• Gumlan
    Neisti skrev 2007-12-16 17:04:42 följande:
    Visst är de goda, om det var mammas du menade... Hennes sida har ju inte varit med som en av åtta finalister i COOPs stora matpris som tina nordlund vann, för intet!!! Hon är bara så duktig & jag har faktiskt aldrig ätit ett godare julbord än hennes... =) Stolt!!
    åååh ja vill också Får man komma förbi en sväng på julafton eller? *fniss*
  • Neisti
    Gumlan skrev 2007-12-16 18:41:30 följande:
    åååh ja vill också Får man komma förbi en sväng på julafton eller? *fniss*
    Hihi... ofkårs.. =) Jag är däremot själv så usel på att laga mat, så det är ju tur att man har en överduktig mamma som hittar på och uppfinner nya veggorätter hela tiden... =) Har dock fått till en hyfsat bra bonestofärssås till lillkillen.. Hoppas att han tycker så im oxå bara...
  • Gumlan
    Neisti skrev 2007-12-16 19:02:24 följande:
    Hihi... ofkårs.. =) Jag är däremot själv så usel på att laga mat, så det är ju tur att man har en överduktig mamma som hittar på och uppfinner nya veggorätter hela tiden... =) Har dock fått till en hyfsat bra bonestofärssås till lillkillen.. Hoppas att han tycker så im oxå bara...
    jag har en mamma som inte riktigt vet om älg räknas som kött elelr inte så några fina vegmiddagar blir dte inte där hahaha.

"bonestofärssås"?
  • iii
    Gumlan skrev 2007-12-14 19:37:21 följande:
    det har jag ätit på finska julbord Hur gör du den?jag har gjort "köttbullar" idag. eftersom jag gjort myyycket så gjör jag det på torrfärs, blir så dyrt annars Sedan steker jag lök o har i o ägg och sådan köttbullskryddmix, smidigt, lätt gott och billigt
    Vad är torrfärs? Är det samma som sojafärs?
  • snuvig

vi hade julbord här igår och bjöd bla på följande, allt givetvis helt veganskt och dessutom hemlagat = relativt billigt;

inlagd auberginsill
    senapsauberginsill
    bovetesylta
    julkorv från farsta
    seitanskinka
    julköttbullar
    jönssons frestelse
    palsternacksgratäng
    rödbetssallad

en del av recepten finns upplagda här, vill man ha nåt av de övriga får man gärna maila;
    www.vegan.nu/forum/&page=1

• Neisti
    Gumlan skrev 2007-12-16 20:16:26 följande:
    jag har en mamma som inte riktigt vet om älg räknas som kött elelr inte så några fina vegmiddagar blir dte inte där hahaha."bonestofärssås"?
    Haha... Ja, det är ju inte lätt o veta?! Bonesto är torrprodukter som man beställer på nätet... Finns, färs, snitzel, medaljonger o grytbitar tror jag.... Det är mamma som beställer, jag bara hämtar hos henne!! hihi..
  • Gumlan
    Neisti skrev 2007-12-16 20:38:03 följande:
    Haha... Ja, det är ju inte lätt o veta?! Bonesto är torrprodukter som man beställer på nätet... Finns, färs, snitzel, medaljonger o grytbitar tror jag.... Det är mamma som beställer, jag bara hämtar hos henne!! hihi..
    aaah som torr sojafärs?
  • Neisti

Ja, det är soja!! Man får en stooor kartong för 500:- räcker huuur länge som helst...=)

• Gumlan

ok :D ja köper en sån där halövstor för 145 kr Tycker dne räcker en evighet

Svar på tråden tips på vegetarisk julmat!