Sertralin?
Hej.
Jag har fått medicinen sertralin utskrivet för min deprission och panikångest. Undrar lite om någon har erfarenhet av den och i såna fall vilken?
tacksam för svar.
Hej.
Jag har fått medicinen sertralin utskrivet för min deprission och panikångest. Undrar lite om någon har erfarenhet av den och i såna fall vilken?
tacksam för svar.
det är bara bra om de vill kolla upp med dig så tidigt, det är ju ganska vanligt att man först mår sämre innan man börjar må bättre. illamåendet och krypningarna försvinner nog om ett par veckor, men om man glömmer tabletten en dag så kan man känna av det. hoppas allt går bra för dig!
Ni som skriver här att ni äter div antideppresiva medel, har ni småbarn? Jag har varit i kontakt med kurator för att jag är såå ledsen hela tiden, och alltid orolig kan inte slappna av ens när jag sover.. och hon tycker jag ska överväga prova medicin för att få vara lugn och glad. Men jag är orolig för jag har en dotter på 9 mån... vad anser läkare om att "mammor" som är hemma med barn äter medicin?
Jag har aldrig blvit tagen på så stort allvar som då jag var hemma med litet barn och deprimerad! Det är en tid i livet då det är oerhört vanligt med pyskiska problem och inget att skämmas för. Det är ju extra viktigt att må bra då man har någon annan att ta hand om!
Medicin hjälper väldigt många och det finns flera sorter man kan ta även om man fortfarande ammar.
Ja, jag har också barn, två stycken. Jag tycker istället att läkarna ska resonera så att man är ansvarsfull som tar tag i sitt problem, istället för att må dåligt när man har hand om barn.
Hej!
Jag har en son på 5 år
och jag äter sertralin.
Jag tycker också att det är mycket ansvarsfullt
att ta tag i problemen.
För även om man försöker att visa upp ett glatt
ansikte,så känner barn av att man är ledsen ändå.
Jag har ätit sertralin i ett år nu.
Jag fick börja med 25mg och sen ökade läkaren dosen
eftersom ända tills den dos som jag har idag.
Jag går även hos en kurator.
Nu har jag börjat att känna att när jag visar upp ett glatt
ansikte,så ÄR jag faktiskt glad!
Visst,jag har lång väg kvar innan jag mår helt bra.
Men jag har kommit en bit på väg och det är
i sig en STOR seger...
Tack för lånet av tråden och tack för bra svar, känner mig mer säker på att jag nog ska ta tabletterna nu. Jag behöver hjälp känner jag. Vill vara den glada mamma som jag tror att jag kan vara om jag bara slapp gråta varje dag och känna mig misslyckad som mamma..
Ja, det tycker jag du ska! Lycka till!
jag har också barn, en dotter på 18 månader. mycket av min ångest/deprisson kom när hon föddes. var prematur och fick opererad flera gånger, blev under den tiden lämnad av hennes pappa. kände dock i höstas att jag fick nog av mitt tillstånd. fick genom dotterns bvc en remiss till deras pyskolog som jag nu går hos. tycker man inte ska vara rädd för att ta emot hjälp eller att hjälpa sig själv. hoppas att jag blir en bättre mamma genom att hjälpa mig själv och man får hoppas att de som jobbar med det här ser det likadant.
Hjälp! Jag har börjat kissa på mig!
Speciellt när jag skrattar... Ibland några droppar, men ibland blir det helt blött i trosan...
Jag har beställt knipkulor, men så kom jag på att det kanske har med Sertralin att göra? Och mycket riktigt, i biverkningar står det: ofrivillig vattenkastning. Vad tror ni om det? Kan det vara mina tabletter?
Jag har ätit sertralin i snart 2 månader och känner mig redan mycket bättre.
Jag började på 25mg i 5 dagar sen 50 mg i bara någon vecka och då ringde läkaren upp mig och frågade hur det gick. Då hade jag världens panikångest och ville byta ut atarax mot annat lugnande men istället höjde min läkare dosen till 100mg på en gång och då fick jag nästan alla vanliga biverkningar. Det var hemskt men det har gått över nu.
Jag har också märt att jag kan "läcka". speciellt om jag suttit länge eller cyklat då känns det som att det "rinner ut" när jag ställer mig upp. Men det har också gått över nu.
Det kan ju kanske bero på att man är mer lugn och avslappnad nu än tidigare så man har svårt att hålla spänn på alla muskler.
Jag tror det är övergående när kroppen har accepterat medicinen.